Gå til innhold
Fiskersiden

Angående fortom - et par spørsmål


Greven
 Share

Recommended Posts

Dette med fortom finnes det sikkert mye meninger om, men det hadde vært fint med noen tanker på hva jeg undrer over.

Trenger jeg egentlig en synkfortom når snøret ellers er intermediate? Vil da ikke det trekke det uansett? Eller er vanlige snører i den natur at de ønsker å flyte? 

Nr. 2 - lage egne fortommer ? For meg synes dette som en god løsning fremfor de ferdiglagde. Er det noe rett i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som erik sier, synkefortom er ikke nødvendig. den vil kanskje dra flua en liten halvmeter lenger ned enn lina, men fiskemessig så betyr det ingen verdens ting. Ørret vil gå opp og ta flua uansett. Hensikten med et i-snøre er forøvrig ikke å få flua dypere, men at lina skal synke såvidt under vannskorpa for å unngå striping

Fortom lager du sjøl, alle garvede fluefiskere gjør det. Jeg har fiska med flue i over 45 år, og har enda tilgode å kjøpe en ferdiglaga fortom. Den enkle varianten er 1.5 m med o.40 i lina, og så 1.5 m med den tykkelsen du skal ha til flua, typisk 0.20 til mymfer ig våtfluer, og 0.15 til tørt.

Hvis du vil gjøre det litt mere avansert, så posta jeg en beskrivelse av en teknikk for noen år siden.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/14516-hjemmelaget-braided-fortom/&tab=comments#comment-177228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cannonbang skrev:

 

Fortom lager du sjøl, alle garvede fluefiskere gjør det. 

Her følte jeg meg faktisk litt truffet! 
Jeg lagde alltid egne fortommer selv før. Ca 045 0,35- 0,25 - 020 - 0,15, men de siste årene har jeg tatt utgangspunkt i ferdigfortommer. Bytter spiss regelmessig og setter inn en bit 0,20 etterhvert som fortommen blir slitt/kortet ned 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.