Gå til innhold
Fiskersiden

Telt- og fiskeferie 2020


m4ansen
 Share

Recommended Posts

Jeg søker nå etter gode tips om telt- og fiskeplasser i Norge. Jeg er ikke ute etter alle de hemmelige plassene som garanterer den største ørreten eller laksen - disse plassene skal dere få beholde selv. I midten av juli er planen at jeg og min sønn på 3 år skal på et par dagers teltferie, en eller annen plass i Norge. Vi bor i Nord-Norge, så havfiske har vi hatt nok av i mars, og vi har mange gode ferskvann her oppe, men dessverre er værgudene sjeldent med oss, og derfor ser jeg også på mulighetene for å kunne kjøre litt sørover til godværet og finne en bra plass med et ferskvann hvor vi kan slå opp telt.

Jeg begynte med å se på de norske lakseelvene og se om noen av disse i tillegg hadde campingplasser. Men det var ikke så lett å finne plasser hvor det var muligheter til å sette opp et telt helt nede med elvebredden - slik at jeg kan fiske i nærheten av teltet når junior har lagt seg, samtidig som vi kan dra på andre utflukter når han er våken, slik at teltet bare kunne stå mens vi var borte. Sånn sett vil det kanskje være fornuftig å finne et ferskvann hvor vi kan slå opp teltet, men kunnskapene mine om disse plassene sørover er ikke så gode, så her trenger jeg hjelp. 

Kravene er:

  • mulighet for teltplass så nært som mulig "fiskeplassen" slik at jeg kan fiske på kveldstid når junior sover
  • ferskvannsfiske (vann/elv) da vi har sett nok torsk og sei som det er - det er ørret/laks som gjelder nå
  • det trenger ikke være premiefisk, eller fangstgaranti - om det vaker litt er jeg fornøyd, for da finnes det fisk
  • det hadde vært et stort pluss å ha bilen lett tilgjengelig også slik at om noe skulle skje så slipper man å gå i timer ned fra fjellet
  • campingplass hadde vært bra slik at man kan ha tilgang på lekeplass på dagtid

Finnes denne plassen montro?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den plassen finnes, og mange av dem. Hvis du presiserer litt hvor det er du tenker deg blir det mulig å svare. 

Selv dro jeg til sjøen da jeg hadde så små, men det ble mest til at jeg satt i for teltet med kaffe, røyk og bok. 

Triveligere opplevelse skal man lete lenge etter, så jeg svarer i håp om at du får noen konkrete tips. 

Her på Vestlandet er det greieste å bruke oppmerkede turstier, da ser du fort på kartet om du er nært passe vann, men det er langt å kjøre hit, og du passerer vel temmelig mange plasser på turen da. 

Men altså, si litt nøyere hvor du tenker deg, så får du nok svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det er akkurat noe sånt jeg tenker på - guttungen er allerede glad i å være ute i naturen, og jeg ønsker å få introdusert han for teltlivet så tidlig som mulig da jeg ser for meg en god del fiske- og jaktturer fremover i livet hans. Som du nevner er det en god kjøretur ned til Vestlandet, og jeg så for meg en kort svipptur fra Lofoten til Sør-Trøndelag/Møre og Romsdal kunne være passende kjørelengde - da slipper vi å stoppe underveis for å overnatte. Jeg har prøvd å undersøke Namsenvassdraget litt, for å se om det kunne være noen plass langs elva man kunne slå opp et telt - da vil man kunne ha både natur, åpne gårder, Namsos - alt innenfor rekkevidde uten å måtte flytte teltplass, i tillegg til det luksuriøse fisket som finnes i den elva også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, m4ansen skrev:

Jeg har prøvd å undersøke Namsenvassdraget litt, for å se om det kunne være noen plass langs elva man kunne slå opp et telt - da vil man kunne ha både natur, åpne gårder, Namsos - alt innenfor rekkevidde uten å måtte flytte teltplass, i tillegg til det luksuriøse fisket som finnes i den elva også!

Det er teltmuligheter her: https://seemgard.no/

Det er primært et tilbud til besøkende som skal fiske på valdet, men du kan jo høre med dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Hva med ertgård camping i stjørdalselva. Der kan du telte ganske nært elva, og det er endel rimeligere å fiske enn i namsen

De har ikke egen nettside, men du kan se på kartet her på elveguiden for stjørdalselva

https://www.google.com/maps/d/viewer?hl=no&mid=1xaKZ5iLfmqPnR5spFmEB3AadVYU&ll=63.45113573229359%2C11.013789085456542&z=17

Det er forøvrig tatt mer enn en storlaks her. En kamerat av meg tok en på over 16 kr her, på ei flue som jeg hadde laget til ham.

nederst på valdet er det også fint å bade for minstemann, grunne loner med sandbunn blir fort oppvarmet av sola her

Et annet alternativ er osen fjordcamping

https://osen-fjordcamping.no/

Her kan du fiske i steindalselva, ei lita flomelv som renner like forbi plassen. Nordmelandsfossen er litt lenger oppe i dalen, men det er også mulig å fiske lenger ned i marfossen like ved campingen.

Du kan kontakte de og høre litt nærmere om dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg kan med glede melde om en vellykket telttur på 4(!) netter med junior! Nå ble det slik at værvinneren de siste dagene har vært Nord-Norge og turen gikk derfor til Senja - strålende vær og 20-25 grader hver dag! Jeg har vært der et par ganger og visste sånn høvelig hvor jeg skulle vende nesen. Jeg fikk ønsket mitt oppfylt og fant gode teltplasser med gode fiskemuligheter og fine områder for guttungen til å utfolde seg. På dagtid kunne vi utforske området vi var på, sjekke ut strender og åpne gårder, mens på kveldstid når han sov, akkurat som det skulle vært hjemme, så kunne jeg prøve fiskelykken! Det ble en del brunørreter, en sjøørret på 1.40 kg, mens laksen uteble, selv om den hoppet rundt flua og sluken min hele tiden - irriterende. Dette gjentar seg til neste sommer - telttur med små barn er ingen hindring så lenge man planlegger å bruke tid på det de vil gjøre også! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.