Gå til innhold
Fiskersiden

Type svivel


FærskFesk
 Share

Recommended Posts

Ser det finnes en del forskjellige typer svivel å få kjøpt, men hvilken type er å foretrekke for at sluker, jigger, wobblere osv skal få mest mulig riktig eller livlig gange i sjøen.

Kanskje mest aktuelt for jigger og wobblere?

Selv bruker jeg denne.

https://www.xxl.no/solvkroken-solvkroken-sorte-snaphvirvler-str-6/p/1111398_1_style 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disse virvlene fungerer helt fint til lettere ferskvannsfiske. Til tyngre fiske, og i saltvann foretrekker jeg såkalte "crane swivels", som de fleste produsenter lager (Mustad, Søvik, Berkeley, VMC osv). Slike virvler roterer bedre ved stor belastning, de er mer solide. I tillegg kommer  viktigheten av å bruke rustfrie virvler i saltvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Den 20.6.2020 at 10.08, FærskFesk skrev:

Ser det finnes en del forskjellige typer svivel å få kjøpt, men hvilken type er å foretrekke for at sluker, jigger, wobblere osv skal få mest mulig riktig eller livlig gange i sjøen.

Kanskje mest aktuelt for jigger og wobblere?

Selv bruker jeg denne.

https://www.xxl.no/solvkroken-solvkroken-sorte-snaphvirvler-str-6/p/1111398_1_style 

Det der er jo ikke bare en svivel, men en "sluk-lås". Som sådan er det en type som jeg alltid har unngått med hensikt, da den ser for lett ut å åpne ved et uhell - men den frykten kan godt være overdrevet.

Virvel-delen ser uansett ikke ut til å være saltvannsbestandig i lengden, men om det skylles i ferskvann etter slik bruk så er det neppe noe akutt problem.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.