Gå til innhold
Fiskersiden

Leppefiske ødelegger økosystemet


Alt mulig fiskern
 Share

Recommended Posts

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/4qgdga/er-det-greit-at-oppdrettsnringa-delegger-livet-i-fjra
 

Tanker om dette?

Synes det er grusomt at ingen så få bryr seg om dette. Fiskene blir fanget for så å bli pinet til døde i løpet av få uker...

Dessuten er det ikke hyggelig når fiskerne kommer å hiver uti teiner rett utfor brygga og badestranden. De eier virkelig ikke folkeskikk. Må være andre som reagerer på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå heldigvis blitt kvoter og streng kontroll på dette fisket og bestanden overvåkes nøye av havforskningsinstituttet.
Det jobbes også kontinuerlig med å øke velferden til leppefisken. At de pines ihjel i løpet av få uker stemmer nok sjelden, jeg har selv vært med å fiske opp leppefisk fra merdene i januar (sesongen avsluttes i oktober)
Bruken av leppefisk er langt fra en ideell løsning, men kanskje totalt sett bedre enn å fylle fjordene med lusegift som tar livet av reker og andre krepsdyr? 

Til info: jeg driver ikke med oppdrett eller fiske etter leppefisk selv. Men jeg er med å utvikler et agn til dette fisket og har derfor satt meg inn i saken relativt grundig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fiskemannen skrev:

Det er nå heldigvis blitt kvoter og streng kontroll på dette fisket og bestanden overvåkes nøye av havforskningsinstituttet.
Det jobbes også kontinuerlig med å øke velferden til leppefisken. At de pines ihjel i løpet av få uker stemmer nok sjelden, jeg har selv vært med å fiske opp leppefisk fra merdene i januar (sesongen avsluttes i oktober)
Bruken av leppefisk er langt fra en ideell løsning, men kanskje totalt sett bedre enn å fylle fjordene med lusegift som tar livet av reker og andre krepsdyr? 

Til info: jeg driver ikke med oppdrett eller fiske etter leppefisk selv. Men jeg er med å utvikler et agn til dette fisket og har derfor satt meg inn i saken relativt grundig. 

Ja problemet er vel at det ikke finnes bedre løsninger. Men drev de ikke å forsket på noe laser for et par år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn bortsett fra det moralske aspektet (det sees i praksis alltid bort i fra innen denne næringen) så er problemet at effekten er høyst usikker. Under ideelle forhold har leppefisk utvilsomt god effekt, men forholdene er langt fra ideelle:

https://www.hi.no/hi/nyheter/2020/mars/rensefisk-ingen-universalkur-mot-lakselus 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, erik skrev:

Sånn bortsett fra det moralske aspektet (det sees i praksis alltid bort i fra innen denne næringen) så er problemet at effekten er høyst usikker. Under ideelle forhold har leppefisk utvilsomt god effekt, men forholdene er langt fra ideelle:

https://www.hi.no/hi/nyheter/2020/mars/rensefisk-ingen-universalkur-mot-lakselus 

Hmm, ja der har du et annet godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Alt mulig fiskern said:

Ja problemet er vel at det ikke finnes bedre løsninger. Men drev de ikke å forsket på noe laser for et par år siden?

Det forskes på en hel masse ulike løsninger, lusefeller, nett, laser etc, men problemet er vel at ingenting er effektivt nok alene. 
Det er helt sikkert mye å hente på å bruke leppefisk mer effektivt også. Undersøkelser viser at når lusemengden går ned finner leppefisken annen mat og deler av leppefisken foretrekker å beite på groer på merden etc uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.