Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynnersett


Nybegynnern
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg er en nybegynner som har fisket pluss minus 1 ganger i året, og da har jeg lånt fiskestang av svigerforeldrene mine. Men nå hadde jeg lyst å kjøpe min egen stang, kanskje jeg blir bitt litt mer av basillen.

Så jeg kjøpte ett kyst/pilkesett hos Coop Obs til 799,- som inneholder:

Stang: Shimano XFX BS 270/180

Snelle: Shimano Hyperloop 6000FB

Sene: Shimano Blue Wing 0,40 140meter

Nå er jeg rimelig blank på dette området, men hva ville Dere eventuelt ha oppgradert av dette? Eller høres dette ut som en grei startpakke? Jeg forstår ikke helt hva 0,40 betyr/hvor sterkt det er. Så jeg vet ikke om det er bra eller dårlig.

Vil dette settet tåle det hvis jeg mot formodning skulle få en kveite på kroken? (Selvsagt innafor 5-15kg), eller vil det bare knekke sammen? 

Setter pris på alle svar dere kan gi meg / lære meg :-)

 

Mvh Nybegynnern

IMG_20200701_145152.jpg

IMG_20200701_150454.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et kombisett, med kastestang som kan gjøres om til pilkestang. Det viktigste spørsmålet her er hvordan du pleier å fiske. Dvs mest fra land, mest fra båt eller begge deler. Om du fisker mest eller bare fra båt, ville jeg nok vurdert noe annet enn en haspelsnelle, dvs en dedikert havfiskesnelle (multiplikatorsnelle). 

0,40 er tykkelsen på snøret. Det er en grei tykkelsen for kasting fra land. For rent båtfiske ville nok de fleste valgt noe litt tykkere, eller aller helst multisnøre. 0,40 holder for kveiter på 5 kg og du ville nok klart en på 15 kg også, så lenge bremsen på snella holder mål. Det tas regelmessig laks på 15 kg i elv, på 0,40. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et tips ifbm valg av sene, finn ut hvor mye bremsen på snella klarer og spol på tilsvarende bruddstyrke sene. Pleier selv å bruke Sufix mono sene på mine. Den er av god kvalitet og har høy bruddstyrke. Når du fisker fra båt etter større fisk er det ofte lurt å knyte på en fortom med noe tykkere sene, da får ikke fisken gnagd seg gjennom, og du kan bruke tynnere sene på snella så den kaster bedre fra land. Trenger ikke kjøpe mer utstyr nå, med mindre du vil oppgradere sena. Men denne snella bør du bare spole mono på, det er ikke så gunstig med multi på plastspoler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Fiskepadde said:

Men denne snella bør du bare spole mono på, det er ikke så gunstig med multi på plastspoler. 

Hvorfor ikke?

Så lenge man begynner med 15-20m med mono i begynnelsen, går det helt fint med fletta line. Spesielt hvis en skal fiske fra båt så er braid en stor fordel - ingen strekk og den er sterkere enn mono, noe som gjør at du kan gå ned betydelig i tykkelse, som igjen fører til at braiden bryter gjennom vannet raskere. :)

Siden du nevner at du har lyst å fiske kveite, er det lurt å ha en mono / fluorkarbon fortom i alt fra 0.60mm - 0.80mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, sondreh skrev:

Hvorfor ikke?

Så lenge man begynner med 15-20m med mono i begynnelsen, går det helt fint med fletta line. Spesielt hvis en skal fiske fra båt så er braid en stor fordel - ingen strekk og den er sterkere enn mono, noe som gjør at du kan gå ned betydelig i tykkelse, som igjen fører til at braiden bryter gjennom vannet raskere. :)

Siden du nevner at du har lyst å fiske kveite, er det lurt å ha en mono / fluorkarbon fortom i alt fra 0.60mm - 0.80mm.

Gnager bort spolen etter en stund, er i hvert fall det jeg har opplevd og hørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.