Gå til innhold
Fiskersiden

Fullmåne?


Balthasar
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

gjelder det nattefiske i elv kan du bare glemme å fiske om natten.

hva som om dagen vet jeg ikke..

Vet du det? Eller er det bare teori? Onkelen min fisker best da det er full måne og han får rikelig med fangst i elv på natta!

Har opplevd greit bett en gang og det var 16. mai og det var halvmåne dagen så tror nok egentlig alt er tilfeldigheter i forhold til temp, vær, vannstand jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Det er ingen tvil om at månen påvirker fisket på flere måter. Månen styrer feks flo og fjære. Det er en allmen oppfattning at høyvann og lavvann er viktig for fangst av enkelte arter.

Fasene styrer også lysforholdene om natten. Det er vesentlig lysere når månen er full, sett iforhold til de nettene månen ikke kommer opp på himmelen.

Mange har sine kjepphester mht når det er best sjøørett fiske iforhold til månefasen. Noen mener feks det er best på synkende måne, mens andre feks mener det er best på nymåne. Jeg tror at begge deler kan være riktig, men at de forskjellig "grupperingene" fisker med forskjellige metoder og på forskjellige plasser. Det er således ikke spørsmål om månen virker inn på fisket eller ikke. Spørsmålet er hvordan fluevalget, fiske taktikk og plassvalg skal tilpasses månefasen. Det er ikke så mange som tenker slik i Norge enda, men det er iallefall endel Danske venner som mener omtrent det samme.

Forøvrig er det ikke bare fangsten av sjøøretten som påvirkes av månefasen. I boka "Den Norske fiskaren" fremkommer det at fangsten Lange, Brosme, Torsk, Blåkveite, Sei, Lodde, Brisling osv er sterkt påvirket av hvilken månefase det er, ifølge garva yrkesfiskere. Det fremgår tydelig at fagstmeodene måtte tilpasses månefasen.

Månes påvirkning av "fiskelykken" er således ikke noe hokus pokus. Det er en realitet som man like gjerne kan begynne å ta på alvor, først som sist.

[ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Brage

Det er ingen tvil om at månen påvirker fisket på flere måter. Månen styrer feks flo og fjære. Det er en allmen oppfattning at høyvann og lavvann er viktig for fangst av enkelte arter.

Blir vel ferskvann jeg tenker på, og der er det nok ikke så mye flo og fjære, men vannstanden forandres jo, vil det samme virke inn på ørreten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville hengt meg for mye opp i månefasene. De som tror det er best å fiske på nymåne, de fisker vel mer på nymåne enn på ne, og således får de mer fisk og TROR det er bedre på nymåne. Den eneste direkte sammenheng mellom måne og fisk jeg kan se for meg er at en full måne lyser opp himmelen og gjør fluer/sluker lettere synlig i silhuett. Kanskje har fisken gjennom årtusener utviklet et slags instinkt som sier dem at det skal jaktes når nattehimmelen er lys. Men at det er noen mystisk/magisk sammenheng mellom selve månen og fisken, det tror jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

sitat:I boka "Den Norske fiskaren" fremkommer det at fangsten Lange, Brosme, Torsk, Blåkveite, Sei, Lodde, Brisling osv er sterkt påvirket av hvilken månefase det er, ifølge garva yrkesfiskere. Det fremgår tydelig at fagstmeodene måtte tilpasses månefasen.

Var på biblioteket og lånte boka "Den norske fiskaren" og har tittet litt i den. Slike bøker burde det vært flere av! Temmelig interessant lesing, selv om det (som forfatteren også skriver) godt kunne vært intervjuet mange mange flere yrkesfiskere.

Interessant med "gamle dagers ekkolodd", nemlig det å senke en metallstreng (strenglodd som det også ble kalt) ned i havet og kjenne etter når fisk dunket borti. Erfarne fiskere kunne få veldig mye infrmasjon av å kjenne på bevegelsene i tråden.

Også interessant å lese om de som tittet ned i havet der det var morild for at den skulle avsløre hvor stimene sto. Der sto det riktignok at når det var lys himmel om natta var det ikke morild. Men jeg synes da jeg har stått ved Fornebu uten at det har vært så veldig overskyet og forbannet morilden som ødelegger fisket.

At yrkesfiskerne fulgte godt med på hva måkene foretok seg kom vel ikke som noen overraskelse?

Likte ellers utsagnet fra en av yrkesfiskerne om at "fiskelykke" var en tåpelig betegelse. Man kan ikke leve av fiskelykke, man måtte vite hvor, hvordan og når det lønner seg å fiske. Vi sportsfiskere (eller lystfiskere) kan tillate oss å stole på fiskelykken, men det er jo ingen tvil om at de som tar lærdom av det de opplever på sikt får bedre fangster enn de som stort sett bare forklarer (eller bortforklarer manglende fangst) med fiskelykke eller manglende fiskelykke.

Ingen tvil om at flere yrkesfiskere har tro på månefasene. Og det var jo både interessant men samtidig litt kompliserende at månefasen virket forskjellig inn på forskjellige typer fisk, og også forskjellige deler av Nordsjøen.

En OK bok som man ikke nødvendigvis trenger å ha i hylla, men som kan være fin å lese gjennom hvis man tror at fiske handler om mer enn bare flaks.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.