Gå til innhold
Fiskersiden

Sliter med kastelengde


Razorjake
 Share

Recommended Posts

Heisann

Jeg er relativt fersk her på forumet, men står litt fast. Her om dagen gikk jeg til innkjøp av ny stang, snelle og line. 
 

Stang: Berkley Twilight travel 8 fot (kastevekt) 5-15g

Snelle: Shimano Ultegra 2500

Line: Fireline 0,25mm

 

utfordringen jeg har er kastelengde. Jeg får ikke nådd langt nok ut i vannene jeg fisker. Har prøvd skjesluker mellom 5 og 12 gram.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 6.7.2020 at 14.28, Kontorstol skrev:

Det kan også være vanskelig å kaste skjesluker langt pga. mye luftmotstand sammenlignet med vekten. En sildesluk eller kompakt spinner (f.eks Abu Droppen) går ofte mye lengre.  :)

Det stemmer, men egentlig er det mer komplisert da det finnes dårlig balanserte sildesluker og veldig bra balanserte skjesluker - og det hele endrer seg gjerne med vindforholdene.
Eksempelvis er Sølvkroken Special 12 gram er en notorisk langtkastende skjesluk med lett utstyr, selv om den kan se litt bred ut (det samme gjelder til en viss grad 28 og 40 gram utgavene, med tyngre utstyr -  men ikke alle andre vekter). De tjukke (i godset) utgavene av Toby, Møresild og Filur er også skjesluker som kaster bra (og det finnes helt sikkert flere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Den 8.8.2020 at 0.28, abbor skrev:

Atomsilda er det jeg har brukt som kaster best i forhold til vekten. 

Den regner jeg som en sildesluk, selv om den kanskje er i grenselandet - og den kaster bra (men ikke best blant sildesluker).

Sammenlignet med andre sildesluker i tilsvarende vekt så kaster 20 og 25g utgavene bedre enn de større (35 og 50g).

Før øvrig så kaster pilk utgaven i 60g utmerket, men den er så vidt jeg vet ikke lenger i handelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter har ei stang med kastevekt opp til 15g så de lettere utgavene av atomsilda jeg omtaler. I UL boksen min er atomsilda 7g det som med god margin kaster lengst. Selv bruker jeg atomsilda opp til 25g og selv om jeg har prøvd mye så har jeg ikke funnet noe som kaster bedre. Bruker atomsilda 25g, 13' stang og 2500 snelle med PP 0.13mm når jeg skal makse kastelengde med flue og sluk på fjellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.