Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd til ny båt


Jan Erik
 Share

Recommended Posts

Har bestilt en Kaasbøll 660 Fisker med 150 hk Suzuki. Skal brukes til all type fritidsfiske, men først og fremst havfiske og trolling etter (laks og) kveite samt teinefiske utenfor Frøya. Har tidligere benyttet Lowrance HDS for trolling men hører mange skryter av de nye Garmin panoptix ekkoloddene. Det er først og fremst ekkolodd funksjonen jeg er opptatt av, det vil bestemme fabrikat. Så vil resten måtte passe inn i systemet.  3D strukurer og bunnforhold ned til ca 50-60m eller mer teller, men er også lit nysgjerrig på livesight/livescope etc. Stangfiske fra 10- 200m, bunn ned til 300m. Er vel HDS Live 12’’ eller Echomap Ultra 12’’ jeg har sett mest på. Må være touch+knapper. Noen som har noen erfaringer med begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste valget du gjør er svingeren. Anbefaler SS175M eller TM185M. Hvis du skal bruke multistråleekkoloddet til dypriggfiske så er det Panoptix og ikke LiveScope som er det beste valget fra Garmin. Er PS30 som roteres 90 grader som brukes. LiveScope har for liten rekkevidde og dekning. LiveSight fungerer bra til trolling med orginalbrakett. HDS-12 Live gir svært mye for pengene, er veldig billig sammenlignet med nye Simrad NSS12 Evo3S. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ettersom jeg jeg har brukt Lowrance HDS2/Simrad tidligere og har vært veldig fornøyd har jeg egentlig lyst til å fortsette med det. Spesielt med tanke på utvalget i autopilot, radar, etc som også skal henge sammen. 
Alternativet da blir vel en HDS 12 med TM185M og Structurescan 3D for å lese bunnstruktur. Hvordan bør de plasseres i forhold til hverandre? Eller er det bedre med en SS175M 20° i stedet for TM 185M?
Får ikke båten før i oktober, kanskje verdt å vente og se om det blir noen HDS/3D oppgraderinger i desember??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomgående giver er i all hovedsak alltid en bedre løsning enn hekkmontert. Bedre prestanda i plan og mindre utsatt for å bli ødelagt av ting du måtte treffe i plan (stokker, kvist og kvast).

Hvis du ønsker å bruke FishReveal, funksjonen som legger "buene" fra 2D (det tradisjonelle ekkoloddet) over på DownScan-bildet, så er det et poeng at giverne er nogenlunde på samme høye. Ellers spiller det liten rolle, så lenge ikke 2D-giveren plasseres slik at den skygger for SideScan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, abbor skrev:

Har senter på mine gjennomgående svingere ca 25-30 cm fra hekken og 15-20 cm fra kjølen. 

Fint. Skal levere svingere og pumpe til fabrikken så de monterer dem. Det elektriske tar jeg selv. Blir sansynligvis en Suzuki 150 APX på denne (drive by wire). Har ikke begynt å lete etter info om denne ennå, om det er NMEA2k rett ut eller om det trengs et motorinterface. Eller er det bare å lage en interfacekabel selv, som på Yamaha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også tenkt å kjøpe DF150, men det var bare fram til jeg så forskjellen på dreiemomentet i mellomregisteret mellom 150 og 175. DF175 er bjønnsterk rett og slett. DF175 har variabel ventilstyring, DF150 har det ikke. 

 

 

 

variable-valve-timing-crop-600x457.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner all info du trenger i dette dokumentet fra Grant (Moonlighter475) på THT

https://www.dropbox.com/s/qo6nfc7obyafucr/Suzuki Outboard NMEA 2000 Networks 2016.pdf?dl=0

Linken kommer fra første innlegg i kjempetråden om emnet.

https://www.thehulltruth.com/marine-electronics-forum/286406-suzuki-nmea-2000-newtork-standard-suzuki-gauges-can-done.html

Jeg postet en god i denne tråden i starten, men har ikke vært aktiv i den på flere år, jeg koblet motorinterfacene mine i 2007 og 2010, det eneste jeg har gjort siden var å erstatte et interface som feilet. I 2007 påstod teknisk sjef hos Erling Sande at det ikke var mulig å koble motoren opp mot Lowrance MFD, jeg ringte han opp igjen etter at jeg fikk det til å virke;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for hjelpen. Har sjekket litt rundt på båter her oppe, av 32 stk 20-22’ cc alubåter ( dominerende blant fastboende) har 100% av de jeg sjekket Garmin Echomap eller GPSmap. Litt usikker på om det er pga at den er best til den type fiske de driver med her, gammel vane eller manglende utvalg av forhandlere. Men GPSMap 8412 med SS175M, Fantom 24 og panoptix er vel et greit alternativ til HDS med Halo. Hvordan Garmin autopilot er i forhold til AP44 har jeg ingen formening om. Kanskje noen andre som har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det må ha noe med lokale forhandlere å gjøre. Hvis du vil snakke med en kompetent Simrad og Lowrance forhandler som kan havfiske så ta kontakt med Morten på Ramotec. Han har B175M og TM185H-W (eller var det motsatt) sammen med Simrad NSS Evo3 på sin egen båt. Jeg har sett veldig mange imponerende ekkolodd skjermbilder som Morten har tatt. NSS Evo3 og Live har samme innebygde ekkolodd. 

Phantom er klart den dårligste av halvlederradarene til Garmin, Furuno, Raymarine og Simrad/Lowrance. Halo og Furuno DRS4D-NXT er de beste. DRS4D-NXT sin store fordel er at den har automatisk MARPA noe Halo også skal få. Bortsett fra dette er Halo den mest avanserte og beste av disse radarene. Den er den enste med 64 rotasjoner pr sekund, den støtter også opp til 64rpm i dual range mode, ingen andre støtter mer enn 24rpm i dual range. Den kjører mange flere samtidige ranger enn de andre som kombineres sammen til et skjermbilde. 

Reactor Compact anbefales ikke av Garmin til "slow trolling" så du må gå for en versjon med SmartPump som er svært dyr. AP44 er den beste trollingpiloten, men du blir sikkert fornøyd med Reactor 40 med SmartPump v2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.