Gå til innhold
Fiskersiden

Gjersjøen, abbor


TeddyBJ
 Share

Recommended Posts

Var ute en liten tur i helgen og fisket etter abbor i Gjersjøen. Siden jeg kjørte i retning Oslo valgte jeg å stoppe og parkere i lomma ved Kurudodden. Først forsøkte jeg å jigge etter abbor siden de har stått og trykket mye på bunnen frem til nå, men uten hell. Nå har vanntemperaturen gått opp og jeg la merke til at det var overflateaktivitet som indikerte at abboren har begynt å jakte pelagisk så jeg byttet raskt fra jigging til en stang med en Jackall TN, crankbait. Kastet over og forbi der det var aktivitet og sveivet raskt inn i overflaten og "pang" - så satt det 2 abbor i rask rekkefølge. Deretter ble det stille før det 30 min. senere på nytt var aktivitet i overflaten, denne gangen forsøkte jeg favorittspinneren; en Sølvkroken Spesial, 9 g, C/R; og nok en gang - 2 raske abborer på kroken. Ingen store fisker, men absolutt tilfredstillende. :) 

Legger til at Jackall TN er en rå crankbait, men ift. egen erfaring virker "sveisingen" mellom halvdelene svak og de har en tendens til å gå i stykker etter en stund... :(  IMO finnes det mer holdbare alternativer.

Gjersjøen_Kurudodden_abbor_v2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bodd 10 min på sykkel unna Gjersjøen i 4 år, er det først de siste månedene hvor jeg har nok erfaring av det vannet der til at jeg kan dra dit og ordne meg et " knippe" abbor omtrent når jeg vil. I en størrelse om er fin å rense. Noen få odder som leverer gang på gang.

Som Bonavar nevner; på isen og med båt er det et utrolig flott fiskevann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ikke akkurat abbor, men... tok en tur bortom Gjersjøen og slo i hjel 1 time med gjeddefiske i kveld. Fikk 2 stk. på jerkbaiten fra Westin/Brewer Baits Dirty Pike (15 cm/107g) og 1 stk. på McHybrid´en. Det var ikke de største fiskene (1,5-3 kg), men det var artig med litt liv!! :D 

IMG_5456.jpg

Endret av TeddyBJ
..srkivfiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vært et par turer til i Gjersjøen, men uten hell så i dag ble strategien endret - til det bedre! Og verre!!

Var på "gjedde-plassen" i det det begynte å lysne og på andre kastet (samme Westin/Brewer Baits som over) satt første gjedda. Deretter ble det ganske stille så jeg bytte til noe litt krassere i fargen a la Fire Tiger/gull og orange i buken - da hadde jeg i løpet av 30 min. 2 gjedder til på - en havnet i håven og en mistet jeg. Og da sola brøt horisonten og traff vannet ble det liv! Til sammen ble det 4 gjedder i håven og 4 klarte å komme seg av kroken. :D 

ADVARSEL! ..., men kl. 9:45 var det slutt. Det har vært fuktig ute og mose og jord har trukket til seg vann. Bortetter en fjellskrent - som jeg har gått mange ganger - skled jeg, snørra 3 meter ned fjellet og gikk i vannet med et plask!! Resultatet er ett forslått kne, et lite hull i venstre hånd og en 3/0 krok som satt i høyre pekefinger samt en iPhone i minus... (stanga ble reddet og - heldigvis - fisket jeg uten mothaker så kroken var bare å trekke ut!). :( 

Jeg fisket alene og det kunne gått så mye verre - vær aktsomme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, erik skrev:

Au!

Det understøtter forsåvidt det jeg alltid har sagt - fiske fra båt er bedre. ;)

Tja, var i kontakt med 8 gjedder på litt under 3 timer... ;) Seriøst, skulle gjerne tatt en tur ut i båt på Gjersjøen jeg, men der er vi ikke akkurat! Kan begynne med at jeg mangler båt... :D hahaha Det var riktignok en kar ute med el-motor og ekkolodd etter forrige turen jeg skrev om - så ut som personen trollet av noen av de mest interessante områdene (slik jeg tenker), men den kvelden var det dødt som i graven. 

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, TT skrev:

Au + 1! 
 

Mothakeløse kroker var smart ved selvkroking! Jeg forøkte engang ei halvstor treble med mothake, rett inn i tommelen. Det medførte at vakthavende på legevakten måtte trene markløft .... 

Mothakeløse kroker (Mustad KVD 3/0) gjør livet mye enklere ved avkroking av sprelske gjedder og ved kinkige avkrokinger. Hadde jeg hatt mothaker så hadde jeg garantert landet 2 av de 4 gjeddene jeg mistet i dag, men så måtte jeg også ha avlivet 1 av gjeddene jeg landet som var kroket ekstremt kinkig. You win some, and loose some. Og så slapp jeg en tur på legevakten (selv om jeg har et par metoder for selvkroking).

I løpet av årene har jeg kun kroket meg selv 2 ganger, og blitt kroket 1 gang - så ikke så verst statistikk. :) 

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, TeddyBJ skrev:

I løpet av årene har jeg kun kroket meg selv 2 ganger, og blitt kroket 1 gang - så ikke så verst statistikk. :) 

Da har du nesten samme statistikk som meg. Jeg har kroket meg selv to ganger og en gang en kompis. Kompisen var den beste. Jeg plasserte en av krokene på den største Hi-Lo wobbleren midt i mellom neseborene hans .... en slags form for fiske-piercing .... 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, TT skrev:

Da har du nesten samme statistikk som meg. Jeg har kroket meg selv to ganger og en gang en kompis. Kompisen var den beste. Jeg plasserte en av krokene på den største Hi-Lo wobbleren midt i mellom neseborene hans .... en slags form for fiske-piercing .... 

Hadde, for mange år siden, en 18 grams Møresild hengende i venstre øreflipp. Siden kroken hadde gått tvers igjennom kunne vi bare klemme ned mothaka å dytte den tilbake ut.

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ølgylt skrev:

Jeg fikk ikke helt med meg hvorfor du sluttet å fiske? Var det ikke solskinn slik  at klærne ville tørke? 

Skiftet mellom sol og overskyet! :) Jeg gikk fullstendig under - hell i uhell; ingen steiner eller skit under overflaten - med tykk genser, fleecejakke, turstøvler... tror det hadde tatt timer gitt. Jeg tok noen kast til, men siden "the Golden Hours" allerede hadde passert og aktiviteten hadde begynt å droppe av så jeg - i min forfatning - ingen videre grunn til å fortsette.  Ellers la vel det faktum at høyre pekefinger banket av smerte (kroken gikk inn i fingertuppen hvor vi har så jæ*** mange nerver) og at jeg må skaffe meg en ny iPhone en liten demper på atmosfæren... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Det har gått en uke siden sist jeg var bortom Gjersjøen. Isflakene som fløt rundt her og der har nå forsvunnet og vanntemperaturen har steget til ca. 5 grader. Siktdybden er derimot fortsatt stusselig! Jeg så at Greverudbekken, ved Gjersjøveien/kompisen min, har tilsig med 8 grader. Slo ihjel et par timer, men ikke noe liv. Blir spennende å se hva som skjer når det får gått en uke til, tenker jeg. :) 

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider


Ble ikke noe gjedde i kveld heller selv om forholdene nesten var perfekte. Pålandsvind med krusninger, flott lys, og vannet har klarnet opp! Hvis det bare ikke hadde begynt å snø så...

Remindere til meg selv:

a. slutt å "overfyll" lavprofil snellene for å kaste noen få meter lenger

b. slutt å teste myke braid liner på lavprofil snellene

IMG_E5971.JPG

IMG_E5969.JPG

IMG_E5975.JPG

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.