TeddyBJ

Gjersjøen, abbor

Recommended Posts

Var ute en liten tur i helgen og fisket etter abbor i Gjersjøen. Siden jeg kjørte i retning Oslo valgte jeg å stoppe og parkere i lomma ved Kurudodden. Først forsøkte jeg å jigge etter abbor siden de har stått og trykket mye på bunnen frem til nå, men uten hell. Nå har vanntemperaturen gått opp og jeg la merke til at det var overflateaktivitet som indikerte at abboren har begynt å jakte pelagisk så jeg byttet raskt fra jigging til en stang med en Jackall TN, crankbait. Kastet over og forbi der det var aktivitet og sveivet raskt inn i overflaten og "pang" - så satt det 2 abbor i rask rekkefølge. Deretter ble det stille før det 30 min. senere på nytt var aktivitet i overflaten, denne gangen forsøkte jeg favorittspinneren; en Sølvkroken Spesial, 9 g, C/R; og nok en gang - 2 raske abborer på kroken. Ingen store fisker, men absolutt tilfredstillende. :) 

Legger til at Jackall TN er en rå crankbait, men ift. egen erfaring virker "sveisingen" mellom halvdelene svak og de har en tendens til å gå i stykker etter en stund... :(  IMO finnes det mer holdbare alternativer.

Gjersjøen_Kurudodden_abbor_v2.jpg

• Like 2

Takk for fin «hverdags-rapport». Gjersjøen er jo en slik sjø som manga av oss typisk har kjørt forbi «tusen ganger», men ikke fisket i. Det bør kanskje endres .... 

artig at du har hatt fremgang fra land i Gjersjøen. Det er jo ikke et vann som er enkelt å fiske fra bredden. 

Fin rapport fra en litt vrien sjø. Det er utvilsomt fisk den, men jeg har ikke vært der siden 2017 da jeg tok dette skjermbildet fra ekkoloddet:

shot+003.png

da må det jo være stor abbor, for ut fra ekkoenes størrelse ser jo dette ut som fisk som er langt større enn 50cm pluss-minus?

Jeg ligger nesten stille. Fiskene er rett under ekkoloddgiveren, og høyt oppe, da ser de større ut enn de er. Vi fikk et par stykker under halvkiloen.

Jeg fisker mye der å det er veldig opp å ned... Det beste fiske er på Isen eller med båt. 

Etter å ha bodd 10 min på sykkel unna Gjersjøen i 4 år, er det først de siste månedene hvor jeg har nok erfaring av det vannet der til at jeg kan dra dit og ordne meg et " knippe" abbor omtrent når jeg vil. I en størrelse om er fin å rense. Noen få odder som leverer gang på gang.

Som Bonavar nevner; på isen og med båt er det et utrolig flott fiskevann.