Gå til innhold
Fiskersiden

Garnfiske


Lasse
 Share

Recommended Posts

Mye rart som blir sagt om garnfiske på denne tråden. Da jeg var liten gutt var jeg ofte med min gamle bestefar og trakk garn. Dette var definintivt noe av det mest spennende jeg gjorde. Vi fikk alt fra steinbit, breiflabb, spetter torsk osv. i tillegg fikk vi krabber. I tillegg var vi mye ute og dorget makrell. Vi spiste fisken, og vi ga bort til naboer og familie. Det var ikke kun for matauk, men også til glede. vi høstet av naturen, og det ga oss glede, mat og livskvalitet. Det var moro for både meg og Bestefar. Det som jeg vil understreke her er at jeg tror dette var med på at jeg i dag er sportsfisker (nei, jeg fisker ikke med garn.)Jeg lærte og sette pris på naturen, og alle de hemmeligheter som bor i havet. Og jeg mener at ingen skal forherlige sin egen moral over noe annet, så lenge beskatningen er fornuftig. Skal ikke blande inn C&R, men å leke med fisken for egen glede, og skryting til andre (ja da, det gjør vi alle som en) er en høyst tvilsom etisk handling. men igjen, poenget er at fiske, enten det er med garn eller fluesnøre, om fisken svømmer videre eller havner i panna er en aktivitet som for de fleste av oss gir oss glede. Det gir en mulighet til å komme oss ut i naturen osv. Men igjen det skal forvaltes forsvarlig, og det er det nok ikke blitt. Og den ballen velger jeg å sende over til myndighetene. Det er ikke på langt nær den bestanden av fisk i oslofjorden i dag som for 25 år siden. har fisket her i 28 år. Og det er synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med garnfisk jeg også, amen. Hobbyfiske med trollgarn er en ting men....

Jeg må si at det irrer meg når noen få garnfiskere setter garn over hele fjorden og sperrer mulighetene for flere titalls snøre/stangfiskere. De får flere kilo med pilker enn med torsk i garna. Jeg fatter ikke poenget. Jeg ligger å pilker rett bortenfor når de trekker. Vi dronghaller på torsk mens de plukker en og annen ut av garnet. Ikke har de peiling heller, de trekker garna på ettermiddagen!!!!! Da er jo fisken ødelagt. Istedenfor å lære seg å fiske så kjøper de hundrevis av meter med garn og slenger uti.

Tullebukker

Puhhh det var herligt å blåse ut litt ha en videre fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Anguilla

Jeg har vokst opp med garnfisk jeg også, amen.

For et inntrykk av at du nedvurderer innlegget mitt med dit Amen, eller muligens var det noe åndelig over det??

Uansett så snakker ikke jeg om de som sperrer fjorder, og det har jeg aldri opplevd selv i området der jeg fisker. Det uansett viktig å ikke oppheve sin egen moral over andre sin, så lenge en holder seg innenfor lover og regler. Vi satte aldri flere hundre meter med garn, det jeg derimot har gjort er å anmelde og trekke opp ulovlig satte sjøørretgarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Daggers

Opprinnelig postet av Anguilla

Jeg har vokst opp med garnfisk jeg også, amen.

For et inntrykk av at du nedvurderer innlegget mitt med dit Amen, eller muligens var det noe åndelig over det??

Uansett så snakker ikke jeg om de som sperrer fjorder, og det har jeg aldri opplevd selv i området der jeg fisker. Det uansett viktig å ikke oppheve sin egen moral over andre sin, så lenge en holder seg innenfor lover og regler. Vi satte aldri flere hundre meter med garn, det jeg derimot har gjort er å anmelde og trekke opp ulovlig satte sjøørretgarn.

Neida jeg ville på ingen måte nedvurdere ditt innlegg. Det var et bra innlegg. Jeg bare fikk ånden over meg[ :D ]

Enig med det om moralen, moralisme bunner som regel i dårlig samvittighet[} :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollgarn;synkende garn med dobbel buss(masker)og som faes i mange forskjellige omfar(maske størrelse) alt etter hva du vil fiske etter(størrelse på fisken det skal fange) høyden er somregel mellom 1,7 meter og 2,0 meter. fjordgarn;synkende garn med enkel buss som også fåes i alle mulige omfar,men somregel med større omfar en trollgarna.et enklere garn å bruke enn trollgarn dersom du er ny begynner. høyde fra 2,0 meter til 3,0 meter. flyndre garn;synkende garn med stor omfang som ikke er høyere enn 1,0 til 1,5 meter og står slappt i sjøen for å kun fange større flyndrer. torske garn;akkurat det samme som fjord garn,kun stor omfar som gjør at fisken setter seg. Krabbe garn; hvilket som helst synkende garn. alle garn typer fanger allslags fisk,men det er hvor du setter og hvilken omfar som avgjør fangsten. men for all del,setter du med land tau så bruk synkende tau,ikke flytende som tidligere nevnt,da fanger du kun båter i tauet ditt...[ :) !] ellers vil jeg si at garnfiske er artig det også! jeg fisker både med garn og stang,og det er like spennende begge deler.og at all fisken er ferdig når du trekker garnet er bare BULL... det er mye fisk som uten problemer kan settes tilbake dersom du ikke vil ha dem. enkelte på dette forumet synes å ha en utrolig dårlig forståelse for andres interesser og liten evne til å godta andres synspunkter.MEN,klart at den som driver med garnfiske må ha en viss evne til å begrense seg.en fisker jo ikke opp mer en det man trenger for eget og familiens bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett garnet om fredags kvelden,ta det opp når det lysner lørdag morgen. ikke sett det der hvor folk fisker etter sø. ikke drit deg ut på dybden.ganske leit når bøya går under,pga garnet slutter ikke å fiske med det første. invister heller i ål ruse.røkt ål og bayer nam nam[ :D ] hummer skal uti igjen. ikke la småfisk sitte igjen i garnet for og lokke rovfisk krabbe eller hummer. det er fyyy![} :) ]

ganske unødvendig å trampe krabbene i stykker for å få dem ut av garnet.

lykke til[ :D ]

ett tips:hvis du bruker blytau helt ned?fest en liten flotør ca 2m over garnet,så ligger ikke tauverket over garnet. hilsen ex hobbygarnfisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg støtter en eller annen tidligere taler i forhold til garn/ruser. Hvis du skal investere i utstyr bør du kjøpe torskeruser. Fisker godt, mye enklere å fiske med og dessuten veldig hyggelig med levende fisk som ikke er blass i blikket eller halvspist av krabber. For øvrig kan du få mye morsomt i ruser, og du trenger ikke sjekke rusa klokka seks om morran. Noe dyrere i innkjøp riktig nok, men ei god ruse har du i ti år.

Avslutningsvis: For å unngå trøbbel med laksefiskereglene eller båter som stikker av med bruket: Sett aldri fast redskap med flytetau, verken i den ene eller andre enden. Sett dessuten helst garnet uten at det er landfast, bruk gjerne blåse i begge ender, så er du forholdsvis sikker på at du finner en av dem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Vet ikke om det er så mage som kan hjelpe deg her inne.... dette er ett forum for SPORTSFISKERE, dvs si folk som fisker med stang og snelle ! Men ha litt tålmodighet så dukker det kanskje opp en som har greie på det !

Hvis dette er et forum for de som fisker med stang og snelle, burde forsiden vært endret.

"

Fiskersiden.no for deg som liker å fiske. Her finner du alt om de mest populære fiskeartene på både våre breddegrader og fra utlandet. Siden inneholder artikler, tips, fremgangsmåter, fluebinding og mye mer. I forumet kan du dele dine meninger med andre og selge og kjøpe brukt utstyr. Kikk ofte innom siden. Vi oppdaterer siden nesten hver dag, så det er alltid nyheter å finne her. Fiskersiden.no presenterer en ny flue med komplett fluebinding hver måned. Fiskersiden.no er et møtested for fiskere på nettet. Håper du finner nyttig informasjon som du får brukt for. Med vennlig hilsen oss på fiskersiden.no"

Så etter som jeg kan se så er dette et forum for alle som liker å fiske [ :) ] og det kan være så mangt. blant annet fiske med garn.

EDIT:

Definisjon på sportsfiske

De nordiske sportsfiskerorganisasjonene har

definert begrepet sportsfiske slik: Sportsfiske

er det fiske som utøves for fornøyelsens,

rekreasjonens og sportens skyld. Sportsfiske

utøves med stang, håndsnøre og enkel line

med krok som er bestemt til frivillig å slukes

av fisken. Det fisket som foregår med garn,

line og en del andre redskaper (som ikke er

brukt i kommersielt øyemed) går inn i begrepet

fritidsfiske som også sportsfisket er en del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de sier jo her at garnfiske går inn under fritidsfiske, Sportsfiske er også en del av fritidsfiske. så det er ingen tvil om det Garnfiske er IKKE sportsfiske.

Poenget mitt var at: fiskersiden.no er for alle som liker å fiske,

og at sportsfiske ikke nødvendigvis må foregå med stang og snelle.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor lille er en sten!!!

Steike god argumentasjon her inne.

Jeg prøver på min side å respekter andres fritidsutøvelse det være seg garnfiske såvell som rekordfiske på krystallkutling (tok du ann THor).

Men jeg kan ikke fordra garnfiskere som ikke får garna opp av sjøen før 4 om ettermiddagen (byfjorden i Stavanger). Det er det jeg har prøvd å uttrykke tidliger.

Nå er gytetorsken på langt nær ferdig hos oss , men iår har garnfisket vært verre enn på lenge.

[ :) !]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fiske med garn er ikke kos det er kun fangst.

Ta heller fiskestanga og sett deg ved vatne hør på lydene fra naturen mes det napper i stanga, det er kos det.

Skitt fiske.

HElt enig. Det er mye mer gøy og utfordrende å kjøpe bra utstyr, lage ditt egent fiskeoppsett, kjøre ut til et bra fiskested, og bare vente til fiske biter og adrenalinet stiger i det du får napp.

istedenfor å bare legge ut et garn, Å dra det opp dagen etter, selv om det også kan være litt spennende siden du aldri vet hvordan fisk som kommer opp av havets dyp..

Hvis det bare er for fornøyelsens skyld, så syntes jeg at det er spennende å fiske med stang og snelle, men det er min mening da...

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare presisere en viktig ting.

Ikke , jeg sier icke bruk flytetau!

Når jeg kommer over flytetau som ligger og flyter bortover overflata, da trekker jeg kniven. :D

Ellers kan du sette redskapen din i bue eller i et tre om du vil, bare ikke bruk flytetau.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare presisere en viktig ting.

Ikke , jeg sier icke bruk flytetau!

Når jeg kommer over flytetau som ligger og flyter bortover overflata, da trekker jeg kniven. :)

Ellers kan du sette redskapen din i bue eller i et tre om du vil, bare ikke bruk flytetau.

Lykke til!

Unnskyld meg, men dette er noe av det dummeste jeg har lest! Og jeg har lest mye dumt!

Hvis du ikke skjønner hvorfor jeg skriver dette så gjør et forsøk på å kople inn hjernen... Hvor lenge tror du et garn står og fisker etter at du har kuttet tauet?

Hvis du ser et slikt tau som ligger og flyter så går det kanskje ann å surre det sammen og knyte det med en knute som hverken går opp av seg selv eller ved hjelp av den tullingen som har brukt flytetau?

Jeg har selv funnet igjen et garn som jeg selv hadde satt 2 år tidligere! Jeg hadde brukt synketau, men en tanketom person hadde dratt med seg garnet og kappet flyteren. Dette var i Vansjø og jeg har aldri sett så mange beingrinder av stor gjørs, gjedde og abbor noen gang! Det var også en del levende fisk i garnet sammen med hel og halvråtne fiskelik. Det var et særs intelligent karstykke den personen hadde gjort...

Du har vel ikke tilfeldigvis vært og fisket i Vansjø Binn Ladden..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.