Gå til innhold
Fiskersiden

"Feil" med Shimano Calcutta 400.


LasseB
 Share

Recommended Posts

Jeg har en "Calciss" 400, og når jeg kaster kommer det en lang "skurelyd"! Hva er dette??

Det er iongenting i veien med snella, bortsett fra denne skurelyden. Er det spolen som trenger smøring? SNøreføreren som trenger smøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke Calcutta sneller hadde problemer jeg[ :P ]

Det kan jo være så mangt, men som du er inne på kan rensing og smøring muligens fikse ditt problem. Ta ut spolen og tørk av den og det du kommer til i snella når spolen er fjernet. Spesiellt kanten på spolen og sporene i snellehuset spolen går inn i er viktig. Tørk også av evighetskrivet det du kan, roter den rundt så får du ut det meste. Smør så kulelagre og evighetskrue. Hjelper ikke dette må snella åpnes for grundigere vedlikehold eller reperasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips "Tryta"[ :P ]! Skal sette meg inn i "bruksanvisningen" i esken og pusse og smøre litt. Hva slags rensemiddel er best? Går det an å brukle noe som de aller fleste har i husholdningen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til den tørkingen jeg beskrev hvor du bare tar ut spolen kan du bruke et tørkepapir med litt WD40 eller CRC 5-56 på. (Ikke bruk dette til rengjøring eller smøring av snella innvendig) Til evighetsskruen kan en Q-tips være nyttig. Smør med olja som fulgte med snella eller ABU sin Rocket Oil.

Hvis du velger å plukke snella fra hverandre kan du bruke en bio-avfetting hvis du har. Et alternativ er white sprite, motorrens eller lignende, men dette er jo ikke så bra å sitte å puste inn. Hvis du velger å plukke snella i småbiter, vær obs på at Calcutta er noe mer "kranglete" å sette sammen igjen enn en Ambassadeur Classic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldavfetting bruker jeg. Vasker med hjelp av en tannbørste da får du vasket tannhjulene godt også. Ellers kan du bruke white sprit eller rødsprit. Motorvask kan du sikkert stjele litt av fra faren din - duger det også. Vanlig bensin løser også opp fett - men neppe så behaglig å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kjøpte jeg av en kar her inne på forumet for ikke mer enn 3 måneder siden brukt, og den var akkurat overhalt sa han. Lyden som kommer er der plutselig, og holder på ut kastet. Jeg merker ingenting til dette når jeg sveiver inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke oppbyggingen av Shimano multisneller... men det høres ut som du bør gå over lagrene dine.. Sjekke, tørke og olje dem opp med tynn olje. Kan også være at et lager eller begge (lite sannsynlig) er gåent og bør skiftes ut. Det blir å prøve å kaste etter oljing og finne ut om et lager er gåent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På glidelager/bronselager er det riktig fordi slitasjen kommer der spoleakslingen er i kontakt med lageret, men på kulelager kommer slitasjen i en eller flere kuler. Et kulelager består av en ytre og en indre lagerskål med kuler imellom.

-Men Lasse; hvorfor ikke ringe Kenneth Herland, sevicemannen på snellene til Elbe, og snakke med ham? Han bor på Darbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lasse_88

Det var jo et godt tips da Henning! Så skal jeg da bare fortelle hvordan det hele henger sammen, og så kanskje han kommer med tips...?

Du får tips eller han ber deg sende snella til han så fixern det selv. Utrolig god service hos Kenneth, jeg har hatt flere sneller inne hos han og er strålende fornøyd:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd det jeg anbefalte? Hvis problemet er et utslitt lager så blir det mindre lyd hvis du oljer det.

Lyd under kasting kan komme av følgende årsaker: Et eller annet som tar inn spolen, problemer med lagre, problemer med snøreførermekanisme eller noe løst i sentrifugalbremsa.

På Calcuttaen sitter både drevene for snøreføreren og sentrifugalbremsa på venstre side. Ved å løsne de 2 små stjerneskruene (Bruk en liten stjernetrekker som passer helt til skruene, ellers er det lett å ødelegge noe) som sitter i sporet der spolen normalt går inn i og den større skruen med flatt spor lenger ned kommer du til drevene for snøreføreren. Inspiser for feil, tørk av og ha på litt olje på disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.