LasseB Skrevet June 27, 2005 Rapporter Share Skrevet June 27, 2005 Jeg har en "Calciss" 400, og når jeg kaster kommer det en lang "skurelyd"! Hva er dette?? Det er iongenting i veien med snella, bortsett fra denne skurelyden. Er det spolen som trenger smøring? SNøreføreren som trenger smøring? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet June 27, 2005 Rapporter Share Skrevet June 27, 2005 Trodde ikke Calcutta sneller hadde problemer jeg[ ] Det kan jo være så mangt, men som du er inne på kan rensing og smøring muligens fikse ditt problem. Ta ut spolen og tørk av den og det du kommer til i snella når spolen er fjernet. Spesiellt kanten på spolen og sporene i snellehuset spolen går inn i er viktig. Tørk også av evighetskrivet det du kan, roter den rundt så får du ut det meste. Smør så kulelagre og evighetskrue. Hjelper ikke dette må snella åpnes for grundigere vedlikehold eller reperasjon. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LasseB Skrevet June 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet June 27, 2005 Takk for tips "Tryta"[ ]! Skal sette meg inn i "bruksanvisningen" i esken og pusse og smøre litt. Hva slags rensemiddel er best? Går det an å brukle noe som de aller fleste har i husholdningen sin? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MC85 Skrevet June 27, 2005 Rapporter Share Skrevet June 27, 2005 Har du endelig oppdaget "anførselstegn" lasse?[ ] Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet June 27, 2005 Rapporter Share Skrevet June 27, 2005 Til den tørkingen jeg beskrev hvor du bare tar ut spolen kan du bruke et tørkepapir med litt WD40 eller CRC 5-56 på. (Ikke bruk dette til rengjøring eller smøring av snella innvendig) Til evighetsskruen kan en Q-tips være nyttig. Smør med olja som fulgte med snella eller ABU sin Rocket Oil. Hvis du velger å plukke snella fra hverandre kan du bruke en bio-avfetting hvis du har. Et alternativ er white sprite, motorrens eller lignende, men dette er jo ikke så bra å sitte å puste inn. Hvis du velger å plukke snella i småbiter, vær obs på at Calcutta er noe mer "kranglete" å sette sammen igjen enn en Ambassadeur Classic. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LasseB Skrevet June 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet June 27, 2005 sitat:Opprinnelig postet av MC85 Har du endelig oppdaget "anførselstegn" lasse?[ ] Åhhhhhhhhh[ ][ ][ ][ ][ ] Takk for tips Abbor... Uvurdelig gjel[ ]... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laksefiskern Skrevet June 27, 2005 Rapporter Share Skrevet June 27, 2005 Kaldavfetting bruker jeg. Vasker med hjelp av en tannbørste da får du vasket tannhjulene godt også. Ellers kan du bruke white sprit eller rødsprit. Motorvask kan du sikkert stjele litt av fra faren din - duger det også. Vanlig bensin løser også opp fett - men neppe så behaglig å bruke. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LasseB Skrevet June 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet June 27, 2005 Takk Henning! Her var det masse gode tips å få! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vilhelm Skrevet June 27, 2005 Rapporter Share Skrevet June 27, 2005 om du skal løse opp fett,er nok silikonvask det beste....men om du får tak i det,er en annen sak. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LasseB Skrevet June 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet June 27, 2005 sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm om du skal løse opp fett,er nok silikonvask det beste....men om du får tak i det,er en annen sak. Ja det var det da[ )]! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solan Skrevet June 28, 2005 Rapporter Share Skrevet June 28, 2005 Hvis det er en lyd som kom plutselig eller blitt forsterket kan si litt om hva du skal lete etter. Vann i snella kan være en årsak, noe som har løsnet er en annen. Snøreføreren kan kankje trenge litt olje. Full overhaling av snella er kanskje ikke nødvendig hvis snella er av nyere dato. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LasseB Skrevet June 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet June 28, 2005 Denne kjøpte jeg av en kar her inne på forumet for ikke mer enn 3 måneder siden brukt, og den var akkurat overhalt sa han. Lyden som kommer er der plutselig, og holder på ut kastet. Jeg merker ingenting til dette når jeg sveiver inn. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pma Skrevet June 28, 2005 Rapporter Share Skrevet June 28, 2005 Sikkert et lager som er gåent. Michael Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Solan Skrevet June 28, 2005 Rapporter Share Skrevet June 28, 2005 sitat:Opprinnelig postet av pma Sikkert et lager som er gåent. Michael Eller tørrt. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LasseB Skrevet June 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet June 28, 2005 Kan det ha noe med at det er sand "etellerannetsted"? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laksefiskern Skrevet June 28, 2005 Rapporter Share Skrevet June 28, 2005 Jeg kjenner ikke oppbyggingen av Shimano multisneller... men det høres ut som du bør gå over lagrene dine.. Sjekke, tørke og olje dem opp med tynn olje. Kan også være at et lager eller begge (lite sannsynlig) er gåent og bør skiftes ut. Det blir å prøve å kaste etter oljing og finne ut om et lager er gåent. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Professor Bacon Skrevet June 29, 2005 Rapporter Share Skrevet June 29, 2005 SLitte lagre skulle tilsi at du kan merke slark i spolen - ikke sidelengs. Skiftet selv bronselager på en 7000 endel år tilbake. Da kom det en relativ sterk brommelyd under kastet. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Laksefiskern Skrevet June 29, 2005 Rapporter Share Skrevet June 29, 2005 På glidelager/bronselager er det riktig fordi slitasjen kommer der spoleakslingen er i kontakt med lageret, men på kulelager kommer slitasjen i en eller flere kuler. Et kulelager består av en ytre og en indre lagerskål med kuler imellom. -Men Lasse; hvorfor ikke ringe Kenneth Herland, sevicemannen på snellene til Elbe, og snakke med ham? Han bor på Darbu. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LasseB Skrevet June 29, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet June 29, 2005 Det var jo et godt tips da Henning! Så skal jeg da bare fortelle hvordan det hele henger sammen, og så kanskje han kommer med tips...? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jørgen Skrevet June 29, 2005 Rapporter Share Skrevet June 29, 2005 sitat:Opprinnelig postet av Lasse_88 Det var jo et godt tips da Henning! Så skal jeg da bare fortelle hvordan det hele henger sammen, og så kanskje han kommer med tips...? Du får tips eller han ber deg sende snella til han så fixern det selv. Utrolig god service hos Kenneth, jeg har hatt flere sneller inne hos han og er strålende fornøyd:-) Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LasseB Skrevet June 29, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet June 29, 2005 Nå er problemet det at jeg reiser oppover til Saltstraumen fra Telemark til fredag, så jeg tror ikke jeg rekker å få den tilbake. Litt trist, ettersom flere sier han er så flink... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet June 30, 2005 Rapporter Share Skrevet June 30, 2005 Har du prøvd det jeg anbefalte? Hvis problemet er et utslitt lager så blir det mindre lyd hvis du oljer det. Lyd under kasting kan komme av følgende årsaker: Et eller annet som tar inn spolen, problemer med lagre, problemer med snøreførermekanisme eller noe løst i sentrifugalbremsa. På Calcuttaen sitter både drevene for snøreføreren og sentrifugalbremsa på venstre side. Ved å løsne de 2 små stjerneskruene (Bruk en liten stjernetrekker som passer helt til skruene, ellers er det lett å ødelegge noe) som sitter i sporet der spolen normalt går inn i og den større skruen med flatt spor lenger ned kommer du til drevene for snøreføreren. Inspiser for feil, tørk av og ha på litt olje på disse. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LasseB Skrevet June 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet June 30, 2005 Har ikke testa noe enda. Skal ta for meg bruksanvisningen og se litt. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.