Gå til innhold
Fiskersiden

Oppegårdstjernet, Frogn


TeddyBJ
 Share

Recommended Posts

At Oppegårdstjernet ligger i Frogn og ikke i Oppegård kan fremstå som en selvmotsigelse, men har mer med stedsnavn og gården Oppegård som ligger rett syd for tjernet å gjøre. Etter 4-5 vellykkede turer i Gjersjøen og 2 ikke fullt så vellykkede turer i Årungen (2 ørsmå abbor og en velkondisjonert gjedde, +2 kg, som ble tatt på bestilling i ren abbor-frustrasjon) ble det en tur til Oppegårdtjernet i kveld.

Utstyret ble rigget på parkeringsplassen ved Frogn vgd. skole før jeg tuslet veien ned fra parkeringen, forbi skolen og fulgte stien inn i skogen ved fotballbanen. Siden Leatherface tydeligvis har vært på besøk og jevnet store deler av skogen i området med jorden er vannet allerede synlig i det en begynner å bevege seg inn i "skogen".

Fremme ved vannet tok iveren overhånd og jeg stoppet allerede på fjellknausen ved strømlinja for å ta noen raske kast. Normalt beveger jeg meg raskt bortover på nordsiden i samme bukta for å innta en plass rett før odden som stikker ut, men ikke i kveld. Uansett, jeg stoppet på knausen og sendte av gårde noen kast langs vannplantene og allerede på andre kastet rykket det snøret. Med tanker i drømmeland og, noen motvillig må jeg innrømme, en heller rusten mothugg-teknikk gikk det den veien høna sparker... Det var i hvert fall noen abbor hjemme i kveld! Og mer skulle det bli. Allerede 2 kast senere kom første abboren til lands og deretter - mens jeg jobbet meg litt rundt tjernet - kom det opp 6-7 stk. til. I tillegg hadde jeg tilsvarende mange napp og i dragsuget forsvant det jammen et par shad-tails også pga. bitevillig abbor.

Jeg stoppet også innom stam-gjedda mi på rundturen og sendte 2 kast inn døra i "lomma" for å se om noen var hjemme. Gamle vaner er kanskje vonde å vende for fisk også for sannelig beit gjedda på igjen. Litt større enn i fjor, og enda større enn året før.

For meg fungerer det best med naturlige farger i Oppgårdtjernet. Etter å ha tilbrakt noen hele dager ved vannet har jeg på følelsen at det er utpregede perioder med bitt for så å være stille som i graven. Personlig fisker jeg stort sett der i tidsrommet kl. 17-20. Short, but sweet! <3

Lysbilde1.jpg

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.7.2020 at 15.43, staalel5 skrev:

hvordan er størrelsen på abboren der?

Har aldri vært borti noe abbor av størrelse i Oppegårdstjernet. De vannene jeg selv fisker lokalt som virker å romme abbor av potent størrelse er bl.a. Kolbotnvannet, Gjersjøen og Langen (Ytre Enebakk).

I Kolbotnvannet har jeg fisk på over 1 kg og flere på 600-800 g. Trolig relatert til krepsebestanden - flere av de store er kraftig rødoransje på finnene. For 2 år siden hadde jeg en gigantisk følger etter som "skremte" fiskekompisen min og meg. Jeg har aldri, bortsett fra på bilder, sett en så stor abbor...

I Gjersjøen har jeg fått flere abbor; på stang, fra land; på ca. 600-800 g. Personlig har jeg ikke tippet over 1 kg i Gjersjøen (note: enda!). Flere fangstrapporter fra bunnmeite med mort og isfiske viser fisk i størrelsesorden 1.2-1.9 kg., men "skitt fiske" ift. å få disse fra land. 

I Langen, Ytre Enebakk, har en fiskekompis dratt opp flere abbor på 1.1-1.3 kg, men fra kano. Jeg har også en lokal bekjent som bor 2 min. gåtur fra Langen som sier han har fått et par abbor på +2 kg, men - igjen - fra båt. Som i Gjersjøen er Langen utfordrende å fiske bra fra bredden med stang.

Personlig liker jeg å knekke "koder". Er det fisk av mindre størrelse der jeg fisker downsizer jeg utstyret. Det artigste fisket jeg har hvert år er i "bekken" bak hytta i Valdres med en 3-er stang og ørret på 150-300 g. Kan selvfølgelig ikke måle seg med å fiske elvene fra "A River Runs Through It",  men jeg koser meg uansett, jeg. :D

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så abborbestanden er kommet seg opp igjen med bra størrelser? for noen år siden krakket jo abborbestanden helt. Cato Bekkevold fikk jo en abbor på isen der på imponerende 1.87 kg for omtrent 15 år siden. noen mente polakker overfisket vannet noen år etterpå og drepte alt de fikk-så storabboren forsvant.langen er jo fint, men det er så stort at båt eller kano er en fordel. masse gjedder mellom 1-2 kg og noen få kjemper på 10-12 kg- det har jeg var Bekkevold da jeg mailet han for mange år siden. dengang det var mye aktivitet pågå fiskersidens forum. tenker på å prøve noen turer uansett i Kolbotnvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det stor bestand av kreps i kolbotnvann? i Sognsvann er det lite næring, så gjedda spesialiserer seg på å spise store kreps der. har fått flere gjedder mellom 3 og 6 kilo som hadde 3-4 kreps i magen. men Ofa vet ikke hvor mye kreps det er i Sognsvann-har spurt dem. noe er det tydeligvis, slev om jeg aldri har sett dem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2018/19 fikk jeg en del abbor-rugger i Kolbotnvannet. Jeg klarte å lokalisere et lite "gressområde" ca. 15 meter fra land som jeg dro jigger igjennom, eller lugget over, og fikk opp en rekke flotte abborer. I år har det vært stille, men siste turen bortom - for et par uker siden - var "gressområdet" vokst opp igjen så jeg har litt forhåpninger nå. Kan jo nevne at en gruppe polakker hadde bosatt seg i skogen mellom kajakklubben og halvøya i 2018, og de fisket nok ganske hardt (mat). Bestanden av kreps vet jeg ikke stort om, men jeg har kommet over noen tegner utenfor krepsesesongen som jeg har trukket opp på eget initiativ, tømt og kastet langt inn i "skauen". Jeg oppdaget, rent tilfeldig, flottører 20-30 cm under overflaten. De inneholdt 3-4 kreps, men hvor lenge de hadde stått ute før jeg oppdaget de vet jeg ikke. Jeg har, selvsagt, forsøkt å fiske med stand-up jig og krepseimitasjon, men uten hell (heller mangel på kunnskap og dårlig teknikk fra min side, tenker jeg).

Det samme, ift. overfisking, skjedde forøvrig i Nærevannet utenfor Ski noen år tilbake (2014??). Uten at jeg vet sikkert nasjonalitet (som er litt uinteressant) ble det trukket garn på tvers av Nærevannet og fisket ut store mengder gjørs... :( 

Langen har jo et par plasser for utsetting av båter i sydenden og en badeplass i nordenden som en kan fiske fra, men det meste er jo dessverre ganske utilgjengelig. Jeg har "hørt" om +10 kg gjedde fra Langen, men ingen av fiskekompisene mine har bekreftet dette. 

Jeg har ikke vært ivrig på fisking etter gjedde selv, men har de siste 2-3 årene +7 kg fra Bindingsvannet (innenfor gamle Havaristen) og i Årungen (fra søndre odden i bukta syd for Berg gård, rett ut mot midten/pelagisk). I Mjær dro en bekjent, fra land, en +7 kg gjedde på wobbler i sundet ved Storholmen. Og en tidligere arbeidskollega dro en gjedde på 8 kg i Midtsjøvannet fra båt et par år tilbake...

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forekommer stor gjedde i mange vann med gjedde, men det betyr ikke at de er spesielt vanlige. I de fleste innsjøer dominerer små og mellomstore gjedder, typisk 1-3kg. Fisk opp mot 10-kgs klassen er sjeldne. Sånn er det i alle de nevnte vann, Gjersjøen, Kolbotnvann og Langen også. I gamledager var vel Oppegårdtjernet egentlig stengt for fiske fordi det var drikkevann? Har aldri fisket der selv, men jeg vet det ble tatt abbor opp til 1,4kg der, men det er over 30 år siden nå. Vet ikke hvordan det er der i dag.

Det er naturligvis potensiale for stor abbor i alle de nevnte vann, men om store gjedder er sjeldne, er det ihvertfall langt mellom de virkelig store abborene(1.5+), selv om mellomklassefisk (opp mot 1kg) er relativt vanlige. I perioder har jeg fisket mye i Gjersjøen, og også en del i Kolbotnvann, men det er over 20 år siden jeg virkelig satset der. Begynner å nærme seg ti år siden sist jeg fisket der. Har fisket i Gjersjøen både fra isen og fra båt. Men allerede den gangen ble disse vannene betegnet som veldig vanskelige. Selv om jeg har fått noe bra abbor der, sto ikke resultatet i forhold til innsatsen. Det ble aldri noen virkelig store. Har sett dokumentert 2+ abbor fra både Gjersjøen og Kolbotnvann, og slik fisk er sikkert tatt i langen også. Men det kreves utrolig mye jobbing og/eller mye flaks for å få de. Og jeg vet ikke om disse vannene er blitt lettere de senere årene, eller om de er like notorisk vanskelige (og når jeg mener vanskelige, mener jeg hvor vanskelig det er å få de store. Å få mindre abbor er vel fortsatt enkelt?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppegårdstjernet var visstnok drikkevann frem til 1991. Nær sagt som kuriositet, og minne om forgangne tider, står det fortsatt skilt oppe om "drikkevann", "fisking forbudt" ved pumpestasjonen i sydenden. :D Koselig synes jeg, forvirrende synes andre. Jeg har vært der ofte nok til å observere at det fiskes ganske hardt i bukta på østsiden, både fra land og fra båt, så det er tydeligvis en lokal favorittplass! Mitt inntrykk er at bukta er veldig grunn så jeg vil tro mange av de større fiskene trekker ut til dypere, kjøligere vann...

 

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, staalel5 skrev:

når Bekkevold sier det, er det nok rett. men det er sjelden med så store gjedder i langen-det har flere sagt.

Ingen grunn til å trekke Bekkevold i tvil - for all del! :) Når jeg skrev "..bekrefte.." siktet jeg bare til at hverken mine venner/bekjente eller jeg personlig har direkte, førstehåndserfaring med fisk på den størrelsen. Den største gjedda jeg har fått er rett under 8 kg, og slik er det bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • TeddyBJ changed the title to Oppegårdstjernet, Frogn
  • 9 months later...
1 time siden, Bonavar skrev:

Vi var på Gjersjøen på Søndag og fikk ingenting. Møtte på en i kano med 4 stenger han hadde heller ikke fått noe i løpet av hele dagen. Som du sier det er nok for kaldt i vannet enda. Fisken gjør seg vel snart klar til gyting også. 

Jeg var bortom Gjersjøen på fredag og da var det fortsatt noen isflak som "seilte" rundt der.

For kaldt er det jo ikke - du kan jo fiske på isen etter både abbor og gjedde, men abboren er ikke så glad i trykkendringer. Den får "vondt i magen" (svømmeblæra). Teoretisk kan både abbor og gjedde være i gang med gytingen, men det varierer litt. Det mest spesifikke jeg har lest vedrørende gjedde er 7-8 grader, og der er vi jo ikke enda - men jeg vil absolutt tro de er i gang med å spise seg opp før gyting. 

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. :)

Min erfaring er at abbor og gjedde blir klin umulige å få kontakt med rett etter isløsning. Vannet er aldri kaldere enn akkurat da, men om det er det som er utslagsgivende eller noe annet, vet jeg ikke. Ørret derimot er stikk motsatt.

Gjeddefiske før de gyter = sakte og helt tett på bunnen. Les den siste rapporten min så ser du hvordan jeg legger opp det fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, erik skrev:

Nja. :)

Min erfaring er at abbor og gjedde blir klin umulige å få kontakt med rett etter isløsning. Vannet er aldri kaldere enn akkurat da, men om det er det som er utslagsgivende eller noe annet, vet jeg ikke. Ørret derimot er stikk motsatt.

Gjeddefiske før de gyter = sakte og helt tett på bunnen. Les den siste rapporten min så ser du hvordan jeg legger opp det fisket.

Vi hadde sol og pent vær, men så deiset det jo ned flere centimeter med snø og ble kuldegrader, og abbor og væromslag er to ting som ikke går så godt sammen. Gjedde og væromslag vet jeg fint lite om - ved store trykkendringer kan jo gjeddene "rape" eller gå i overflaten og svelge luft.

Gjeddefiske nå gjør jeg i grunne bukter som varmes raskere opp, og hvor gjedde kan stå og "sole seg". Akkurat nå har jeg brukt litt Pig og offset-krok, eller - jeg er jo en "hardbait-fanatiker" - suspending Westin Swim. Kommer litt an på vannet.

IMG_5942.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TeddyBJ skrev:

Vi hadde sol og pent vær, men så deiset det jo ned flere centimeter med snø og ble kuldegrader, og abbor og væromslag er to ting som ikke går så godt sammen. Gjedde og væromslag vet jeg fint lite om - ved store trykkendringer kan jo gjeddene "rape" eller gå i overflaten og svelge luft.

Gjeddefiske nå gjør jeg i grunne bukter som varmes raskere opp, og hvor gjedde kan stå og "sole seg". Akkurat nå har jeg brukt litt Pig og offset-krok, eller - jeg er jo en "hardbait-fanatiker" - suspending Westin Swim. Kommer litt an på vannet.

IMG_5942.jpg

Btw., disse bruker jeg IKKE i Oppegårdstjernet! McMio´n er forresten flytende (jeg trodde den skulle synke langsomt?) så den kan fiskes helt grunt i "0-hastighet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hva gjør vel 4-5 bomturer når en plutselig treffer på alt! Rett sted, tidspunkt, utstyr og teknikk. Normalt bruker jeg ikke motoroil i Oppegårdstjernet, men i kveld var det kun det, de tidvis sære, abborene ville ha. Den store vinneren ble Relax Kopyto motoroil/10 gram jigskalle med +15 stk. napp!! B) 

5B5F33FE-0435-40A0-96B7-DB6916C9F4A5.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, TeddyBJ skrev:

Hva gjør vel 4-5 bomturer når en plutselig treffer på alt! Rett sted, tidspunkt, utstyr og teknikk. Normalt bruker jeg ikke motoroil i Oppegårdstjernet, men i kveld var det kun det, de tidvis sære, abborene ville ha. Den store vinneren ble Relax Kopyto motoroil/10 gram jigskalle med +15 stk. napp!! B) 

5B5F33FE-0435-40A0-96B7-DB6916C9F4A5.jpeg

Abboren forvekslet vel motorolje med solkrem ...:P

Var det noe størrelse på fisken? 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, TT skrev:

Abboren forvekslet vel motorolje med solkrem ...:P

Var det noe størrelse på fisken? 

Hvem vet!? :D Nee, hovedsakelig smått, men etter flere bomturer (= 0 fisk) til Oppegårdstjernet i år var det veldig oppløftende og gøy bare å komme til en lang, aktiv bittperiode!! Mulig jeg tar en ny tur allerede i morgen..

P.S. Astro Vibe’n er strengt tatt en «spotted bullhead», men det er jo samme color scheme som motoroil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Til søndag arrangerer Frogn Jeger og Fiskeforening en fiskekonkurranse, abbor og gjedde, i Oppegårdstjernet. Skal bli spennende å se hva som er mulig å få opp av fangst hvis det blir en del personer som deltar (dvs. om det er aktiv fisk, stort eller mye smått, etc.).

Til info: https://www.njff.no/sider/activityenrollment.aspx?enrollmentId=82e9ba94-0fc8-4f45-aa5a-45490d040687

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Årets gjedde-konkurranse er avsluttet. Gjeddene ville ha jerkbait servert med korte knyks og kort hang time. Passet meg perfekt som den jerkbait-fiskeren jeg er. Oppskriften over tre timer ble kontakt med 8 gjedder hvorav jeg nettet 5 og mistet 3. 

Et par steder var det litt vanskelig å komme til så til slutt ga jeg f… og tråkket gjennom sivet i joggeskoa! :lol:

928D41BE-674B-465E-A493-6C7ED541E9C6.jpeg

6EC2B81D-E1DD-4B78-A4C6-75A88A99AD7A.jpeg

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.