Gå til innhold
Fiskersiden

Burde man bruke fortom ved fiske etter SØ ?


Bonavar
 Share

Recommended Posts

På 2 dager har jeg godt fra 0 til 3 SØ på lista mi. Utrolig gøy må jeg si å få SØ på kroken for første gang. Jeg har ikke fisket så mye i sjøen å aldri mål rettet etter SØ. Men endelig kan jeg si jeg har fått SØ på kroken.. Vet dette sikkert høres helt på tryne ut for noen av dere ,)

Var å fisket i dag å det beit på noe stort. Usikker på hva det var siden jeg aldri så fisken. Men jeg fikk den helt inn mot land å så plutselig røyk hele sena mi. Er det vanlig at Ørret på 1-2kg + kan ryke 0.22mm mono ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig knute?

Jeg bruker aldri dette på slukstenger med mono, flere knuter betyr økt risiko for knutebrudd. Jeg starter også som regel med å lage nye knuter på snap-svivlene, knutert svekkes etterhvert, og bør skiftes.

Og ja, en sø på 2kg+  kan ryke sena hvis bremsen er for hard. Det er heller ikke utenkelig st den var større, det taes fisk over 4 nå og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, cannonbang skrev:

Dårlig knute?

Jeg bruker aldri dette på slukstenger med mono, flere knuter betyr økt risiko for knutebrudd. Jeg starter også som regel med å lage nye knuter på snap-svivlene, knutert svekkes etterhvert, og bør skiftes.

Og ja, en sø på 2kg+  kan ryke sena hvis bremsen er for hard. Det er heller ikke utenkelig st den var større, det taes fisk over 4 nå og da.

Jeg knyter hver gang jeg fisker så jeg tror ikke det var knuta. Var bare så kjipt å stå der når sena røyk. Har så klart opplevd dette mange ganger ved Gjedde fiske men ikke i sjøen ,)

Vet jeg kjørte den for hardt å stressa noe siden det var en bedre fisk. Man lærer av sine feil så neste gang vil jeg prøve å la den gå lit mer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kult å se at fler har blitt bitt av sjøørret basillen.

Jeg bruker en til to stanglengder mono fortom på 0.28 mm festet på 0.15 mm Fireline med albright knuten med 20 surringer og har aldri opplevd at den har røket. Har brukt dette oppsettet i mange år og landa et 3 sifra antall sjøørret med det. Anbefales. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Aurejeger skrev:

Hei

Kult å se at fler har blitt bitt av sjøørret basillen.

Jeg bruker en til to stanglengder mono fortom på 0.28 mm festet på 0.15 mm Fireline med albright knuten med 20 surringer og har aldri opplevd at den har røket. Har brukt dette oppsettet i mange år og landa et 3 sifra antall sjøørret med det. Anbefales. 

Ja det er noe for seg selv det der med SØ. Men når man begynner å knekke koden sprites humøret opp. 10 korte raske kast er bedre enn 2 lange har jeg funnet ut :D 

Fikk 2 av dem på denne https://www.magasinet.no/sovik-auren-bla-solv-pearl-sluk-11-gram-22692 også den jeg mistet i dag når sena røyk. Bestilte noen nye nå siden dem er på tilbud. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Bonavar skrev:

Ja det er noe for seg selv det der med SØ. Men når man begynner å knekke koden sprites humøret opp. 10 korte raske kast er bedre enn 2 lange har jeg funnet ut :D 

Fikk 2 av dem på denne https://www.magasinet.no/sovik-auren-bla-solv-pearl-sluk-11-gram-22692 også den jeg mistet i dag når sena røyk. Bestilte noen nye nå siden dem er på tilbud. 

 

Akkurat den har jeg også hatt god suksess med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 12.7.2020 at 21.35, Aurejeger skrev:

Hei

Kult å se at fler har blitt bitt av sjøørret basillen.

Jeg bruker en til to stanglengder mono fortom på 0.28 mm festet på 0.15 mm Fireline med albright knuten med 20 surringer og har aldri opplevd at den har røket. Har brukt dette oppsettet i mange år og landa et 3 sifra antall sjøørret med det. Anbefales. 

2 stangelengder flouro, 0.18 J-braid, har aldrig tapt fisk pga brott på snöret under 4 års fiske i Oslofjorden :) (Og ja.. Jeg har fått en eller to fisker under den tiden.. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.7.2020 at 21.48, Bonavar skrev:

Ja det er noe for seg selv det der med SØ. Men når man begynner å knekke koden sprites humøret opp. 10 korte raske kast er bedre enn 2 lange har jeg funnet ut :D 

Fikk 2 av dem på denne https://www.magasinet.no/sovik-auren-bla-solv-pearl-sluk-11-gram-22692 også den jeg mistet i dag når sena røyk. Bestilte noen nye nå siden dem er på tilbud. 

 

Förr hade jeg hundre esker med sluker... Nå har jeg en eller to, men nesten bare i "blå/sölv"..
sluker.jpg.cbbb05f7574d8105438b3b9a060eef5d.jpg

Endret av ShoreSlowJigging
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg fikk 4 SØ i dag og alle på blank/hvit med hvit/fjær på kroken. I går fikk jeg på kobber spinner med hvit kropp og sorte prikker. Dette med farger tror jeg vi kan diskutere til vi blir grå :D 

Biter sykt bra nå men bare små tasser. Blir nesten kjedelig i lengden. 

Bare jeg som får små SØ i Oslofjorden nå ? 

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, det er også endel fin gjeldfisk rundt omkring. Får du en litt større en nå så er den garantert blank og feit. SØ gyter ikke hvert år, spesielt ikke hunnfisk. De trenger et hvileår mellom hver gyting.

Men det er litt lengre mellom de store nå i forhold til på våren.

Bare stå på, det kommer nok en stor en også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.