Gå til innhold
Fiskersiden

Tursko eller støvler?


FærskFesk
 Share

Recommended Posts

Tror jeg må gå til anskaffelse av et par nye sko/støvler. Har et par gamle Timberland tursko (halvhøye) bestående av skinn og gore-tex membran, men blir fort våt på beina hvis jeg går i litt skogs eller myrterreng etter f.eks regnvær. 

Et alternativ er jo støvler som holder meg tørr på beina ganske lenge inntil kondens i støvlene etterhvert vil gjøre at jeg blir klam på beina også da.

Er det noen som fortsatt sverger til støvler eller er det tur/fjellsko som er tingen? Og er det noen som kan anbefale brukbare sko som tåler litt vann som ikke koster skjorta?

Utvalget i tursko er jo svært stort så det er vanskelig å velge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, FærskFesk skrev:

Tror jeg må gå til anskaffelse av et par nye sko/støvler. Har et par gamle Timberland tursko (halvhøye) bestående av skinn og gore-tex membran, men blir fort våt på beina hvis jeg går i litt skogs eller myrterreng etter f.eks regnvær. 

Et alternativ er jo støvler som holder meg tørr på beina ganske lenge inntil kondens i støvlene etterhvert vil gjøre at jeg blir klam på beina også da.

Er det noen som fortsatt sverger til støvler eller er det tur/fjellsko som er tingen? Og er det noen som kan anbefale brukbare sko som tåler litt vann som ikke koster skjorta?

Utvalget i tursko er jo svært stort så det er vanskelig å velge.

 

Spørs hvor langt du skal gå og hvor mye vekt du bærer på. Jeg kan anbefale Alfa Bever, de holder vannet ute og er gode å gå i. Men om du skal stå til anklene i vann og fiske er nok støvler bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Padda her. Bruken avgjør. Til harvefiske på høsten der jeg vaser rundt i vannkanten i mørket, bruker jeg gummistøvler. Ellers bruker jeg sko etter forholdene. Alt fra jaktstøvler i helskinn til joggesko. Husk at sko må pleies. Også Goretex-sko. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke tanken å gå/stå i vann til anklene med skoene, og jeg er vel ingen vandringsmann som skal labbe i timevis innover skog og fjell. Latskapen leve.

Skoene vil bli brukt til dagsturer, og på dager hvor det er vått i gress og myrterreng ønsker jeg å holde meg mest mulig tørr på beina.

Jeg vet at sko må pleies, men har blandede opplevelser med diverse Gore-tex sko. Noen holder vann ute veldig bra mens andre typer sko kan lekke som ei sil, selv om de blir pleiet og behandlet.

Skal sjekke ut disse Alfa skoene som blir nevnt her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FærskFesk skrev:

Nå var ikke tanken å gå/stå i vann til anklene med skoene, og jeg er vel ingen vandringsmann som skal labbe i timevis innover skog og fjell. Latskapen leve.

Skoene vil bli brukt til dagsturer, og på dager hvor det er vått i gress og myrterreng ønsker jeg å holde meg mest mulig tørr på beina.

Jeg vet at sko må pleies, men har blandede opplevelser med diverse Gore-tex sko. Noen holder vann ute veldig bra mens andre typer sko kan lekke som ei sil, selv om de blir pleiet og behandlet.

Skal sjekke ut disse Alfa skoene som blir nevnt her.

 

 

Har pleid å bruke Sno seal beeswax på mine, smør på og bruk hårføner til skinnet er mettet med voks. En kjenning sverger til minkolje. Bare sørg for å kjøpe stor nok størrelse så slipper du fryse på tærene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crocs er vel et greit alternativ hvis jeg skal stå til anklene/knærne i vannet og fiske, spesielt på varme sommerdager. Det hadde jeg ikke tenkt på.

Neopren, hmmm..., Trodde det var en form for mykt stoff som kunne trees over sko for å holde varmen, selv om man blir våt. 

Googlet neopren støvler nå og ser at det finnes støvler av neopren som kan være et alternativ ja. Skal sjekke ut det også da, i tillegg til et par crocs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.