Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeregler sjøen


Kalle A
 Share

Recommended Posts

Hej

En fråga. Jag var idag och fiskade makrill från klipparna på Fornebu. Då kommer det en man som först pratar med 2-3 andra som står 100 meter bort och sedan mig, och säger att jag inte kan fiska innanför de gula bojarna som är i vattnet. 

Som jag förstått det så är de bojarna till för att visa att man inte får lov att köra båt innanför och att man tom ska vara försiktig när man paddlar kanot osv innanför dem. Men förbjudet att fiska?! 

Innan jag åker tillbaka och står på mitt så ville jag höra vad som gäller så att jag inte har missförstått reglerna.

 

//Kalle (utan fisk idag..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at vedkommende var på villspor. Bøyene regulerer ferdsel på sjøen. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1983-02-24-624

Men er det folk som bader, ville i alle fall jeg tenkt at de badende har fortrinnsrett framfor fiske i områder markert med badebøyer. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

bøyene gjelder kun båttrafikk

For fiske fra land som du beskriver så har disse bøyene ingen betydning. Her gjelder alminnelig folkeskikk, og ikke være til bryderi for hverandre. Når det ikke er folk som bader på ei strand, så er det fritt fram for fiske, samme hvis fisket ikke er til sjenanse eller fare for de som bader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tackar. Jo det är ju det samma som jag trodde. Och jag vill påpeka att jag (eller de andra fiskarna) var i närheten av de 2 (!) som badade längre bort. Vi var också minst 200 meter från den lilla bukt med sandstrand där det låg en del och solade sig. Så även om det nu inte var någon direkt hot-spot att fiska där, har jag lust att dra tillbaka och förklara för gubben att jag visst tänker fiska där..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.