Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor fisket Lars og Lars havabbor?


Kontorstol
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, Kontorstol skrev:

For alle som tydeligvis ikke lurte, så var det Nakkholmen. :) 

Har du forsøkt, da? 
 

Jeg har havabbor på min «to do» liste i år, men har foreløpig ikke lykkes. Men har kun et par spede forsøk. Men i august venter nye runder ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fikk en pen havabbor fra kajen vid Sjöflyhavna kro i Fornebu i söndags.. :D

Var dritmye brisling (?)  i vannet, miiiiljoooner, vannet såg ut som sölv..

Den gikk i ytan og phfloooomffpade! I seg fisk :)

Till og med en liten sjöörret fikk ta til vingerne og hopp unna i panikk :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Var dritmye brisling (?)  i vannet, miiiiljoooner, vannet såg ut som sölv..

Hei

Det var sansynligvis ikke brisling du så, men sildeyngel. De kommer inn til land nå på sommeren og går i vannskorpa som du beskriver.

Men hvis det var mye av de så er det et veldig bra tegn, det tyder på at det er mye sild inne i indre oslofjord, og at der har hatt et vellykka gyteår.

Så ganske mye av de her nede der jeg bor også, se er oppe overalt når det er stille på kveldene.

Gratulerer med ha forresten, det er langt mellom de nå.

 

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, cannonbang skrev:

Hei

Det var sansynligvis ikke brisling du så, men sildeyngel. De kommer inn til land nå på sommeren og går i vannskorpa som du beskriver.

Men hvis det var mye av de så er det et veldig bra tegn, det tyder på at det er mye sild inne i indre oslofjord, og at der har hatt et vellykka gyteår.

Så ganske mye av de her nede der jeg bor også, se er oppe overalt når det er stille på kveldene.

Gratulerer med ha forresten, det er langt mellom de nå.

 

Ok! Ja di er ganske små, så nok sildeyngel, men utroligt mye.. Store boller over allt, masser i vannskorpan, såg ut som en stjernehimmel i august... glitrende.. :)

Ja takk, ren flaks på den ha.. Legger mange timer på riktat ha fiske.. Opp 03.00 ut med bilen.. Veldigt ofte ingen ha, bare makrell og en og annen sjöörret

Og nå stod j på ettermiddagen, mitt i sola også pang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, erik skrev:

Jeg er vanligvis enig med Cannon, men denne gangen skal jeg klinke til med litt uenighet. :) Det du ser helt innerst i fjorden nå er sannsynligvis ansjos, jeg så store mengder av de selv på mandag. Og ja, både HA, SØ og makrell mesker seg på de.

Ansjos? Oi da, den har jeg ikke på min arttsliste ennå :)

Kansje dags att ta en tur med LRF stangen og microdupp og ta en... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen

Var ikke klar over dette fenomenet. men når jeg tenker etter, så har jeg sett  "småsild" i to forskjellige størrelser. Dette kan jo nå forklares med at de minste er småsild, og de største er ansjos. Jeg har noen såkalte lauegarn fra biltema som jeg har tenkt å prøve til de for å få agn. For de som er intr, de koster ca 100 kr og er ca 5m lange, lette å henge ut fra ei kai e.l mens man fisker. Jeg fikk tak i litt småsild i horten på den måten.

Var faktisk en stim inne ved kaia der jeg venta på ladyen fra vest den fatale dagen. Så en sø som kom forbi også, men fikk den ikke til å ta, den var bare etter sluken en gang. Er snart klar for båttur nå igjen, kjørte bil i går og det gikk helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 16.7.2020 at 15.27, Kontorstol skrev:

Hei. Jeg har lyst til å ta ferga til en av øyene i Oslofjorden for å fiske, og syns at stedet Lars og Lars fisket havabbor fra i denne episoden så bra ut, men jeg klarer ikke helt å se hvor det er. Er det noen her som har peiling? :) 

Hei.

Jeg vet ikke hvor de fisket, men det ble tatt en havabbor utenfor Vollen i Asker nylig på 3,5 kg. i følge Budstikka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budstikka: https://www.budstikka.no/oslofjorden/kjempet-i-20-minutter-for-a-sikre-festmaltid/604828!/

Der er det betalingsmur, men samme fisken er flere steder, feks Fiskeavisen: https://www.fiskeavisen.no/havabbor-pa-over-35-kilo-fanget-i-indre-oslofjord/

Unektelig en fantastisk flott HA, og artig at det klaffet for en av "gjengangerne" i Oslofjorden.

Anekdote: Den ble dessverre ikke sluppet ut igjen, så her mistet vi en av de få virkelig store gytefiskene i Oslofjorden. Ta gjerne en og annen matfisk, men vær så snill å slippe ut igjen de store abborene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.