Gå til innhold
Fiskersiden

Erre no' barskt fiske i Vestfold for en bergenser, da?


Lady Knurr
 Share

Recommended Posts

Jupp, det lurer en fornem lady fra Verdens Navle på. Har søkt meg gjennom en god del tråder fra området, og ser at det burde være mulig å få krysset av noen nye arter med litt hjelp, innsats og flaks. Så da håper jeg dere bidrar med det første, så skal jeg stå for resten + rapport. Æ'kke det en god deal, da? :-D

Befinner meg mellom Larvik og Sandefjord, zoomer vi inn betyr det mellom Kjerringvik og Svinevika.

Bergnebb, svartkutlinger og makrell fikser jeg helt fint på egenhånd, takk. :-D

Lyr, hvitting, torsk, hyse, sypiker og andre agntyver bør settes i arresten før jeg kommer. 

Av morsomme arter jeg har lest befinner seg innen ca 45 min kjøretur, står disse høyt på ønskelisten:

- Piggvar, slettvar - jeg kjøper alle varer 

- Skrubbe, rødspette (og andre flattryner) 

- Fjesing 

- Rødhai (som det iflg enkelte nordlandske bergensere visstnok er pinlig å få på Østlandet, men desperate times calls for desperate mesures. I have no shame.) 

- Fløyfisk og ulker (vi har et love/hate-forhold: jeg elsker dem, og de hater meg nok til aldri å bite på. Sukk.) 

- Kloskate (fordi skate. Duh!) 

- Havabbor (nam) 

- Div. tangbrosmer

Har ikke tilgang på båt (med unntak av mulig morotur med cannonbang - yay!) og heller ikke veldig tungt utstyr. Største haspelsnellen tar maks 9 kg. Men det lå faktisk en surfstang her, så det gir muligheter for litt moro. Lang stang og lita snelle - øh vel, jeg lar den ligge.

Så kom igjen, overbevis en middelaldrende bergensk knurrlady, sypikedronning og skateprinsesse om at Vestfold-fisking er kult! 

Og rødknurr! Jeg vil ha rødknurr!!! 

 

IMG_20190512_031153.thumb.jpg.0ff5d6d44f1374a4777864a6c77801ae.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevlunghavn var ihvertfall en yndet plass for microfiske før. Burde være gode muligheter for ulker der. Har selv fått ålekvabbe der. Ellers har jeg fått krysset av en hel del ferskvannsarter i Tønsbergområdet tidligere. Sørv, laue og gullbusk i Aulielven. I Akersvannet har jeg fått stor gjedde, men er også mulighet for flere andre arter der. Det er noen år siden, så det er mulig forholdene er endret nå, men verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 19.7.2020 at 15.30, torrybra skrev:

Nevlunghavn var ihvertfall en yndet plass for microfiske før. Burde være gode muligheter for ulker der. Har selv fått ålekvabbe der. Ellers har jeg fått krysset av en hel del ferskvannsarter i Tønsbergområdet tidligere. Sørv, laue og gullbusk i Aulielven. I Akersvannet har jeg fått stor gjedde, men er også mulighet for flere andre arter der. Det er noen år siden, så det er mulig forholdene er endret nå, men verdt et forsøk.

Sorry, Torry, glemte helt å svare deg. Resultatet fra Vestfoldturen ble ganske begredelig. For det første fikk jeg mye mindre tid til fisking enn jeg hadde sett for meg, og for det andre fikk jeg stort sett minitorsk – som er kjedelig å plukke av kroken og hive ut igjen. Hadde håpet på noen timer i Nevlunghavn, men det ble ikke mulig i år. Heller ikke ferskvannsfiske, som var planen for å plukke nye arter. Men kommer tilbake til denne tråden neste år, da skal det bli andre fiskeboller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lady Knurr skrev:

Sorry, Torry, glemte helt å svare deg. Resultatet fra Vestfoldturen ble ganske begredelig. For det første fikk jeg mye mindre tid til fisking enn jeg hadde sett for meg, og for det andre fikk jeg stort sett minitorsk – som er kjedelig å plukke av kroken og hive ut igjen. Hadde håpet på noen timer i Nevlunghavn, men det ble ikke mulig i år. Heller ikke ferskvannsfiske, som var planen for å plukke nye arter. Men kommer tilbake til denne tråden neste år, da skal det bli andre fiskeboller!

Jeg kystmeita i Nevlunghavn for noe dager siden. Helt sant! 
 

Tasset ut i kveldingen med to stenger, fire kroker og noen reker og småsild. Følte meg skikkelig malplassert mellom lystyachter og småfulle pappagutter. Jeg ga det en times tid. Merka ikkenoe’. Drakk ikke engang opp ølen jeg hadde med .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 2.8.2020 at 17.24, TT skrev:

Drakk ikke engang opp ølen jeg hadde med

:-O Huff og huff. Blir stadig tydeligere at forholdene i Oslofjorden er horrible. Du må nok dra til Navleloland for å få no' skikkelig fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lady Knurr skrev:

:-O Huff og huff. Blir stadig tydeligere at forholdene i Oslofjorden er horrible. Du må nok dra til Navleloland for å få no' skikkelig fiske.

Jeg var faktisk der for 3 år siden. Jag lagde til og med en tråd om det. https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/73533-hardanger/

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 15.8.2020 at 12.27, TT skrev:

Jeg var faktisk der for 3 år siden. Jag lagde til og med en tråd om det. https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/73533-hardanger/

Kjekt å lese! Var det på Nautnes dere var? 

Men Hardanger og Sotra har ingenting med hverken navler eller navlelo å gjøre. Sotra er strileland, og Hardanger tilhører provinsen, dvs. alt som befinner seg mellom Bergen og Norges grenser i alle retninger. 

Ikke at det betyr no', ass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.