Gå til innhold
Fiskersiden

Får ingen fisk. Nybegynnerfeil? Fiskeplass, utstyr, teknikk, osv


Grønnskolling
 Share

Recommended Posts

Hei, folkens. Flott forum dette her!

Er fullstendig nybegynner når det kommer til fiske. Har gjort en god del research i det siste hva angår utstyr og fisketeknikk, og gikk endelig til innkjøp av litt utstyr for å komme i gang. Har nå vært ute to dager på Vippetangen i Oslo etter innkjøp mandag, men har blanka begge turene. Står litt avsidesliggende til, men den gamle kroken ved siden av meg har fått fisk begge dagene. Det tyder på at feilen er min egen, hehe...

Utstyr:

  • Fenwick Aetos 10’ 4-delt stang med kastevekt 8-32g
  • Abu Garcia Cardinal STX40 haspelsnelle
  • Jensen Tobis sølv 16g / blå 16g
  • Morild Seatrout 13g BF / 13g W/P/F

Oppsummert har jeg hittil stått 2 dager på vippetangen i Oslo uten napp. I går sto jeg fra kl 17 til 23 uten napp. Har forsøkt å kaste forskjellige lengder, variert innsveivingshastighet, dratt jevnt, rykket og nappet, telt 1001... og oppover for å fiske i forskjellige vannlag osv. Det har stort sett vært strålende sol hele tiden jeg har vært ute og har forsøkt å rotere slukene hele veien.

Innser at 2 dager som fullstendig nybegynner er for lite til å klage. Det heter tross alt fiske og ikke fangst! Mtp. at de rundt meg får fisk tenker jeg dog at det er verdt et forsøk å høre litt med dere erfarne fiskere her inne. Ser ut til at de rundt meg har brukt en slags dupp med agn uten at jeg vet hva dette utstyret heter. Det er derfor litt vanskelig å gjøre research på også. Det er hovedsakelig sjøørret og makrell jeg har forsøkt å peile meg innpå ettersom jeg har sett andre på forumet her melde om fangst fra kaia på vippetangen.

På bakgrunn av dette her, har dere noen tips til en stakkars nybegynner? Trenger jeg annet utstyr? Er det teknikker jeg bør prøve? Vet at fisket ved vippetangen ikke er optimalt, i hvert fall for sjøørreten, men jeg bor nærme og ønsker å komme litt i gang for jeg forflytter meg alt for langt. Gamlekaren ved siden av meg virker lite snakkesalig, så har valgt å ikke forstyrre han så langt i hvert fall.

Takk for alle svar!

Endret av Grønnskolling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk et par timer før og frem til flo, gjerne når det regner. Du kan prøve å knyte et par makrellfjær, tyttebærangler eller jigger fremfor sluken om det er makrell ol. du håper på. Jensen pirken i sølv er en sikker vinner for det meste i sjøen. Høres ut som de andre fisker med makrelldupp. SØ har jeg lite peiling på, men de liker nok møresilda og tasmanian devil slik som ørret ellers. Om du kjeder deg og vil ha en fisk med hjem kan du jo knyte et enkelt paternoster med et pæresøkk i bunn og en løkke eller tre med reke over og kaste det uti og vente. Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Fiskepadde!

Stakk innom en lokal fiskebutikk og spurte litt. Endte med å kjøpe et sett med litt tyngre sluker og 3 pakker med "Shakespeare Salt Sea Rigs" som visst skal funke bra til makrell. Det er vel i gata her med hva du foreslår slik jeg forstår det. :)

Det vanskelige er at man sjeldent får noen særlige instruksjoner med på kjøpet. De fleste har jo fedre/bestefedre der sånn kunnskap går i arv, men her står jeg alene i kunnskapssøket. Etter å ha titta litt på Youtube fant jeg en måte jeg antar det hele skal knyttes på. Legger ved noen bilder som viser hva jeg har gjort. Tilbakemeldinger mottas med takk!

Kort tilleggsspørsmål: Stanga mi har jo "kastevekt" på 8-32g. Blir "Atomsilda" på 35g da for tung for stanga slik at jeg bør unngå å benytte den? Den vil rett og slett kunne skade stanga?

Setter pris på at dere tar dere av nybegynnere her også. For et flott forum!

rigg.jpg

sett.jpg

slukfeste.jpg

snelle.jpg

Endret av Grønnskolling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tung sluk du kan kaste er veldig varierende, du merker det på stanga om sluken er for tung (ser det feil ut er det ofte det). Ja et slikt oppheng fungerer fint, kan være greit å korte de ned om de er voldsomt lange (men så spørs det jo hvor lang stanga er). Sånne oppheng er nå ofte omtalt som "Sabiki rig" eller mer tradisjonelt "mackerel feathers" om du leter etter videoer. Det skal sies at kunnskapsnivået er svært varierende selv hos større kanaler, Graeme Pullen (Totally awesome fishing) er en kar som I det minste vet hva han driver med. Kanskje viktigst er å følge med på tidevannstabellen. Tror forresten jeg aldri har fått fisk på atomsilda :lol: Et annet triks som er greit å ha med seg er å skylle av stang, snelle og sluker i ferskvann når du kommer hjem etter å ha fisket i saltvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare rett utstyr som er viktig. Etterhvert som du begynner å få fisk lærer du deg hva som gjorde at du fikk fangst og du får mer fisk.

Det du lister opp i åpningsposten ser helt greit ut til sjøørret og makrell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar, folkens. Virka som selv atomsilda på 35g kasta helt fint på stanga. Føltes uproblematisk ut det.

Ny dag/kveld på vippetangen i dag. Dessverre ingen fangs i dag heller, selv ved floen da jeg begynte å glede meg skikkelig! Det var skikkelig ruskevær i dag med regn og vind, men det stoppa ikke en ivrig nybegynner. Nå vurderer jeg å stå opp igjen kl 5.30 for å rekke floen igjen... Smittsom denne fiskebasillen.

Sett en del Youtube-videoer på makrellfiske nå og virker som jeg har gjort mye riktig. Allikevel er det nok noe som mangler uten at jeg klarer å sette fingern på det. Skjønte i dag at makrellen liker litt lengre, tynnere fisk, så tenker jeg prøver med smalere sluk og kanskje litt reke/tilsvarende som agn for å øke vinnersjansene.

Det hypotetiske første fisken er allerede navngitt som en spøk med en kompis og oppskrift funnet. Søket fortsetter :D

Endret av Grønnskolling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei god stang, har en selv men 15-54g typen, kjempefornøyd. Hva Vippetangen anngår har jeg hatt suksess på natt/morgen fiske der. Sånn 03:00 til 08:00, men er lenge siden. Om du kommer ned der og det er masse gamle Vietamesiske gubber der så vet du at det er rett tidspunkt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Makrellen jager stort sett etter sildeyngel på denne tida av sommeren. Da er det denne typen hekler du sbør bruke

https://www.biltema.no/fritid/fiske/fiskesluk/takkel/strommingtakkel-uten-sokke-2000019000

Du kan også gjøre som de andre og bruke agnsild. den er å få kjøpt. En dupp med passe tyngde, en bit sene på 1-1.5 meter med en krok er alt som trengs. sett på ei hel agnsild og kast ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det fangst! Ikke store karen, men morsomt var det uansett. Fikk fisken rundt flo som dere har anbefalt på makrellhekle likt det du anbefalte, cannonbang.

Fiska med reker i lake uten om jeg vet det faktisk gjorde noe fra eller til, men etter 4 turer uten napp ville jeg ha noe agn før å føle at jeg økte sjansen i det minste. Noe agn som anbefales dersom det bidrar? :)

nappa også et par ganger uten at jeg fikk hekta de på. Noen tips? Fort, sakte - hva er anbefalingen?

Takk, folkens! Ny tur med en kompis som aldri har fiska makrell før, så da må jeg late som aner hva jeg driver med hehe!

FF73723B-5B8D-46FA-9D29-52454F8E4CFD.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med første fisk. En vanlig tabbe i starten er å overtenke. Fortsett som du stevner så får du bygd opp erfaring og følelse for det du gjør. 

Et lite tips. Makrellen biter oftest når sluk og hekle synker. Eksperimenter med spinnstopp og ujevn innsveiving 

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dag kom storfangsten, folkens! Dagens fisk spiste jeg meg faktisk mett på. Her sto stoltheten ut av øyna når fisken kom på land!

For å sitere Full Metal Jacket: There are many like it, but this one is mine! I dag var jeg både stolt og kry som en hane på en gang! :D 

Det er garantert tatt større makrell av andre i Oslofjorden i dag, men føler jeg har løst en liten kode i dag. 
 

Kry hilsen fra en Grønnskolling. (Så har i hvert fall noen av oss inne tatt makrellen på atomsilda!)

1B4B8D9E-ECB0-4A1C-947D-D839E8DBC341.jpeg

70CC1C9B-B2A4-4822-8FE4-510BF5B75E29.jpeg

7E59184B-6ED5-4C14-A76D-BAD424DC5D69.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, Ølgylt. (Og flere av dere andre) Alle bittene jeg har opplevd, inkludert denne, kom på nedsynk på heklet.
 

Min erfaring så langt er at jeg må kaste rimelig langt ut og deretter la hele heklet synke 6-10 sek. Må deretter sveive inn rolig med rooolig heving av stanga for å la heklet synke underveis i innsveivinga. Det er der makrellen har bitt for min del hittil :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makrellfiske kan være særdeles enkelt, men også særdeles frustrerende. :) Som andre har nevnt er du på riktig spor med både teknikk og utstyr, men for å få makrell må den nødvendigvis være der. De flytter mye på seg, så selv om du fisker helt riktig er det normalt å «blanke» på de fra land. Neste gang dukker det opp en stim, og du kan fylle fryseren på en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17.7.2020 at 13.25, Grønnskolling skrev:

 

Oppsummert har jeg hittil stått 2 dager på vippetangen i Oslo uten napp. I går sto jeg fra kl 17 til 23 uten napp.

 

Dette minner meg om en "feil" jeg gjorde mye i oppveksten også. Pakka ut sekken, og stod stille og kasta på meg senebetennelse omtrent. Har alltid lært at tålmodighet er viktig, ser nå at det er stikk motsatt.

Særlig ved slukfiske, hvis det man gjør ikke gir resultater i løpet av 15-20 min, pluss minus, må man prøve noe annet. Ny sluk, ny plass, ny metode, hvasomhelst. Klart, man får fisk etter timer med samme sluk jevnt over samme sted, men i lengden lønner variasjon seg alltid. Med tiden ser du et mønster i hva som ofte funker, og da treffer du oftere på første eller andre forsøk. Underveis i prosessen er det bare å være kreativ, prøve seg frem og grave etter råd hos erfarne fiskere. Denne læreprosessen er det morsomme med fiske, og den slutter heldigvis aldri;)

Utstyret du har er helt gull, ikke noe å utsette på. Møresilda er bankers, den blir aldri feil. Liker selv sølv med svart rygg.

 

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ble et lite opphold pga tur til Island. Min bedre halvpart er derfra, så vi følte vi måtte benytte anledningen til å besøke familie. Det kan jo fort bli lenge igjen til neste gang nå som smitten blusser opp igjen flere plasser. Forhåpentligvis ble det ingen korona på oss - ser bra ut så langt - men vi jobber hjemmefra en stund uansett...

Selv om basillene ikke har bitt, så ble det fiskebitt i dag! Forsøkte meg på malmøya. Etter å ha traska rundt til fots en stund uten å finne noen åpenbar fiskeplass åpen for almennheten, endte jeg like så godt ved brua på ormsundet/Grønsund. (Noen tips, forøvrig?) Har begynt å time fisket til en time før og en tim etter flo etter tips fra dere, og opplever fisken som langt mer bitevillig da.

I dag ble det 3 stk makrell og et par bitt som ikke satt. Alle var dessverre så små at jeg valgte å slippe de ut igjen. Har hørt makrell er fint som agn, men antar det uansett er bedre å la fisken feite seg opp litt først uansett. :)

Mista dessverre en sluk på turen som satt bom fast. Opplever at makrellheklet fungerer strålende og at jeg uansett tar lite på slukene, så vurderer å bytte til lodd istedenfor. Hva tenker dere? Evt andre tips til en nybegynner mottas med stor takk!

Til slutt legger jeg ved bilde av ny pers i liten fisk. Stort større enn sluken var ikke stakkaren. :D

IMG_1521.PNG

Endret av Grønnskolling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De små makrellene smaker best:thumbsup: Med et pæresøkke i bunn og litt makrell på krokene på opphenget ditt kan du prøve lett bunnmeite etter ting som hvitting, berggylt osv. alt etter hvor du fisker. Vær obs på bunnforholdene, kast gjerne ut bare et søkke først for å undersøke om det er mye å henge seg fast i. Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overveiende sannsynlig at du kommer til å få torsk hvis du meiter nær bunnen, torsken i Oslofjorden er fredet og fiske som gir stor sannsynlighet for torsk er ikke tillat.

Meite etter makrell med dupp er derimot både effektivt og morsomt, bruk brisling (fås kjøpt i frossen form hos diverse fiskehandlere) og en enkelt treblekrok pluss passende søkke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.