Gå til innhold
Fiskersiden

Ny haspelsnelle til ferskvannsfiske


MathiasV
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er en ivrig ferskvannsfisker som stort sett fisker etter ørret i fjellvann. Til tross for min lidenskap for dette er jeg lite kyndig på utstyr. Jeg har nylig gått til anskaffelse av en Shimano BeastMaster S.T.C 240/270L i 5+1 deler med kastevekt 3-15g. Nå ønsker jeg å kjøpe meg en ny snelle. 

Derfor lurer jeg på om det er noen med litt mer peiling på utstyr enn meg som kan anbefale meg en real snelle til denne stanga. Ikke for dyr, gjerne under 1500 kr. Jeg tenker i utgangspunktet at jeg ikke får veldig mye mer fisk om jeg går langt over denne prisen ;-)

Mine tanker er at en 1000 snelle vil passe meg best. Har også hørt at bortimot alle shimano-sneller som ikke er av de på laveste hylle er veldig bra. Stemmer dette? Eller er det noen modeller man bør styre unna?

Er også veldig interessert i hvilken sene jeg bør bruke på snella. Har tidligere brukt fireline 0.10 med monofilament fortom og syns dette fungerer fint.

Svar tas imot med stor takk!

Vh, Mathias.

Endret av MathiasV
Stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Daiwa Fuego LT, kjøpte ei 2500D i vår. Svært overrasket over hvor bra denne snella er, har nok ikke kjøpt ei så billig snelle på minst 25 år så jeg er godt vant. 

Du kan bruke både 1000D og 2000D, eneste forskjellen er en liten størrelse forskjell på spolen. 

https://www.daiwa.com/scandinavia/contents/reels/17fuego_lt/index.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, abbor skrev:

Anbefaler Daiwa Fuego LT, kjøpte ei 2500D i vår. Svært overrasket over hvor bra denne snella er, har nok ikke kjøpt ei så billig snelle på minst 25 år så jeg er godt vant. 

Du kan bruke både 1000D og 2000D, eneste forskjellen er en liten størrelse forskjell på spolen. 

https://www.daiwa.com/scandinavia/contents/reels/17fuego_lt/index.html

 

Takk for svar. Leste litt om den og den så jo veldig solid ut. Så hovedforskjellen på 1000/2000/2500 er størrelsen på spolen? Eller med andre ord hvor lang sene man får inn på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5g vektforskjell, 1000 tar 150m 0.20 (mono) og 2000 tar 150m 0.23. Pga større spolediameter så tar 2000 inn 4cm mer pr omdreining på sveiva. Du finner informasjonen i tabellen nederst på siden jeg linket til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.