Gå til innhold
Fiskersiden

Tannlegen


Rune
 Share

Recommended Posts

Hei, Rune!

Fant denne for deg på et forum. Det er ikke min tekst, men en som kaller seg BThomass. Kanskje kan du bruke dette? Ellers; dere som søker kunnskap som dette; dere burde bruke søkemotoren deres. Det er utrolig hva man kan finne der ute av nyttig info, og du får svaret straks, istedet for å vente på at treiginger som meg skal svare :-)

Mvh. Jan.

"Det finnes minst to fluer med tilnavnet "Tannlegen".

Den mest kjente er den gulgrønne, som Mustad solgte i mange år. Av en eller annen grunn tror jeg at den fluen opprinnelig stammer fra gamle Finn de Langes butikk, og at Mustad fikk mønsteret her ifra.

Mønsteret er som følger:

Hale: Brune hanehackles, svakt spredd.

Tag: Påfugl

Kropp: Gul floss silke.

Rib: Oval, tynn gulltinsel

Hackle: Orange høne/hane hackle, kragebundet

Ving: Gulgrønn-farget lys and skulderfjær, bindes inn som kragebundet hackle.

Den lokale fluebinderen og BS-kjempen Nils Halvorsen, (som døde for noen år siden) hadde et annet kjent Tannlege-mønster:

Krok: Dobbel 10-12, brun m/ nedadbøyd øye

Hale: Brune hanehackles

Kropp: Flat sølvtinsel

Rib: Oval, tynn sølvtinsel

Hackle: Hot orange hønehackle, kragebundet

Ving: Lys (hvit) and skulderfjær. (Samme fargetoning som i Telemarkskongen). Kragebindes.

Sistnevnte mønster er også temmelig gammelt, og er spesielt kjent for sitt gode fiske i Hålandsdalen.

Jeg har selv brukt begge fluene med godt resultat i en årrekke. I Loneelven på Osterøy er "Tannlegen" et like selvfølgelig valg som Heggeli er i Oselven.

Navnet "Tannlegen" kommer sikkert av stikket fluen gir i kjeven. Hvis du får noe på fluen kan du trygt si "Værs'go - spytt ut" til fisken etterpå :-)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.