Gå til innhold
Fiskersiden

Slukfiske i stryk.


Moffe
 Share

Recommended Posts

Hei hei!

Har nettopp startet med Laksefiske og loffer opp og ned valdene jeg kjøper døgnkort til. Har testet ut litt grunnere stryk hvor jeg må sveive relativt fort inn for å ikke sette meg i bånn ( sluk 27 gram møresilda) siden det er der jeg ser fluefiskerne oppholder seg. Spørsmålet da blir om det er noe poeng å fiske på disse plassene? 

Vil laksen å sjans til å bite når sluken sveives i en stor hastighet?

Hvis strykene er fiskanes med sluk. Har noen noe ekstra tips til fiskemetode i strykene som øker sjans for å få napp?

 

Takker for svar =)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Moffe skrev:

Hei hei!

Har nettopp startet med Laksefiske og loffer opp og ned valdene jeg kjøper døgnkort til. Har testet ut litt grunnere stryk hvor jeg må sveive relativt fort inn for å ikke sette meg i bånn ( sluk 27 gram møresilda) siden det er der jeg ser fluefiskerne oppholder seg. Spørsmålet da blir om det er noe poeng å fiske på disse plassene? 

Vil laksen å sjans til å bite når sluken sveives i en stor hastighet?

Hvis strykene er fiskanes med sluk. Har noen noe ekstra tips til fiskemetode i strykene som øker sjans for å få napp?

 

Takker for svar =)

 

Hva med spinner? Er anbefalt. Denne Vibrax Salmon på 33 g var opprinnelig tiltenkt smålakselver (men har primært fått fokus på ørret og fjellvann) 

Vibrax.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Den 23.7.2020 at 18.38, geirm skrev:

Hva med spinner? Er anbefalt. Denne Vibrax Salmon på 33 g var opprinnelig tiltenkt smålakselver (men har primært fått fokus på ørret og fjellvann) 

Vibrax.jpg

En 33 gram spinner med så stort blad vil nok ofte gå for grunt i ei elv - men kan godt være effektiv når forholdene er riktig. Oppstrøms kast må vurderes.

Finnes det tyngre utgaver?

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 10.10.2020 at 3.36, dagniko skrev:

En 33 gram spinner med så stort blad vil nok ofte gå for grunt i ei elv - men kan godt være effektiv når forholdene er riktig. Oppstrøms kast må vurderes.

Finnes det tyngre utgaver?

Som du skjønner er jeg ikke så ofte her lengre. Tok et superraskt søk, men fant ingen tyngre enn 28-30 g. De fleste spinnerne er vel fortsatt designet for rett fram-kast, men det fantes typer som ble kalt elvespinner og bedre til oppstrøms. Tror det har med lettere rotasjon på skjeen å gjøre. Jeg fant slike på grejonline.dk for mange år siden. De hadde lav porto på varene.

 

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.