Gå til innhold
Fiskersiden

ekstra splittring på små Rapala wobblere


meis
 Share

Recommended Posts

På sluker til ørretfiske på fjellet pleier jeg alltid å bytte til bedre kroker og samtidig sette inn en ekstra splittring mellom krok og sluk. Er det lurt å gjøre det samme på små Rapala wobblere (3-5 cm), eller kan dette påvirke måten wobbleren går på i vannet? Er de originale krokene OK, eller bør de byttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere var originalkrokene på Rapalawobblere, særlig de små modellene for svake. Det har blitt bedre. I dag bruker jeg stort sett originalkrokene. Men hvis man er kresen er det naturligvis ikke noe i veien for å skifte de ut. Man trenger som regel ikke to splittringer, mellom krok og wobblerhempen, hvis det var hva du spurte om. 

De fleste wobblere har (minst) to kroksett. Man bør spørre seg om man trenger det. Under dorging pleier jeg å fjerne den bakerste kroken, og kun fiske med en treblekrok midt under, litt avhengig av hva slags wobbler jeg bruker. I så fall monterer jeg også en virvel mellom krok og wobbler (og da trenger man to splittringer). Ofte opplever man at fisken tar wobbleren fra siden, og da sitter kroken som regel som støpt i munnviken. Uten den ekstra virvelen vil risikoen for senetvinn øke dramatisk, mye fordi jeg ikke bruker sluklås med virvel under dette fisket, men heller bruker en såkalt fast nylonløkke  (eller Rapala-knute som mange kaller den, en ren PR-tilsnikelse) for å feste wobbleren, da dette bevarer gangen bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, piscator skrev:

Under dorging pleier jeg å fjerne den bakerste kroken, og kun fiske med en treblekrok midt under, litt avhengig av hva slags wobbler jeg bruker. I så fall monterer jeg også en virvel mellom krok og wobbler (og da trenger man to splittringer). Ofte opplever man at fisken tar wobbleren fra siden, og da sitter kroken som regel som støpt i munnviken. Uten den ekstra virvelen vil risikoen for senetvinn øke dramatisk, mye fordi jeg ikke bruker sluklås med virvel under dette fisket, men heller bruker en såkalt fast nylonløkke  (eller Rapala-knute som mange kaller den, en ren PR-tilsnikelse) for å feste wobbleren, da dette bevarer gangen bedre.

Gruble. Erfaringene mine fra slukfiske på Hardangervidda er at det så å si aldri napper uten at fisken krokes inni munnen. Jeg har tolket dette som en adferd der de biter annen fisk i halen for å jage dem bort (det samme som man noen ganger kan observere i akvarier). I tillegg er mageinnholdet selv på de største jeg får (~1 kg) utelukkende krepsdyr, aldri fisk. Ut fra denne halebitingsteorien har jeg tatt bort den underste kroken på wobblerne, og beholde den bakerste. Altså motsatt av det du gjør. Hm. Når du skriver at fisken ofte tar wobbleren fra siden, tenker du da mest på typiske fiskespisere som gjedde, stor abbor og stor-ørret? Eller opplever du det samme for fjellørret?

Har nesten ikke fisket med wobbler tidligere, så jeg skal i hvert fall være obs på krokingsprosenten. Er den lav flytter jeg kroken fra bak til under, evt. med svivel før kroken slik du sier :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erfaringene med krok midt under refererer til dorging i innsjøer etter primært fiskespisende ørret. Til fjellørret tror jeg din tilnærming er fornuftig. Når fisken for det meste følger etter og nafser i wobbleren er det fornuftig med krok bak, og heller kutte ut den i buken. Jeg skal for øvrig til Hardangervidda om en uke, og skal naturligvis ha med wobblere. Skal teste ut dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, piscator skrev:

erfaringene med krok midt under refererer til dorging i innsjøer etter primært fiskespisende ørret. Til fjellørret tror jeg din tilnærming er fornuftig. Når fisken for det meste følger etter og nafser i wobbleren er det fornuftig med krok bak, og heller kutte ut den i buken. Jeg skal for øvrig til Hardangervidda om en uke, og skal naturligvis ha med wobblere. Skal teste ut dette.

 

Samme her! Jeg skal rett syd for Kvenna, omtrent der Kvenna renner ut i Møsvatn. Aldri vært der før. Hvis du har Garmin Inreach kan vi utveksle wobbler-erfaringer over satelitt :-)

Endret av meis
Feil retningsangivelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker for det meste 5 cm Original/Countdown på fjellet som de kommer. Snittvekten på fangsten har økt betydelig etter jeg begynte med dette kontra bare å denge sluker. TRL, RT og BMD hvis det er røyevann. Mister langt færre fisk på dorging med disse enn på sluker, og der bytter jeg kroker og setter på ekstra splittring. Jeg mener noen modeller kommer uten splittring foran (eller er det de litt større modellene?), på disse setter jeg på en. Dorger ofte med to stenger der den ene wobbleren er knytt rett i splittringen, mens jeg bruker svivel på den andre stangen, som blir brukt til sluk og spinner mellom roøktene. Kan ikke si jeg merker noe forskjell på antall napp med eller uten svivel. Wobbleren får nok en litt annen gange med svivel foran, men kanskje det er det som skal til i blant?

På større wobblere gjør jeg som piscator og bruker en krok, med lenke. Spesielt 11 cm modellene med tre kroker kan være håpløse. 

 

Endret av nickro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.