Gå til innhold
Fiskersiden

Får ikke fisk 2020 edition. Sjøfiske fra land


Espen Jakobsen
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg fikk det over meg i begynnelsen av året at jeg skulle begynne å fiske aktivt. Jeg så på videoer og leste på nettet om hvor og hvordan fisken var på forskjellig tider av året. 

Jeg har nå fisket på grunt vann og dypt vann en god del uten noe særlig hell å skrive hjem om. Området har for det meste vært Os, type askvik, sentrum, men også bjørnen, der man kommer ganske dypt fra land. Rolvsvåg i Samnanger har jeg også fisket en del. 

Askvik er et veldig rolig og grunt område, men bjørnen er rake motsetning da det er dypt og mye fergetrafikk. 

Jeg har stått i skikkelig drittvær for å prøve å fange noe som helst. Siden januar har jeg fått 1stk torsk på 30cm(askvik mai/juni), pale på 15cm(bjørnafjorden mars/april) og noen få sypiker(bjørnafjorden). 

Jeg fisker aktivt i alle dybder. Lar sluken gå helt til bunns, middels eller overflatefisking. Med reke som agn eller uten. Sildesluk, wobbler og skje-sluk.

Nå nylig fisket jeg etter Ørret i Breimsvatnet i Gloppen fra land med MYE bedre hell i forhold til dette tragiske sjøfisket i Os-området. Og med bedre hell mener jeg tre små ørreter på 10cm til 20cm på 4 dager. 

Er mitt området jeg fisker i så dårlig, eller er det jeg som gjør noe feil? Jeg føler jeg har prøvd alt mulig. 

Alt fiske er fra land. 

Endret av Espen Jakobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du opp mot flo? Å følge med på tidevannstabellen pleier å gi resultat. Ellers har jeg ikke fisket så nye rundt os, men har fått noen fisk rundt Ervikane/Strøno. Du kan også kikke på sjøkart for områdene du fisker og prøve å finne steder hvor det er skrår ned mot dypere vann. Eventuelt slenge på et paternostertakkel med rekne som agn og vente på napp. Så får du prøve deg på noen strømmer, der pleier det å være mer action. Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilgang til båt? Det ser ut til at man kommer raskt ut på store dyp i dine trakter. Jeg ville forsøkt eller lange og brosme på 100-200 meter pluss pluss. Men det krever jo skikkelig utstyr for slikt fiske. Da er det agnfisme med feks makrellfile som gjelder. 
 

Fra land ville jeg oppsøkt steder med strøm og bratte skrenter i jakt etter lyr. Gul og grønn gummimark og jigg/shad er bra til lyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidevann har jeg ikke tenkt mye over, faktisk, men jeg har nok stort sett vært ute på samme tidspunkt! 

Plassen ved Bjørnafjorden er brådyp og kjent for Lyr tror jeg, men jeg har aldri fisket med makk. Kan det være slik at fisken IKKE biter på sildesluk? Jeg må kjøpe inn noe makk tror jeg. 

-Fiske mot flo

-Prøve makk

-Strøm

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fisket mye fra land i Os- eller Bjørnafjord-området, men de gangene jeg har gjort det, har resultatet være ekstremt dårlig. Er faktisk ikke sikker på om jeg har fått fisk eller napp der i det hele tatt. Rolfsvåg er nok bedre, vet mange har fått en del der. 

Hvis makrell er av interesse, er det i hvert fall en god del å få i Øygarden, hvis du gidder å ta turen dit. Nydelig vær neste helg, prøv en utflukt til Ormhilleren. Var der forleden, ventet maks 10 sekunder på napp på hvert eneste kast. Om ikke du spiser makrell, så er de i hvert fall litt morsomme å få på kroken. Hiv dem i fryseren og spar dem til du begynner med ordentlig fiske (=kystmeite). :-P Lar du et tackel med reke, blåskjell eller makrell ligge på bunnen, burde det i hvertfall være gode sjanser for hyse, hvitting og småtorsk også.

Men fra spøk til løk: Er ikke kystmeite interessant for deg i det hele tatt? Da åpner du muligheten for mer fisk og ikke minst mye mer spennende fisk. 

Supplerer tipset om flo med strømskifte. Ofte er den en god bittperiode på 10-15 minutter da. Noen ganger har jeg opplevd at de minuttene er eneste bittperioden på en hel dag.

Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste Øygarden ville komme opp som fiskeplass! :P Lenge siden jeg har vært der nå. Jeg må prøve å denge noe sluk der også etterhvert igjen.

Fisket i dag under broen mellom askeladden og ervikane. Resulterte i en enslig makrell på 2 timer. Flyttet meg til Askvik med noen få kast uten hell. 

Jeg kommer til å prøve igjen i Samnangerfjorden før jeg gir opp dette området. 

Kystmeite er absolutt interessant, men jeg går meg vill i utstyrsjungelen og fremgangsmåte. Jeg leser rundt med jevne mellomrom når interessen dukker opp. 

Takk for hjelp! Det holder motivasjonen i riktig retning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til utstyr til kystmeite vil jo dette avhenge i forhold til hva du vil fiske etter. 

Litt lange stenger kan være å foretrekke 10 fot - 12 fot i klasse 2-3lbs. Snella trenger ikke være så altfor dyr heller. Bruk en som har plass til litt braid, med en lang fortom av mono i enden. Med dette utstyret kan man fiske mange forskjellige fiskearter. :)

De takklene som du bør bruke er Paternoster-takkel og Wessex rig. Disse er ganske enkle takkler som ikke tar lang tid å lage i det hele tatt. Eventuelt kan du kjøpe ferdig-laget. Søvik har mye bra. Til agn er makrell og reke mer enn bra nok.

Som nevnt tidligere av andre er strøm en viktig faktor hvis en vil optimalisere fisket. Kartverket.no har oversikt over når det er flo og fjære. Her vil du få opp et bølgediagram hvor toppene er flo og bunnene er fjære. Midt mellom topp og bunn er det tidspunktet hvor det er mest strøm. I disse periodene bør du fiske.

Appen FiskHer er et godt utgangspunkt for fiskeplasser. Her har du mange fiskeplasser overalt i landet til mange forskjellige arter ;)

Endret av sondreh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istemmer i at du bør skaffe deg kystmeiteutstyr. Men er ikke enig i at du bør skaffe en karpestang. Hør med gutta på campelen, de finner ut av det for deg innen den prisklassen du har mulighet til. Snella er mye viktigere enn stanga. 

Men enn så lenge kan du nok få litt mer uttelling på slukdengingen din. 

Sildesluker fisker veldig dårlig hvis du sneller dem inn med jevn fart. Her er det ujevn fart, rykk og synking som teller. Sett på et par oppgengsfluer, det enkleste er å kjøpe ferdig hekle og dele den i to slik at du bruker 2-3 fluer. De som har rød klump og hvite fjær er generelt mest effektive. Bytt ut sluken med jigg av og til, og invester i et par gode sluker. Jeg liker atomsilda, men det finnes langt mer effektive sluker enn den. Bruk grønn og blank i solskinn, blå og blank i overskyet og svart og hvit i demring og skumring., som utgangspunkt til overflatefisking. (øverste 5 meter) og gul og rød når du fisker nært bunnen. 

Det er langt å dra fra os til Øygarden for makrell, burde holde lenge med å komme deg litt utover bjørnefjorden. Men det er vakrere i Øygarden så ta gjerne en tur for det. 

Forøvrig vil makrellen komme lengre innover fjordsystemene i den nærmeste tiden. 

Og når du denger sluk, bør du ikke kaste rett ut. Prøv å få sluken til å gå langs land. Og kast slik at du sneller mot strømmen. 

Kanskje vet du dette allerede, men lykke til uansett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tips her nå, men om du vil ha makk på kroken kan du alltids grave etter børstemark ol. meitemarken dauer fort i saltvann. Om det er rolig sjø kan du enkelt og greit bruke utstyret du har, heng på et passende pæresøkke for stanga du bruker og noen opphengsløkker med kroker over. Dette kan du knyte rett på sena fra snella om du bruker mono. Reke og albueskjell er lett tilgjengelig om du ikke har makrell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips! 

I dag ble det 5 makrell under broen til strøno. Mistet 2, men det er like greit. Makrell er ikke favoritten.

Jeg har kjøpt et enormt takkel som jeg klippet ned og satt på litt makrell. Merket at bergylten var bortpå hele tiden, men sikkert for store kroker... artig uansett helt til takkelet satt seg fast og jeg mistet det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Jakobsen skrev:

Takk for mange gode tips! 

I dag ble det 5 makrell under broen til strøno. Mistet 2, men det er like greit. Makrell er ikke favoritten.

Jeg har kjøpt et enormt takkel som jeg klippet ned og satt på litt makrell. Merket at bergylten var bortpå hele tiden, men sikkert for store kroker... artig uansett helt til takkelet satt seg fast og jeg mistet det :)

Ikke noen dårlig fangst det da! Har fisket med ungene på steder vi kan sitte og se beggylten sutte på krokene, mange små for hver store. Og så er de ikke så svære i nebbet heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag formiddag og ettermiddag fisket jeg i Samnangerfjorden på en ny plass. En nydelig plass. Jeg ville sjekke ut denne plassen siden fiskher mener det er SØ der. 

Noen få napp, men hvertfall ikke noe sø i siktet. Jeg glemte slukskrinet og den sluken som hang på var forferdelig.

Er det noe vits å prøve seg etter sø i Bergensområdet på denne tiden? Jeg vurderer å sjekke ut Arna i kveld eller denne uken. 

Jeg blir glad for all fisk så lenge det ikke er makrell egentlig. Torsk og SØ er øverst på listen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Arnavågen er slett ikke noen dum plass for sø, kanskje en av de beste mulighetene i bergensområdet. Relativt liten fjordtarm med ei bra gyteelv innerst.

Her er noen forslag fra meg, basert på kart og erfaring med sø generelt

https://kart.gulesider.no/m/6gb7I

Men ikke kast så mye fra pyntene og utover mot dypt vann, legg kastene innover langs marbakkene mot grunna, og inn mot midten av mindre bukter. Det er her de kommer når de er på matsøk.

Og ikke for store sluker, 12-14 g er passe, gjerne i kombinasjoner blått eller grønt og sølv. Møresilda og toby er killere etter sø i disse fargene.

Ang lyr så liker denne fisken litt røft vann. Den holder seg gjerne langs tarekanter og bergvegger der sjøen bryter. Trikset med denne fisken er å kaste langs land, la sluken synke og sveive inn rykkvis som ølgylt sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, cannonbang skrev:

hei

Arnavågen er slett ikke noen dum plass for sø, kanskje en av de beste mulighetene i bergensområdet. Relativt liten fjordtarm med ei bra gyteelv innerst.

Her er noen forslag fra meg, basert på kart og erfaring med sø generelt

https://kart.gulesider.no/m/6gb7I

Men ikke kast så mye fra pyntene og utover mot dypt vann, legg kastene innover langs marbakkene mot grunna, og inn mot midten av mindre bukter. Det er her de kommer når de er på matsøk.

Og ikke for store sluker, 12-14 g er passe, gjerne i kombinasjoner blått eller grønt og sølv. Møresilda og toby er killere etter sø i disse fargene.

Ang lyr så liker denne fisken litt røft vann. Den holder seg gjerne langs tarekanter og bergvegger der sjøen bryter. Trikset med denne fisken er å kaste langs land, la sluken synke og sveive inn rykkvis som ølgylt sier

Jeg var i Garnes for å sjekke forholdene. Ser greit ut, men alt for lavt vann for å fiske for min del. 

Jeg tok turen bort til storelven og der var det yrende liv med masse vak! Artig å se, men det var ikke sjanse å få noe på kroken. Prøvde liten skjesluk, spinner og svart tobis. Tidspunkt 2130 og utover. 

Blir å fiske rundt Bjørnen-området i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.