Gå til innhold
Fiskersiden

Deeper-tråden


nickro
 Share

Recommended Posts

Tenkte det kunne være greit med en tråd til spørsmål rundt Deeper-produktene. 

 

Selv har jeg nesten ingen erfaring med ekkolodd, men har brukt en Deeper Chirp + på fjellet nå i sommer. Den har hengt ved siden av båten i en snor, mens jeg har rodd rundt. Er dette dumt, i forhold til å bruke Deepers Arm Mount? 

Bildet viser et utklipp fra et fjellvann jeg fisker mye i. Dette vannet viste seg å være mye dypere enn jeg trodde, med noen groper på nesten 30 meter. På bildet ser det ut som bunnen er nesten flat, på grunn av det gule i bildet. Jeg er redd det står noen spøkelsesgarn i vannet, ettersom de fleste vannene rundt er veldig grunne, og garnene jeg har sett bli brukt der oppe sjelden har mer enn 8-10 meter line. Kan dette være et garn, eller er det gress?

Det er kun ørret og røye i vannet, så det kan vel ikke være småfisk.

Screenshot 2020-08-04 12.05.58.png

Endret av nickro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart vill jeg anta at det du ser her er zooplankton. Ganske typisk at de holder seg fra bunnen og opp til en viss dybde, for å gradvis stige oppover utover kveld og natt. (Du kan lese mer om det i denne artikkelen: https://teamcolibri.blogspot.com/2020/08/sty-pa-ekkolodd.html)

Pass på at du bruker den smaleste konevinkelen med Deeper, den brede får både stort signaltap og gir endel "artige" utslag der bunnen varierer mye. Jeg mistenker at det er en hel del "lekkasje" av signalet utenfor den oppgitte konevinkelen (kalles "sidelobes"), og med den brede konevinkelen fører det til at ting som stigende bunn registreres alt for tidlig. Jeg skrev endel om det, og diverse annet da jeg testet Deeper i 2017: https://teamcolibri.blogspot.com/2017/07/testet-deeper-smart-sonar-pro.html

Garn er ganske vanskelige å se på 2D-ekkolodd (den typen ekkolodd du har). Det man gjerne ser er flytetauet øverst på garnet og eventuelle fisk som sitter i garnet. Skannende ekkolodd viser garn bedre. Her ser du et garn på et 2D-ekkolodd i en langt høyere prisklasse:

Screenshot_2019-07-19_19.36.59.png

Det du ser er en større gjedde på 8-10 kilo som sitter i garnet, og en mindre abbor som også sitter i garnet lengre ned mot bunnen. Eieren av garnet kom for å røkte det mens jeg lå der, han stusset fælt på at jeg krysset frem og tilbake over det, så for en gangs skyld fikk jeg bekreftet det jeg trodde jeg så på ekkoloddet, mot realitetene. :) 

Ulempen med å bruke snøre til din Deeper ser du sannsynligvis i skjermbildet ditt. Snøret drar nødvendigvis Deeperen, og den vil gå litt ustabilt i vannet, noe som medfører at den tidvis mister bunnkontakten. Dette er særlig merkbart når man ror eller padler, siden hastigheten på båten endres for hvert åretak, og det "nøkker" i snøret. Med en arm blir den holdt så stabil som båten er. Her fra min egen jolle under testingen jeg drev med før jeg skrev artikkelen jeg linket til over.

IMG_3877.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.