Gå til innhold
Fiskersiden

Årungen, Ås


TeddyBJ
 Share

Recommended Posts

Aaarrgh, smerten er ekte - det gjør vondt langt inn i sjela!!

Det er ikke så mye jeg har fisket i Årungen de siste årene selv om jeg dro en gjedde på 7.5 kg fra pynten utenfor Kinn/Kinnåsen (på "måfå") i fjor. Jeg ble litt inspirert av posten som henviste til hvor "problematisk" fiske har vært tidligere i år til å nedlegge litt tid på gjeddefiske i vannet jeg fisket som ungdom. Etter at alle de store gjeddene ble fisket ut av NMBU i 2004-2006 har det ikke vært en hemmelighet at gjeddefisket ikke har vært inspirerende i flere år. Likevel burde det nå være vokst opp noen store rugger som svømmer rundt gitt at det har vært overvekt av byttefisk og estimert bestand av gjedder i lengde 45-64.9 cm var +1.500 stk. i 2005. Så, det nedstøvede gjeddeutstyret ble hentet frem fra skapet (, litt utstyr byttet ut) og så har det vært banking  av sivkanter og utenfor lekplasser, kanter, grunnplatå samt innløp og utløpet i noen uker.

Det har vært piss lunkent i vannet og ganske så treigt, og de "innlysende ungdomsplassene" har overhodet ikke innfridd  (Skuggebukta har ikke innfridd og i "Gjeddebukta" syd for Berg/rett utenfor Kinn er det livløst - fullstendig livløst!). Jeg har fått noen små gjedder med flere dagers mellomrom, men det første virkelige lyspunktet kom for 2 uker siden da jeg dro en gjedde nord for rostadion/syd for Lurenga. Den var ikke allverden i lengde, men - man - for en tanks av en fisk!! Så ut som den hadde gått på steroider ift. hvor kraftig den var over ryggen og buken hang stappfull.

2. lyspunktet kom forrige tirsdag da det var lett overskyet, nordavind og regndråper i lufta. En bekjent plasserte seg i nordenden (hvor jeg tenkte det ble for grunt ift. vanntemperatur) og jeg dro på meg vadebukse og bukserte ut i en sivåpning ved søndre lekvik, nærmere bestemt fra innløpet til Syverudbekken og bort mot agilitybanen, på østsiden. Mens jeg stod i det "perfekte området" og banket i 6 timer med kun ett napp, stod Daniel i nordenden og dro - wait for it - 3 gjedder på henholdsvis 7, 8 og 10 kg!! Noe lignende har jeg ikke opplevd siden jeg var ungdom og dro 8 fine gjedder på 45 min. utenfor Sollia (dog litt mindre størrelse).

3. lyspunktet, eller katastrofen - it´s all in the eye of the beholder, kom i kveld da jeg forsøkte meg i sydenden. Allerede etter 3. kastet satte jeg meg dønn fast i "bånn". Deretter kom det 2 treige hoderykk før det raste ut sene hvorpå jeg la press på fisken uten ønsket effekt. Så stoppet det plutselig opp og stod stille i dypet. Deretter kom det nok et utras samt 2 kraftige hoderykk og det-var-det!!

Og 2-3 sekunder senere kom det en gigantisk malstrøm til overflaten som "takk-for-sist"...

0.jpeg

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, erik skrev:

Nydelig!

+120t. på 6 uker, gått igjennom "gjeddebøtta" dusinvis av ganger og bare funnet 2 ting/1 farge som jeg har fått til å fungere. Med størrelse 12-23 cm har bifangst av "sykkelpumper" også vært minimal så det har vært - mildt sagt - frustrerende til tider. Kun hatt 2 korte vinduer med bitt - det her ble nesten mer "arbeid" enn fornøyelse må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Etter å ha "jobbet" igjennom flere uker med fisking etter stor gjedde har det vært befriende å vende tilbake til gamle "vaner". Som vanlig har det vært jakt etter abbor med hell og uhell alt ettersom, men i kveld var det litt avslappningsfiske med fluestanga, "dimpel"-duppen og nymfe.

Spesielt liten abbor og sørv er begeistret for nymfe på menyen. Er de i nærheten så holder det som regel med å legge ut snøret i 3-4 sekunder. Hvis ikke så legger en ut snøret og twitcher inn 2-3 cm med små pauser her og der.

Fisk vert det okkesom! ;)

IMG_5419-kopi.thumb.jpg.a3173b7ac9d1bf440de4a42de17a9e6f.jpg

abbor.jpg

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.8.2020 at 9.06, erik skrev:

Nydelige farger på den borren.

Helt nydelig! :) Jeg hadde også en 250g abbor på nymfe her om kvelden med nærmest "ghost"-kvalitet over seg, og i kveldssola hadde den en blå-lilla glans over seg. En av de peneste abborene jeg har sett noen gang - og mobilen... lå på passasjersetet i bilen.. :p  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, staalel5 skrev:

den abboren var jo ikke så liten. sikkert over 300g.

Den er ikke tatt på nymfe/fluestang. Den abboren ble tatt på 15g/4.0 jigskalle med svart/hvit glans shad-jig. Tok den ved det ene innløpet ca. 10m. fra land. ..den er noe over 300g, ja :D 

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ølgylt skrev:

3de lyspunkt var da litt av en opplevelse. 

Sitat "it´s all in the eye of the beholder" ;) Helt rått, jeg bare dummet meg ut ift. ting jeg vet bedre. Har stort sett 2-3 stenger i bilen og jeg dro ut mellomklasse-stanga/MGL-snella, og - jeg føler personlig - at den kombinasjonen ikke har nok "baller" til å gjøre jobben når noe virkelig stort biter på - i hvert fall ikke ved startblokkene. Nok ett av mine eksempler på "..her går det jo ikke noe stor fisk, så jeg bare...", men da burde jeg kanskje ikke fisket med en 12 cm jerkbait heller... Ris til egen bak!

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, staalel5 skrev:

man blir det når det er evigheter siden den siste aborren det var noe størrelse på.

Ah, det har jeg stor forståelse for. Du vet hva de sier i USA: "There´s a fine line between fishing and standing on the shore looking like an idiot!" Har følt meg som den idioten noen ganger. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, staalel5 skrev:

har faktisk fått lakseabbor i Texas. en Guadeloupe bass på 350g som var råsterk. som en ørret på over 1 kg. helt vilt.

Ble satt ut endel steder i Norge, ett av de var Vansjø hvor det også var en gjenfangst før de døde ut og ble borte.

http://www.larsoglars.no/?p=9172

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, erik skrev:

Ble satt ut endel steder i Norge, ett av de var Vansjø hvor det også var en gjenfangst før de døde ut og ble borte.

http://www.larsoglars.no/?p=9172

Så lakseabbor er rett og slett bass? Det var jeg faktisk ikke klar over, enda jeg regner meg som språknerd …

Jeg har rådet en venn som er oversetter, til ikke å oversette "bass". Det blir fort feil. Som i Carl Hiaasens bok "Farlig fiske", der uttrykket "abbor" konsekvent brukes. I motsetning til en del av de andre bøkene til Hiaasen, er den boka ikke oversatt av Lars Lenth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bass er det ja. det lange samlenavnet for disse artene er salmon bass og fins hvertfall fire forskjellige typer i Texas. den største og vanligste typen som kan bli 10 kg pluss kalles bass.

largemouth bass er det den største arten heter. tok litt feil. en femkilos av den på kroken må være en ekstrem opplevelse. sikkert derfor den er så populær som sportsfiske i usa. i tillegg smaker den veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.