Gå til innhold
Fiskersiden

Årungen, Ås


TeddyBJ
 Share

Recommended Posts

morsomt at Årungen har tatt seg opp igjen som abborvann! Naturligvis umulig å vite om en muligens 2+ abbor man mister er over eller under grensen, men åkkesom forteller jo erfaringene dine at potensialet er der. Hvis de fiskene du har vist bilde av er representative kondisjonsmessig for Årungen er neppe en 47cm fisk 2kg. Det er veldig sjelden fisk under 50cm er 2+ i Norge. Men en 47cm abbor er uansett stor, og har den først blitt så stor kan den gjerne legge på seg et par centimeter til... ;) 

og du peker på den viktigste faktoren for å få slik fisk; å fiske MYE. Det handler i høy grad om statistikk og sannsynlighet om man skal råke på slik sjelden fisk. Og antall timer brukt er antageligvis en viktigere faktor enn såkalt dyktighet... (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, piscator skrev:

morsomt at Årungen har tatt seg opp igjen som abborvann! Naturligvis umulig å vite om en muligens 2+ abbor man mister er over eller under grensen, men åkkesom forteller jo erfaringene dine at potensialet er der. Hvis de fiskene du har vist bilde av er representative kondisjonsmessig for Årungen er neppe en 47cm fisk 2kg. Det er veldig sjelden fisk under 50cm er 2+ i Norge. Men en 47cm abbor er uansett stor, og har den først blitt så stor kan den gjerne legge på seg et par centimeter til... ;) 

og du peker på den viktigste faktoren for å få slik fisk; å fiske MYE. Det handler i høy grad om statistikk og sannsynlighet om man skal råke på slik sjelden fisk. Og antall timer brukt er antageligvis en viktigere faktor enn såkalt dyktighet... (?)

Noter at 47 cm/2 kg er fakta fra vitenskapsrapporten til NMBU (øverst s. 19, som ref.), ikke meg..

https://static02.nmbu.no/mina/studier/moppgaver/2006-Lundby.pdf

Jeg har landet et knippe abbor mellom 40-45 cm hvor den største kan ha vært ca. 1.4 kg-ish og markant tykkere i buken enn de andre. That being said, den vi nesten(!) håvet fikk disse abborene til å se bitte små ut både ift. lengde og, ikke minst, høyde. :) 

Jeg vet litt om hva jeg holder på med, men er ikke utpreget dyktig på noen som helst måte - har bare fisket mye(!) i sommer (ofte +20 t. pr. uke).

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld var et godt eksempel på overnevnte - tok turen ut i vind, overskyet og regnbyger. Etter nesten 5t. ute var jeg pissbløt og hadde hatt 7 napp uten å lande en eneste fisk. Til slutt satte jeg på en 25g. stand-up jig (med en Piglet Atomic Chicken) for å komme litt lenger ut, og 10 min. før jeg planla å gi meg kjente jeg et napp, gjorde mothugg og de karakteristiske hoderykka til en abbor i enden av snøret. Og 50 sveivetak senere landet jeg den styggeste, gjedde-skamferte abboren på flotte 43 cm jeg har sett!

Det gjelder å ikke gi seg!! :) 

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, staalel5 skrev:

da håper jeg du snart får opp og målt og veid og sluppet ut igjen en 2 kg+ abbor i årungen. alltid morsomt å lese om slike for de er så sjeldne.

Vi får se, staalel5. Det blir nok litt mindre tid til fisking fremover enn hva det har vært over sommeren. Det kan nok være godt da jeg tenderer til å ha en "jig/jerk"-albue :D Og etter en 9-timers økt her på en lørdag klarte jeg ikke å sove på høyre skulder heller - man, jeg begynner å bli gammel! :D lol

På den annen side har jeg vært på telefon med både Lundby og Borgstrøm som har gjort flere av disse studiene i Årungen for NMBU. Lundby bekrefter - i tillegg til noen tips - at jeg beveger meg i riktige områder ift. stor abbor/prøvefisking, og Borgstrøm kunne informere om at han personlig har fått flere abbor, i bl.a. ruser, på +50 cm/2 kg (og gjedder på 110 cm).

Mao. handler det ikke lenger om flaks eller blindfiske - fisken er der! Det handler om, som `piscator´også påpeker, å nedlegge fisketid! Eller som jeg sier til noen av fiskebuddiene mine:

"Det hjelper ikke å stå på bredden med sluken i lufta og prate shit, kroken må være i vannet!" ;) 

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig, og litt merkelig, å bli kjent igjen på profilen fra Fiskersiden. Artig når noen kommer bort, sier "hei" og lurer på litt forskjellig.

Endte med at jeg ble "guide" i kveld og hvor vi var innom mange av plassene langs østsiden av vannet. Litt synd var det at det stort sett var jeg som fikk fisk, men det lå nok litt mer på spesifikasjoner på utstyret. Siden det var litt lite fisk rettet vi opp i dette ved å avslutte på min "secret spot" - resultat: 3 gjedder på de 10 første kastene, deretter byttet vi om på utstyret hvorpå det ble noen abbor, og personlig satte jeg 5 abbor på 6 kast før vi avsluttet for kvelden. Boom!! :) 
 

P.S. Ble også tatt en gjedde på 6 kg ved dorging i kveld.

Endret av TeddyBJ
P.S.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"A Change Is Gonna Come" sang Sam Cook (fantastisk låt!). Selv fikk han aldri oppleve at sangen  ble sluppet da han ble skutt og døde kort tid før dette skjedde. Sangen knyttes mot borgerrettigheter m.v., men signaliserer egentlig mer håp og endring... ("digresjon" er mellomnavnet mitt). :D lol

Poenget... på fredag/lørdag følte jeg det var en endring i lufta. I midten av juni "forsvant" mer eller mindre alle gjeddene over natta, gjeddestanga ble lagt vekk og abbor-utstyret fikk 1. prioritet. Jeg har testet litt med McSnack og Rawbite (11 cm), o.l., i ny og ne med kun sporadisk fangst av gjedde. De siste dagene er derimot fangst av abbor dalt litt og på nevnte fredag/lørdag fikk jeg et par "uønskede" gjedder på 10 cm piglet shad´en. I samme tidsrom ble det også "trollet"  - eller tryllet ;)  - opp 2 gjedder på henholdsvis 6 kg og 7 kg.

I kveld fant jeg derfor frem gjeddestanga igjen før jeg svingte innom Årungen. Jeg plukket ut steder hvor jeg i sommer har fått veldig mange, men liten, abbor ("sikre kort") og ingen gjedder i det hele tatt bare for å teste om intuisjonen min er korrekt. Og sannelig, etter 2 timer hadde jeg kun 10 stk. abbor, men landet 8 stk. gjedder fra "brekket" utenfor et par strekker med siv! Mao. har gjeddene begynt å trekke inn fra dypet! :)

Årungen_gjeddestang0821.jpeg

Årungen_gjedde65_0821.jpeg

Endret av TeddyBJ
"info add on"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte en rask tur ned på matbutikken og svingte innom Årungen på veien. Testet vestsiden for gjedde forrige dagen og hadde intensjon om å teste østsiden, men det skjedde ikke i kveld.

Ved rostadion slo bølgene over flytebryggene og ved Kinn hadde en bjørk blåst over veien. Kraftig vind er ikke beste kombinasjon med multiplikatorsneller - ikke når mange kast ville blitt mot vindretningen.

Endte på den «hemmelige» spot’n som tillot bakvind i kastene. På de 10 første kastene landet jeg 8 abbor… og et tre (på land) :blink:… ved å sveive/jerke en Astro Vibe (10g/FT) over brekket fra grunnplatået til kulpen. Etter ca. 35 abbor mistet jeg tellingen da jeg dro abbor på nesten hvert kast.

Kl. 20:43 var det derimot bråstopp. Så jeg skiftet til en tyngre Berkley Pulse Spintail (21g/RH) jeg kunne droppe på brekket og ned i kulpen (spinner på fallet) og tok 5-6 abbor til. Jeg avsluttet med å skrape/twitche en jig langs bunn for å se om det var noen etternølere, men nok er nok sa abboren etter +50 stk.! B)

C3875D4B-E97C-407A-843D-64C3E575CCC6.jpeg

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

på midten av 1990-tallet var Årungen et veldig bra isfiskevann, og det ble tatt mengder med pen abbor der i løpet av et par sesonger før det roet seg ned. Lite C&R den gangen... mye fisk i str 0.5-1.2kg. Få som var større dog. Erfaringene til TeddyBJ tyder vel på at det kan bli bra fiske der til vinteren. Hvis det blir is som bærer da? Klimaendringene har utvilsomt forkortet isfiskesesongen i de lavereliggende strøkene på Østlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen var full(!) av isfiskere i fjor - spesielt i området ved rostadion og i bukta ved Årungstua.

Prof. Borgstrøm pleier å ha matauk ved å sette garn etter gjedde under isen bl.a. bort mot Syverudbekken, og i mange år isfisket «Sneiser’n», en nabo, gjedde for matauk på 6-7 meters dyp 60-70 m. fra utløpet/20-30 meter ut fra land.

Disse kveldene jeg tar 50-60 abbor på kort tid er jeg på «plassen min» - det eneste stedet jeg skjermer om og det eneste stedet jeg vet om hvor noe slikt er mulig. Fra et grunnareal med 30-40 cm dybde dropper det brått til en fordypning på ca. 180 cm, med en diameter på kanskje 4-5 meter, som igjen har nær tilknytning til et fall ned til 8-10 meter dyp. Jeg tror - hypotese - disse mellomstore abborene jeg får der kommer i stim inn fra dypet til fordypningen kun for bakholdsangrep og meske seg på småfisk - enten på brekket, andre ganger jager de 2-4 meter inn på platået. For ikke å fiske det lille «hølet» i stykker er jeg selv knapt der 1 gang pr. uke. Til gjengjeld har det kun vært en bomtur der i år.

Endret av TeddyBJ
Semantikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er viktig å verne om sine favorittplasser. Slike er sårbare, og det er utrolig hvor konsentrerte og små de kan være... Jo da, det var is sist vinter, men det er slett ingen garanti lenger. Isen legger seg i snitt en måned senere enn før, og blir liggende nesten en måned kortere om våren enn den gjorde for 30-40 år siden. Det betyr også at isen er tynnere, og svakere, og dermed farligere, enn den var tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, piscator skrev:

det er viktig å verne om sine favorittplasser. Slike er sårbare, og det er utrolig hvor konsentrerte og små de kan være... Jo da, det var is sist vinter, men det er slett ingen garanti lenger. Isen legger seg i snitt en måned senere enn før, og blir liggende nesten en måned kortere om våren enn den gjorde for 30-40 år siden. Det betyr også at isen er tynnere, og svakere, og dermed farligere, enn den var tidligere.

Min første erfaring med isfiske var på Årungen for 43-44 år siden som liten guttetass. Det jeg husker er at gjeddene var store og skumle :unsure: (sikkert 1-2 kg. :D), og at jeg frøs noe inn i hel***e! :blink:

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gang jeg tilbrakte mye tid i Oslomarka (20+ år siden) var det en x-narkoman som hadde tilhold store deler av sommeren ved ett av "mine" vann. Vi småpratet litt innimellom, og han ga meg en hel del tips rundt det å bo utendørs over lengre tid. En ting jeg spurte om var hva han mente om isfiske, siden har var ihuga sportsfisker. Han svarte da noe i retning av at "Isfiske er som metadon, det døyver suget men leverer heller ikke hele opplevelsen"...... 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, det er delte meninger om isfiske. De fleste synes vel av naturlige årsaker at isfiske er mindre behagelig og fristende enn fiske i sommerhalvåret. Men gitt at forholdene er fine; dvs et par kuldegrader, og tørt vintervær uten for mye vind, er det ikke særlig problem å kle på seg slik at man ikke fryser. Og isfiske kan gi store opplevelser, noen steder gir isfiske større sjanser for gode opplevelser enn sommerfiske, særlig gjelder dette røye, men også tildels abbor i enkelte vann. Når isen legger kommer man til overalt, og det er jo noen vann der det ikke er mulig å sette ut båt, eller hvor det er vanskelig å komme til langs bredden. Slike steder kan man gjerne fiske mer effektivt når isen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Egentlig ikke så altfor mye å melde om siden sist. Har vært ute flere turer, men i motsetning til tidligere i år har jeg blanket(!) flere ganger. Totalt har det blitt 12-15 stk. gjedder (bringer meg til ca. 80 gjedder totalt i Årungen i år). Har hatt 2 fine gjedder på "nye" McHybrid, 20 cm, 100g. (stusset på vekta så kontrollerte på 2 forskjellige kjøkkenvekter = 124g.!! :|). Har også fått en gjedde som knapt var lengre enn selve McHybriden (se bilde).

Og i et forsøk på å få abbor fikk jeg årets minste fangst :blink:, men - under regjerende forhold - får en nesten ta til takke med det en kan få... 

I kveld traff jeg på DK som kunne vise frem en kubbe/tønne av en abbor! Dessverre hadde jeg selv hverken med mobiltelefon (les: kamera) eller vekt, men målene var (ca.) 43.2 cm lang, 15 cm høy og 9.5 cm bred/tykk - så kan jo de lærde strides om vekta... Selv hadde jeg gjedder som små-nappet i McHybriden og flerret opp en Pig Shad, men de er ikke mye villige til å bite ordentlig nå om dagen. :huh:

Årungen_McHybrid20cm_0921.jpg

Årungen_microgjedde_McHybrid20cm_0921.jpg

Årungen_microfisk_0921.jpg

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hverdagen har kommet tilbake og det er lenge siden jeg sist var ute. Vannet er fortsatt varmt og fiskene er egentlig ikke spesielt på hugget.

Fikk et par abbor på jig/Stickleback spawning. Ellers var det noen små napp på Carolina rig/Hypoteez Roach uten at jeg fikk kroket noen av de. Har inntrykk av at det er veldig korte bittperioder nå.

Gjeddene hadde jeg ikke hell med i kveld! En person var ute og dorget, og han hadde visstnok hatt litt mer flaks med gjeddene så det er mulig! :)

DCB58413-BC34-4604-9F71-7FFC70A70EA9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, TeddyBJ skrev:

Hverdagen har kommet tilbake og det er lenge siden jeg sist var ute. Vannet er fortsatt varmt og fiskene er egentlig ikke spesielt på hugget.

Fikk et par abbor på jig/Stickleback spawning. Ellers var det noen små napp på Carolina rig/Hypoteez Roach uten at jeg fikk kroket noen av de. Har inntrykk av at det er veldig korte bittperioder nå.

Gjeddene hadde jeg ikke hell med i kveld! En person var ute og dorget, og han hadde visstnok hatt litt mer flaks med gjeddene så det er mulig! :)

DCB58413-BC34-4604-9F71-7FFC70A70EA9.jpeg

Har fisket i Årungen og har noen gjedder, men har hatt problemer med å få abbor :( Fått mye mort og sørv på mais og brød da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste gjennom denne tråden nå, og det var koselig lesning. 

Jeg har vært ved årungen noen ganger, med nevø og niese, og noen fisk har det blitt, men små. Skulle det bli flere slike turer er det greit for motivasjonen å vite at det svømmer større der. 

Så ut som sterke farger er tingen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ølgylt skrev:

Leste gjennom denne tråden nå, og det var koselig lesning. 

Jeg har vært ved årungen noen ganger, med nevø og niese, og noen fisk har det blitt, men små. Skulle det bli flere slike turer er det greit for motivasjonen å vite at det svømmer større der. 

Så ut som sterke farger er tingen. 

 

er ikke det litt typisk at der vannet er litt grumsete (som i Årungen), så er agn med sterke farger ofte mer effektive enn mer naturtro agn, mens det motsatte gjerne er tilfelle der vannet er klart? Med alle mulige unntak naturligvis. Det er ihvertfall min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den 29.9.2021 at 18.14, Albert71 skrev:

Har fisket i Årungen og har noen gjedder, men har hatt problemer med å få abbor :( Fått mye mort og sørv på mais og brød da

På østsiden kan du kan forsøke fra berget til venstre i Skuggebukta, og kaste 2-5 meter utenfor vannplantene. Samme på borterste hjørnet av tribunen til dommerne på rostadion (har du belly boat kan du ta strekket fra dommerbygget og ned til husene/er også et gytestrekk for gjeddene) samt grunnplatået syd for Hale. På vestsiden kan man parkere ved sitteplassene, gangstien, nord for Fosterud gård, og gå ned mellom de 2 jordene. Det er 3 naturlige fiskeplasser fra små berg langs vannet.

Disse 6 plassene er "sikrere" kort som fungerer for abbor, dog ikke av den største sorten.

Personlig benytter jeg mest 10g jigskalle/7-8.5 cm shad-type jig.

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.10.2021 at 14.35, Ølgylt skrev:

Leste gjennom denne tråden nå, og det var koselig lesning. 

Jeg har vært ved årungen noen ganger, med nevø og niese, og noen fisk har det blitt, men små. Skulle det bli flere slike turer er det greit for motivasjonen å vite at det svømmer større der. 

Så ut som sterke farger er tingen. 

 

Mye smått, men det svømmer større fisker her også. Det har blitt tatt flere abbor over 1 kg i år (selv har jeg 4 stk. over 1 kg i år), med den største fra land med 1.6 kg. Når det gjelder gjedder så er de største jeg vet om 8 kg og 4 stk. på 7 kg. 4 av disse er tatt ved dorging på vestsiden, langs siv/skogområdet ved Fosterud/Søndre Fosterud. Den ene 7 kg gjedda kom fra land utenfor Kinnåsen (som "vanlig" - det er en grunn til at berget i bukta blir kalt "gjeddeberget" på folkemunne, onkelen min tok i sin tid en på 13 kg).

Når det gjelder gjedder er "knæsj" grønt/gult/sølvglitter i kombinasjon det som har fungert best. Jeg har nå ca. 85 gjedder i Årungen i år, og ca. 80% av disse har kommet på den fargekombinasjonen.

Når det gjelder abboren er fargespekteret mye større! Skulle jeg nevne alt jeg har fått på blir det bare forvirrende. De fleste har jeg fått på Astro Vibe, 10g, i Fire Tiger og Westin Stickleback, 7.5 cm, Spawning. De største har hovedsakelig kommet på Pig Shad, 10 cm, Atomic Chicken og Westin Stickleback, 9 cm, Spawning.

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tricky forhold om dagen! Har fått opp noen abbor på vestsiden og utenfor Kinnåsen (østsiden) med Stickleback Pearl, 7.5 cm. Gjeddene glimrer med sitt fravær. I et forsøk på å senke hastighet og få flere bitt-muligheter har jeg gått over til mer bruk av "plastic-fantastic". Tidligere i år har jeg bruk Pig Shad jr. (20 cm), men nå er jeg over på Pig Shad Nano (15 cm) -  igjen; down-sizing for å forsøke og få flere bitt. Og i kveld hadde jeg faktisk flere bitt(!) på Nano´en, men de kom fra... abbor. Hva fanden...?! :blink: 

Endret av TeddyBJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.