Gå til innhold
Fiskersiden

Trollingstang gjedde og evt. gjøs m.fl.


magbro
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Tenker å utforske trolling litt mer og lurer på om noen har anbefalinger til stang.

Jeg kommer primært til å gå etter gjedde, samt noe gjøs. Lettere fisk er heller ikke å forakte, men stanga må tåle ei gjedde-bestemor.

I første omgang blir det vel helst å bare trekke wobblere etter båt, to stenger. Paravan har jeg ikke, men kjenner jeg meg selv rett blir det vel både paravan og dyprigg før jeg vet ordet av det. Det kan hende disse tre metodene helst vil ha tre forskjellige egenskaper fra ei stang, det her har jeg ikke helt greie på.

Jeg har prøvd å søke så godt jeg klarer her, sjekket blogger og diverse utenlandske forum. Uten å helt komme frem til noe. Ser mange er happy med shimano catana, men så vidt jeg klarer å se er den modellen utgått og ikke mulig å oppdrive utenom fra noen russiske sider, som jeg tror jeg dropper. Det samme gjelder flere andre anbefalte modeller, som jeg rett og slett ikke klarer å spore opp nå, siden en del av trådene er flere år gamle.

Har sett litt på shimano beastmaster downrigger 15-30lbs, som flere har kampanje på nå.

Ser også at flere er fornøyd med div. Ugly stick stenger, men der er det også skjedd noen endringer i modeller, så om noen anbefaler de link gjerne til akkurat den modellen det gjelder, da det kan gå litt i surr med alle stengene de fører.

Bør stanga være 20-30lbs?

Setter pris på all hjelp.

I tillegg må folk gjerne dele tanker rundt multi vs mono-sene for gjeddetrolling, siden denne tråden ble ganske spesifik til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trolling etter gjedde bruker jeg bare braid. Årsaken er at braid kroker bedre med de grove krokene man bruker på gjeddebaits, i lave hastigheter. (Men bruker selvfølgelig fortom, en grei meter med 0.8 eller 1.0 fluorkarbon).

Som «allroundstang» er denne i 12-25LBS fin:

https://www.skittfiske.no/shakespare/206760/ugly-stik-tiger-2-delt-eva-grep-rustfrie-stangringer
Den er stiv nok for ny norgesrekord og tunge baits på sideparavan. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen, Erik! Da blir det nok et par "stygge pinner" her. Har ei lita til isfiske som jeg er veldig fornøyd med.

Hvilken tykkelse / bruddstyrke bruker du på braiden, og har du en favoritt type? Har lenge brukt sufix 832 og noe 131 på det meste her, funnet på gode tilbud. Er godt fornøyd med de, men til veil. pris kan det fort bli litt kostbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veldig kresen på braid ved trolling, her går det i 4-strand fra eBay på rundt 0,30. Bruddstyrken husker jeg ikke.  Jeg bruker såpass grov braid for å ha litt slitestyrke å gå på med tanke på sideparavanene. 
 

På sneller med mono skifter jeg hver vår, snellene med braid skifter jeg ikke på før jeg må men kapper 20-30 meter hver vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Savage Gear trolling stenger. 

https://www.thehulltruth.com/attachment.php?attachmentid=664837&d=1464367466

Har 8' i både 12-25 og 15-30 lbs og 8,5' 12-25 lbs. Har totalt 15 Savage Gear trollingstenger. Dette er spenstige stenger som er mye mer gøy å kjøre fisk på enn Ugly Stick og lignede stenger. Har tatt laks på 15.6kg på 8,6" 12-25 lbs og det fungerte utmerket så en av 12-25 lbs variantene er det jeg anbefaler. 

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.