Gå til innhold
Fiskersiden

Fortomsknute - Bekymret for stangringer


Nils-H
 Share

Recommended Posts

Har prøvd å skjøte fluocarbon-fortom på multi-snøret, både med dobbel uni, og med albright-knute. Selv synes jeg at jeg knyter de relativt greit - de har iallefall et relativt ok "footprint", ikke mer enn man kan forvente synes jeg. Vanligvis skjøter jeg på en stanglende med fortom. Har til nå brukt en relativt billig stang med metall-stangringer, og har ikke vært nevneverdig bekymret for skader på disse. Nå har jeg derimot gått til anskaffelse av en relativt dyr stang (samt ny haspelsnelle), med vesentlig smalere stangringer mot tuppen, og man kan høre ganske tydelig når skjøten passerer gjennom disse. Er dette normalt? Er det en risiko for at ringene kan ta skade? Jeg ble såpass bekymret for helsetilstanden til disse ringene at jeg droppet fortom i det videre fisket. Bør jeg eventuelt bruke en annen knute til formålet? Eller et annet oppsett for fortommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Lær deg denne knuten: FG-knot

Jeg knuter den på denne måten: How I do it. 

Velger fortoms-lengde slik at knuten ligger mellom første og andre stangring(sett fra snella) når jeg kaster. Ikke lurt å ha fortommen helt inn på snella ved bruk av haspelsnelle(pga måten snøret går av spolen). Ved bruk av multiplikatorsnelle har ikke det ikke så mye å si om knuten er inne på spolen.

 

Desidert den sterkeste skjøteknuten, den tynneste og den som lar seg gå med minst mulig trøbbel gjennom stangringene. Prøv deg litt fram med antall ‘’runder’’. På tynnere fortommer og sener egner det seg ofte med litt flere enn 20 som Briggsy bruker.

Jeg bruker denne knuten på alt ifra 0,10mm Nanofil med fortom på 0,25mm for ørret(Lawson stang med MicroWave-ringer(veldig små stangringer)) til 0.40mm braid med inntil 0,60mm fortom til laksefiske.

Fortommen ryker ALLTID før knuten gir opp.

Kan virke som en vanskelig knute, men med litt trening er den grei å få til.

 

Endret av jehembre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt de fremgangsmåtene som blir vist på Youtube. Jeg  legger snellen på gulvet og tar enden av multien mellom tennene og "vever" monoen rundt i åttetall. Sørger for at 2-3 cm av monoen er dekket med multi på tynne snører og opptil 10 cm til kystmeite. Faktisk en av de enklere knutene å bruke når man blir vant til den.

Angående knutestyrke. Jeg har testet mange ganger med 0,25 PP og 0,80 mono. Sliter aldri knuten før multien gir seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter:

 

Det finnes heldigvis mange måter å gjøre dette på, prøv deg fram til det som passer deg, ditt fiske og utstyr. Bruk gjerne youtube for eksempler, velg noe som passer for deg.

For egen del så har jeg prøvd sikkert 100 kombinasjoner med forskjellig multi og tykkelse, type fortomsmateriale og antall surringer(og målt dette i testbenk). Det JEG har funnet ut er at det er ingen fasit som passer til alle kombinasjoner.

Det jeg er sikker på er at jo lengre knuten blir, dess dårligere blir den(umulig å få strammet hele knuten riktig og dess lengre den blir, dess dårligere går den gjennom stangringene. Bruker du kort fortom som ligger utenfor ytterste stangring når du kaster spiller lengden på knuten mindre rolle).

Men å lage en FG-knute på 10 cm er bare tull. Mye arbeide for ingen gevinst til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill. Jeg er kjent med FG-knuten, så det burde ikke by på problem å teste den. Det jeg var bekymret for var om det at jeg hører knuten slår veldig godt i stangringen potensielt kan ødelegge de. Jeg har hatt knuten inne på spolen, så det kan jo ha bidratt til problemet. Jeg skal teste med kortere fortom, og deretter eventuelt fg-knuten, for å se om det har noen effekt. Hjertelig takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knuten kan ødelegge ringer men hovedproblemet er at knuten kan henge seg opp og du får fortomsbrudd i kastet. Det blir også mye slitasje på knuten og du risikerer at den går opp.

Har omtrent alltid knuten et par runder inne på spolen og ser ikke hvilket problem det skulle medføre. På tungt kystmeite har man alltid hatt og kommer alltid til å ha knuten inne på spolen av naturlige grunner og på lettere utstyr gir knuten mindre problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.