Gå til innhold
Fiskersiden

Misvisende priser i Norge


Monitor
 Share

Recommended Posts

Jeg følger godt med på hva fiskeutstyr koster i Norge, og noen ganger kan man få gode tilbud.

Det er dog en del ting jeg reagerer på. Så ser jeg at f.eks. en Shimano SpeedMaster DX 270MH 9' 14-42g har en « veiledende pris» på 4369 i en nettbutikk, og at en Shimano Vanquish C3000 FB har en veil.pris på 9759. Strategien er muligens å sette disse veldig høye, slik at folk kjøper til rabatterte priser ( i dette tilfelle får du kjøpt de tilsammen for 9200). Samme kombinasjon koster veiledende 160 + 440 = 600 euro i høykostnadsland Nederland. (Jeg kjøpte settet ferdig importert for 6200).

Hos konkurrerende produkter er prissettingen ikke så avvikende som for spesielt Shimano.
En Daiwa Certate LT 3000D ( i samme kategori som Vanquish,  har omtrent lik veiledende pris I Norge og EU.

Det jeg prøver å illustrere er at de veiledende priser i Norge især fra Shimano Er STERK avvikende og mellom 2-3 ganger så dyre enn det som er vanlig i EU. I mine øyne er det ganske nær ulovlig markedsføring, og burde uansett vøre forbudt. Det undergraver også seriøsiteten for hele fiskeutstyrsbransjen.
 

Jeg kjøper helst fra norske butikker, men da må det være mer seriøst enn de eksempler jeg nevner.

At man i Norge kan få kjøpt en Gerber Controller Fillet Knife 8' et sted for 909 ( + frakt), mens den selger et annet sted for 250 ( + frakt), illustrerer i grunn den usunnheten jeg påpeker. ( Veiledende pris i Norge er forøvrig  628). 

Jeg etterlyser større seriøsitet og mindre grådighet fra bransjen, og så lurer jeg som sagt veldig på hvorfor forbrukermyndigheter ikke setter ned foten for slikt. Rådet er uansett at man ikke må la seg lure av aktører som tyr til veiledende  priser som er villedende og suspekte.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, erik skrev:

Bruk av veiledende pris mot forbruker er forbudt i Norge, og begrepet førpris kan kun benyttes der den er reell. Brukes førpris skal selger kunne dokumentere at et relevant antall av varen er solgt til oppgitt førpris, noe de enkelt gjør via dagens moderne kassesystemer.

Da er det jo enda verre stilt. Hvordan kan da er produkt med en anbefalt utsalgspris på rund 600 tilbys for 900 i en butikk, mens den selges for 250 i en annen butikk. Når det gjelder shimano ( sneller og stenger) så opererer en bestemt butikk med « ordinær» pris og «kampanjepris».Den « ordinære» prisen ligger da 2-3 ganger over anbefalte utsalgspriser ellers i verden, mens det ikke er tilfelle for hovedkonkurrenten Daiwa. Jeg liker selvsagt ikke at produsenter tar fullstendig kontroll over prissetting, men enda verre er det når importøren for shimano like greit dobler eller tripler «ordinære» priser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smertelig klar over det, men det må gå en grense for « lureri». Prisjakt er bygd opp slik at de ikke tar med ting som har vært solgt billig i kort tid; kjøpte f.eks en Apple TV 4K i sin tid som ble solgt for 990 kroner, og den kom ikke frem på prisjakt FØR jeg presset de, og den ble fort slettet igjen, slik at den ikke er med i prishistorikken. 

Endret av Monitor
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Monitor skrev:

Smertelig klar over det, men det må gå en grense for « lureri». Prisjakt er bygd opp slik at de ikke tar med ting som har vært solgt billig i kort tid; kjøpte f.eks en Apple TV 4K i sin tid som ble solgt for 990 kroner, og den kom ikke frem på prisjakt FØR jeg presset de, og den ble fort slettet igjen, slik at den ikke er med i prishistorikken. 

Nei, så lenge ingen kontrollorgan faktisk håndhever reglene, så er den eneste reelle makta vi har å bruke pengene et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fiskemannen skrev:

Husker jeg fikk hakeslepp for mange år siden når jeg fant ut at en Penn Senator kostet 2500,- i Norge og 100 dollar i USA. På den tiden var det godt under 25% av veil. pris i Norge.

Allikevel må en gjennomsnitts amerikaner jobbe flere timer for å få råd til snellen en vi må...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, BAN skrev:

Allikevel må en gjennomsnitts amerikaner jobbe flere timer for å få råd til snellen en vi må...

nettopp, dette er den viktigste grunnen til at fiskeutstyr er dyrere i Norge enn de fleste andre land, akkurat som de fleste andre varer. De som skal selge varene skal jo også betale lønnen til sine selgere. Og når lønnsnivået i Norge er mye høyere enn i USA (for vanlige arbeidere) sier det seg selv at for at butikkene skal kunne drive med overskudd må de ta høyere priser. Forhandlerne må jo også betale for importen; transport, eventuell toll og moms etc. I internettets tidsalder kan vi naturligvis kjøpe varene over nettet, direkte fra forhandler der ute i verden et sted.  Det blir ofte billigere enn over disk i Norge, selv om man må betale moms og transport. Det får bli opp til den enkelte. Men det er grunn til å minne på det vi har skrevet om tidligere; hvis vi systematisk kjøper alle (dyre) varer over nettet, og bare bruker våre lokale forhandlere som "prøverom", vil disse snart forsvinne. Og hvem skal vi da kjøpe mark, sluk, og annet smådims av på sparket, når vi er på vei til fjells for eksempel?

Når det er sagt, er det absolutt grunn til å la seg frustrere av prisingen på varene her hjemme innimellom. Når man ser hvor mye de noen ganger kan sette ned en vare i pris, og hvor stor variasjon det kan være på prisnivået på den samme varen, er det grunn til å spørre seg om hva slags prispolitikk forhandlerne følger. For øvrig mener jeg at det er all grunn til å styre klar av de dyreste produktene. De er ofte marginalt bedre enn produkter som koster en brøkdel. Jeg har nylig kjøpt en ny lettspinnstang som jeg betalte en drøy tusenlapp for, og som jeg etter grundig vurdering anser som mye stang for pengene, og som jeg mener fullt ut dekker mitt behov. Noen venner av meg har kjøpt en nær identisk stang til nesten fem ganger prisen. Prisforskjellen reflekterer på ingen måte forskjellen i kvalitet. Sånn er det med de fleste typer utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som er verdt å ha i bakhodet er volum. I for eksempel USA omsetter fiskeutstyr i middel og høy prisklasse for flere hundre ganger mer enn her i Norge, noe som gjør at man kan operere med lavere prosentvis bruttofortjeneste og fortsatt ha god bunnlinje, mens man i Norge må ha høyere prosentvis bruttofortjeneste for å få en grei bunnlinje. Til syvende og sist er det penger vi lever av alle sammen, ikke prosenter. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, stordriftsfordeler skal man ikke kimse av. Det er jo nettopp dette konseptet de fleste butikker, enten det er dagligvare (Rema 1000, Kiwi, Coop etc), elektro (Elkjøp, Power) eller sport (XXL) baserer seg på; selg størst mulig volum. Da kan man ta mindre fortjeneste på hver vare, og likevel tjene mer penger. Sånn sett er det norske markedet håpløst mhp fiskeutstyr; få aktører og generelt høyt pris og lønnsnivå gjør det vanskelig å selge nok til å få en grei bunnlinje. 

Og av samme årsak vil derfor spesialbutikker som selger utstyr for den spesielt interesserte, utstyr det går lite av, slite med å overleve. Det er svært kostbart å sitte på et lager med (dyrt) spesialutstyr med liten turnover. Den eneste muligheten er kanskje å kombinere; ha et lager med ("billig") utstyr det selges mye av, og samtidig etablere mulighet for å bestille spesialutstyr. Problemet med dette i vår tid er imidlertid at mange synes det da er like greit å bestille direkte på nettet. Rent personlig synes jeg imidlertid det er greit å slippe å bestille utstyr fra utlandet. Jeg har noen ganger bestilt utstyr via norske forhandlere, og har funnet ut at forskjellen i pris på dette, og å selv kjøpe varen via nettet fra utlandet, mange ganger blir marginal. Og da slipper jeg utfordringene med å ta varen inn til landet. Dette bryderiet overlater jeg til forhandler, som har et apparat for slikt. Det er det faktisk verdt å betale litt for. Nettopp derfor burde de fleste norske forhandlere etablere et bedre nettilbud, hvis de har ambisjoner med å henge med videre. Sånn sett er det forretningskonseptet for eksempel Skitt Fiske har etablert (kombinert butikk/netthandel), smart.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovverket er soleklart, og det finnes nok rettskraftige dommer rundt temaet til at dette burde være enkelt å forholde seg til. Men det finnes ikke ressurser til å kontrollere alt og alle, så derfor slipper de fleste unna med det som strengt tatt er en form for svindel. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos utenlandske nettbutikker; disse gir utrykk av å selge Shimano Stella for ca 420 kr. Selv om den skulle bli tredobla på veien, er det likevel billig. Jeg antar at regelen «når noe er for godt til å være sant, er det ikke sant» gjelder her også ...?

https://www.rightsear.com/

 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.