Gå til innhold
Fiskersiden

lading av to batterier samtidig


cannonbang
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg vet at noen bruker to batterier i båtene, der et er dedikert til elektronikk. Hvilket utstyr ( regulator) bruker dere? Holder på å montere elektrisk vinsj på båthengeren, og har tenkt å bruke et ekstra batteri til dette evt med lading via hengerkontakten  (skal bytte denne likevel) evt ekstra batteri bak i bilen.

Er en ganske kraftig vinsj, 1000w med ca 1,5 t trekkraft,

Tråd og bilder kommer snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den gamle båten var både start- og forbruk blybatterier, da brukte jeg Biltemas skillerele mellom de:

https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/installasjonsmaterial/skillerele-2000042018

I dagens båt er startbatteriet bly, og forbruksbatteriet LiFePo4 og jeg bruker et liknende rele fra Victron som er tilpasset den kombinasjonen batterier:

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=1144&category_id=89&option=com_virtuemart&Itemid=39

Kombinasjonen bly til start og litium til forbruk med rele mellom er jeg så fornøyd med at det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gjorde dette for 15 år siden. :) Jeg har som regel tilgang til landstrøm, så vanligvis kan jeg koble på batterilader på forbruksbatteriet etter endt økt, men på helgeturer og slik hender det at jeg ikke får ladet. Da er det gull å vite at blybatteriet mitt (startbatteriet) ikke trenger lading fordi det lades mer fra motoren enn forbruket, og at LiFePo4-batteriet (forbruksbatteriet) ikke tar skade av å stå uten topplading siden denne batteritypen ikke sulfaterer slik blybatterier gjør. Stressnivået har blitt lavere, og jeg regner i praksis med at batteriene mine nå kommer til å leve lengre enn eieren.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar

Har egentlig tenkt å bruke dette systemet i bilen, da jeg bruker denne til en og annen overnattingstur, og ta strøm fra denne til hengervinsen når jeg trenger det. Men vil ikke bruke startbatteriet til dette. Det blir sikkert å koble til en hovedbryter også, slik at jeg ikke risikerer skade på elektronikk i bilen når jeg bruker vinsjen. Tenkte litt på å sette dette batteriet på hengeren og lade den separat, men jeg bruker ikke denne så ofte, siden jeg har fast båptplass her i nærheten. Dare noen få ganger ila sommeren, mest for å skrape den rein for rur og groe. Alu bunnstoff står ikke i forhold til prisen, det funker nesten like bra med vanlig husmaling

her er plassen  https://kart.gulesider.no/m/CJBg7  :)

grei tilgang til endel fine områder herfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippet blir det samme i bil. Litt avhengig av hvor avansert man skal være. Men et dedikert batteri må nok til ved mindre du skal dra egne kabler fra bilens startbatteri og til vinsjen. Belastningen er riktignok kortvarig, men den er høy - mye høyere enn anlegget i bilen er dimensjonert for.

Har du ladeuttak i bagasjerommet bør det være enkelt å plugge inn et batteri der, med et laderele så lenge spenningen er høy nok, for å hindre at "hengerbatteriet" skal tappe bilens startbatteri. Så kjører du vinsjen fra det batteriet. I bilen min har jeg uttak bak, det hender jeg har kjøler baki der og da napper jeg ut strømmen til kjøleren hvis bilen ikke går for det er strøm i uttaket også når tenningen i bilen slås av. (I motsetning til USB-uttakene i resten av bilen, der brytes spenningen.) Jeg kunne droppet å slå av og på og satt inn et spenningssensetivt rele på kabelen til kjøleren. Jeg har aldri testet spenningen på uttaket mitt, det må gjøres før man tenker på et rele for er spenningstapet stort vil relet aldri slå inn...

Å koble dette via kontakten til hengerfestet tror jeg man skal være forsiktig med, det opplegget der er sjelden dimensjonert for mer enn noen få ampere.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kobling via hengerkontakten er evt for å ha batteriet fast på hengeren, og ta kun ladestrøm via kontakten. Men det blir mest sannsunlig i bilen, så jeg kan koble webastoen til dette for ikke å risikere å tømme startbatteriet over natta. Men det er ikke aktuelt med store omkostninger,  har planer om en litt dyrere og nyere bil snart, sikler litt på en vw multivan pga den praktiske innredningen i de. Har en caravelle nå, er ganske praktisk den også for den del. Men ting har stoppa litt opp i sommer etter en tur med en viss lady fra vest. Kan så vidt gå på flat mark nå:thumbsup:

Har btw muligheter for å få tak i skikkelig store batterier til høsten, firmaet jeg kjører for skifter alltid noen sett i lastebilene før vinteren. Som regel så er det ene av de to batteriene enda brukbart, disse er på rundt 250 amp-timer

Endret av cannonbang
tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
On 8/27/2020 at 9:23 PM, cannonbang said:

Hei

Jeg vet at noen bruker to batterier i båtene, der et er dedikert til elektronikk. Hvilket utstyr ( regulator) bruker dere? Holder på å montere elektrisk vinsj på båthengeren, og har tenkt å bruke et ekstra batteri til dette evt med lading via hengerkontakten  (skal bytte denne likevel) evt ekstra batteri bak i bilen.

Er en ganske kraftig vinsj, 1000w med ca 1,5 t trekkraft,

Tråd og bilder kommer snart.

hvis du spør på EEVBlog sine forumer (engelsk) vil du ganske sikkert få bedre svar på alt innen elektronikk/elektro enn du vil på norske.det er dit jeg går hvis jeg har spørsmål innen elfag.siden det er engelsk er det MAAAANGE flere enn her!og de er generelt veldig kunnskapsrike.

https://www.eevblog.com/forum/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.