Gå til innhold
Fiskersiden

Numedalslågen


TT
 Share

Recommended Posts

Jeg pleier å hevde at jeg ikke er laksefisker og at jeg heller ikke er fluefisker. Men når jeg skulker halve arbeidsdagen for et ettermiddag på en av fluesonene på Brufoss, kan man jaggu begynne å lure. 
 

Vel, fluehue eller ikke, spey-kasting driver jeg i alle fall ikke med, så fiskeplasser må velges med en viss omhu. Men når elva går med snaue 50 kubikk, kan en glad amatør både vade og ha baksleng uten problemer. (Det skulle ikke forundre meg om jeg var den eneste i hele Lågen med baksleng i dag. Det speyes jo over en lav sko ....). 
 

Baksleng var nok riktig taktikk i dag, for speyerne fikk ingen ting. Jeg hadde på to og fikk en på land. Ikke den blankeste 6 kg’s i elva, men helt topp for oss amatører. 36E97C6D-FD42-48BB-9C81-DA2C326D41A3.thumb.jpeg.c7f68df6b65308067aa13c4a51e25edb.jpeg
 

PS om noen ser meg på et spey-kaste-kurs, så bank meg i hue med en gjeddewobbler. Feks Westins Jette ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ølgylt skrev:

God uttelling på skulk. 

Jeg er ikke helt sikker på hvor gjeddewobblerene mine er, men så vet jeg heller ikke hva spey er, så hvis du får et 200 grams blylodd i følge med sirkelkrok og lopezslange i hodet i en tilfeldig situasjon duger vel det? 

Så lenge det er sirkelkrok er det Ok! Jeg forsøkte en vanlig treble inn i overarmen her om dagen, og det frister ikke til gjentakelse. Måtte pent be en annen fisker om å leke kirurg ... Gikk egentlig mye bedre enn fryktet. Sikkert fordi den en gang enorme tricepsen min har forvitrer til det ugjenkjennelige, så kroken bare traff luft og fett ... 
 

Spey er forøvrig en kasteteknikk oppkalt etter en elv i Skotland (trur eg ...). Og er kort fortalt en moderne form for rullekast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Spey er forøvrig en kasteteknikk oppkalt etter en elv i Skotland

Korrekt, er ganske nødvendig på brufoss, ikke mange steder der du kan fiske med baksleng. Det er også en veldig effektiv måte å kaste med lange tohåndsstenger med, kraftbesparende og raskt i forhold til vanlig overhodekast. Ikke moderne, veldig gammel teknikk som stammer fra river spey i skottland. For de som ikke fisker laks så er distriktet også kjent for sin maltwhiskey. Glenfiddich kjenner vel de fleste til, og de fleste merker som starter med glen-etellerannet er speyside maltwhiskeyer. Speyside er navnet på dalen/distriktet rundt elva. En av de mest kjente whiskeybyene der er Dufftown, de har byslagordet "you don`t need seven hills when you have seven stills"

Grattis med laksen forøvrig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante perspektiver fra Cannon, som også minner meg om at det er svært lenge siden jeg har hatt med whiskey på fisketur (Moa enten bare dagsturer eller overnatting med barn). Vel, det er en tid for alt .... 

Med fare for å ødelegge imaget, så kjenner jeg grunnprinsippene for spey-kast, og fikser dette greit med enhånds. Men med to-håndsen blir det litt vel mye plasking, og jeg gidder jo aldri å øve. Dessuten er det litt artig når amatørene får fisk, mens proffene med de nydelige, lange kastene, blir fiskelause .... Akkurat nå går baksleng fint mange steder i Lågen, men jeg sleit på Rien vest i juli da elva steg en halv meter. 

Hvor er det du pleier å fiske, Cannon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, cannonbang skrev:

Brufoss blå, har sesongkort der, men er litt handicappa i år. Blir å prøve litt forsiktig med flue nå over helga. kan såvidt få på vaderne nå, og med så lita elv går det muligens bra. Ser ut som du er på vabrottet på vestsida, kan det stemme? brekket rett ovenfor herlandselva?

Nei, jeg står på grus-øra ovenfor Kallebergøya. Mye tørt land der på så liten vannføring. 
Ikke langt unna i meter, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok

Blir sikkert å å prøve enten vestsida ovenfor hukstrømbrua neste gang. Hvis jeg ikke drar helt opp mot hvittingfoss da, på vestsida mot skjæret der.

Har fiska der du var en gang, men på mere vann. Minnet som sitter mest igjen derfra er da lynet slo ned i heia rett bak der mens jeg satt i gapahuken på kallebergøya

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, cannonbang skrev:

Har fiska der du var en gang, men på mere vann. Minnet som sitter mest igjen derfra er da lynet slo ned i heia rett bak der mens jeg satt i gapahuken på kallebergøya

Da regner jeg med du testa en klassisk fulldressa Thunder and lightning :P

Jeg har kort på rødt 8. Sept. Tviler på at jeg rekker noen turer før det. Jeg er jo en stressa mann med ca 50 unger ... 

Men jeg har på sett og vis gjenoppdaget Lågen nå, så det blir nok flere turer neste år. Det er kun 1 time og 15 min fra døra mi til Brufoss, så det ligger godt til rette for dagsturer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Håper vi treffes der oppe. Ikke umulig jeg er der samme dag, blir å fiske ganske mye de siste dagene utover nå.

Er det morgen eller ettermiddag?

Det er ca det samme som jeg bruker oppover.

Men vi kan jo treffes der oppe. Det er ikke stort lenger å kjøre til der jeg bor heller, hadde vært hyggelig med en felles båttur utover her. Skal sette krabbeteiner ganske snart nå. Må bare ta opp båten og skrape den litt rein for rur og groe først. Monterte elektrisk vinsj på hengeren i går i sakens anledning. (kommer egen tråd om det ganske snart når jeg får testa den)

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettermiddag. Jobber noen timer hjemme først på såkalt hjemmekontor .... 

Skitt fiske! 
 

Det hadde vært hyggelig å treffes, ja. Du er jo en viktig bidragsyter på forumet. Jeg skal sørge for å ha nok kaffe ved Lågen. (Men ikke whiskey i denne omgang, må jo kjøre hjem ...). 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ny skulketur i går. Ingen fangst denne gangen, så jeg forsøkte et stemningsbilde i stede:

B8755A35-E90C-4B7B-B49B-BB0E6DF58074.thumb.jpeg.edb12ba26309260a8a769eeba58d9631.jpeg

Å fikle med telefonen i vadebukse uti elva, er egentlig litt risikosport. Og siden jeg mottar ymse jobbtelefoner som jeg besvarer samvittighetsfullt (jeg skulker jo ...), så er det et under at telefonen ikke har gått i elva. 
 

Et stykke utpå ettermiddagen dukket det opp en skjeggete fyr i vannkanten. Siden jeg har Lågendalens dårligste kasteteknikk, blir jeg alltid litt nervøs når jeg blir beskuet. Så jeg skulte inn på tilskueren titt og ofte. Plutselig så jeg at fyren hadde krykker, og da gikk det et lys opp. Selveste Cannonbang hadde tatt turen! 
 

Hyggelig å treffe deg, Cannon! Neste år får vi ta noen økter i elva, om ikke fruen i fra vest knekker ryggen din i jakt etter fjesing. 
 

PS jeg kom på etterpå at jeg hadde lovet kaffe. Den var med, men lå langt inne på øya. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå

Synd det ikke ble fisk, men det er ikke mange, om noen , som får fisk på hver tur i lågen. Mista en liten en i dag formiddag, ca 1.5 kg, rett ovenfor hukstrømbrua på østsiden.

Hyggelig å hilse på deg også, vi få som er aktive her på fiskersiden burde kanskje ta slike initiativer i blandt.

Snakkes

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Den 9.9.2020 at 14.27, TT skrev:

Plutselig så jeg at fyren hadde krykker, og da gikk det et lys opp. Selveste Cannonbang hadde tatt turen! 
 

Godt å høre at du i det minste kommer deg rundt på krykker, Cannon (Ja, vi er vel på fornavn nå som vi har brutt, vel, kanskje ikke akkurat isen, men brudd er brudd ...) Jeg husker jo forventningen og gleden når du snakket om det kommende laksefiske, og skuffelsen da du satt der med en ankel som ikke så ut som den hørte hjemme på noe menneskelig vesen. Jeg regnet ikke med at du skulle bli sittende fastsugd i australske såpeserier på TV, men at du skulle komme deg såpass rundt er vel utelukkende et resultat av hardbarka ståpåvilje og et kreativt hode. Respect, man! (som min fjortisdatter ville sagt)
 

Den 9.9.2020 at 14.27, TT skrev:

Å fikle med telefonen i vadebukse uti elva, er egentlig litt risikosport. Og siden jeg mottar ymse jobbtelefoner som jeg besvarer samvittighetsfullt (jeg skulker jo ...), så er det et under at telefonen ikke har gått i elva. 

Hvis du har Huawei, er det ikke noe problem:
received_213755003218325.thumb.jpeg.e3dc76d5755eca98adcb6ed52074a1dd.jpeg
Ladyen 7. april med tilsvarende antall grader i vannet og noen flere antall minutters leting på bunnen. Telefonen fungerte fint halvannen meter under vann, og lever fremdeles (til tross for noen flere turer i det salte element ...)

 

19 timer siden, Ølgylt skrev:
Den 9.9.2020 at 22.29, cannonbang skrev:

 

Hyggelig å hilse på deg også, vi få som er aktive her på fiskersiden burde kanskje ta slike initiativer i blandt.

 

 

God tanke det

:fish:         

 

 :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

2021

Nytt år, nye muligheter! 
 

Jeg fortsetter på fjorårets tråd om Lågen, i håp om mange turer og bilder av fisk. 
 

Laksen i Lågen bruker normalt litt tid før den når området på Brufoss. Tommelfingerregelen sier vel St.Hans, likevel måtte jeg ta en testtur i går. Det gikk jo som dett måtte gå; 7 timer med kasting uten å se tegn til liv. Men det var sol, jeg hadde kaffe og cola og jeg hadde elva nesten helt for meg selv og fikk utforsket nye plasser samt øvd litt kasting. 
 

Fisket med flue sammenhengende fra Brufosshølen og ned til Pinnestadøya så langt det var «drag» i elva. Forsøkte også med mark i selve Brufoss-hølen. Mest fordi jeg hadde den for meg selv, og fordi jeg aldri har fisket der. 
 

«Systemet» sleit med bilder nå, så de utgår foreløpig. Men det var jo uansett bare bilder av elv mv, ingen fisk …. 
 

Edit: Noen bilder for stemningens skyld: 0424198E-3978-4CF9-858F-2101686A983C.thumb.jpeg.7b44b18dfead38cc5bd0b6edd00c9908.jpegBC347F73-18D5-4478-A4AE-6770225A6F9D.thumb.jpeg.7124b360afcffd341fb7146bcd598d58.jpeg04C8EB66-B7E9-45F5-9817-E4CF86D8E187.thumb.jpeg.c2c5fdb626a7ee1a370957affeedd5bf.jpegCDA38CEE-791D-40B8-A591-F00BCCBC90EB.thumb.jpeg.b13f40b6e2554ba8909039ff5527a9bf.jpeg

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, TT skrev:

2021

Nytt år, nye muligheter! 
 

Jeg fortsetter på fjorårets tråd om Lågen, i håp om mange turer og bilder av fisk. 
 

Laksen i Lågen bruker normalt litt tid før den når området på Brufoss. Tommelfingerregelen sier vel St.Hans, likevel måtte jeg ta en testtur i går. Det gikk jo som dett måtte gå; 7 timer med kasting uten å se tegn til liv. Men det var sol, jeg hadde kaffe og cola og jeg hadde elva nesten helt for meg selv og fikk utforsket nye plasser samt øvd litt kasting. 
 

Fisket med flue sammenhengende fra Brufosshølen og ned til Pinnestadøya så langt det var «drag» i elva. Forsøkte også med mark i selve Brufoss-hølen. Mest fordi jeg hadde den for meg selv, og fordi jeg aldri har fisket der. 
 

«Systemet» sleit med bilder nå, så de utgår foreløpig. Men det var jo uansett bare bilder av elv mv, ingen fisk …. 
 

Edit: Noen bilder for stemningens skyld: 0424198E-3978-4CF9-858F-2101686A983C.thumb.jpeg.7b44b18dfead38cc5bd0b6edd00c9908.jpegBC347F73-18D5-4478-A4AE-6770225A6F9D.thumb.jpeg.7124b360afcffd341fb7146bcd598d58.jpeg04C8EB66-B7E9-45F5-9817-E4CF86D8E187.thumb.jpeg.c2c5fdb626a7ee1a370957affeedd5bf.jpegCDA38CEE-791D-40B8-A591-F00BCCBC90EB.thumb.jpeg.b13f40b6e2554ba8909039ff5527a9bf.jpeg

Står plenty med laks ved holmfjord, men bitevillig var de ikke når jeg var der. Vi så i det minste mye fisk :-)

Endret av trondkevin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, trondkevin skrev:

Står plenty med laks ved holmfjord, men bitevillig var de ikke når jeg var der. Vi så i det minste mye fisk :-)

Det er nok ikke lenge før det hopper og spretter på Brufoss også. Betyr ikke nødvendigvis at man får noe, men det er jo inspirerende å se at de er der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

I stedet for karuss-fiske, jf. en annen tråd, ble det en kveldstur til Brufoss i dag. Kjørte ut av byen på et lite taktisk tidspunkt, og satt i kø, men kom da fram. 
 

Det var ingen ledige kort på «rød», der det er plass til mine «kråke-kast», så det ble et 5-timers kort på «blå». Nedstrøms Brufoss er det noen områder der selv jeg får ut flua, og i dag var det lite folk og grei vannføring. Fikk ganske kjapt på fisk, og alene uten håv måtte jeg ty til «stranding», men det gikk heldigvis fint. 
EAFAEE58-FE91-4DDE-AFBA-2C32693131C1.thumb.jpeg.15f8076bce330c1175eb697e67c5be9e.jpeg

Ingen kjempe, en hannfisk på 1,8 kg, men alt over null fisk er topp stemning. 
 

Fiskeplass for kråkekast: 

29DFD743-8DA1-417D-856A-AEC572491EB3.thumb.jpeg.9170cb3f2ea57521335ca509a76ffca0.jpeg
 

Jeg hadde ikke med markstanga på denne turen, men avsluttet med å la en wobbler danse på brekket ut av Brufoss-hølen. Det ga ingen kjenning med fisk. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Årets sesong i Lågen avsluttes 31. august, og ikke et stykke ut i september som tidligere år. Sikkert lurt forvaltningsmessig, men kjipt for meg som må lete med lys og lykte for å finne rom for noen sensommerturer. 
 

Vel, vi var på tampen og jeg lette etter rom. Jeg hadde lyst på en tur på «rødt», men de fleste ettermiddagene var utsolgt. Løsningen ble å skulke jobben i dag og sette klokka på 04:15. 

Kort oppsummert: ingen kjenning av fisk På meg i dag. En del fisk å se og en liten på land av en annen fisker. Det blåste hardt nedover vassdraget i dag, og min allerede tvilsomme kasteteknikk måtte presses til nye kreative høyder for å kunne kaste på «le-siden» av kroppen. Fluekroken er skarp og menn med hull i øret har vært ut i mange ti-år. 

Vel vel, jeg kommer sterkt tilbake neste år. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Hei hei

Nå stunder det til igjen. Tatt lite i lågen i år så langt, men elva har vært veldig lav helt til de siste dagene. Nå har det løsna litt, tatt endel nede på Åbyfoss i dag.

I år blir det nytt vald på meg. Sjefen i firmaet er grunneier oppe ved hvarnes, og kan fiske gratis der. Ikke så bra som Brufoss rent fisketeknisk, men nedenfor de fleste fossehølene, og dermed mer laks som passerer. Det ble tatt endel på motsatt side i fjor, men jeg tror ikke det ble fisket på den siden jeg skal fiske. Men det ser ikke så verst ut der oppe, dypålen går på "min"side der. Men det spørs på vannføringen gjennom sesongen, det er lite snø i fjella, og tunhovd er ganske nedtappa, hvis det ikke kommer mye regn så kan det bli vanskelig for kraftselskapa å holde vannføringen oppe i år.

Blir det tur på deg i år, TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, cannonbang skrev:

Hei hei

Nå stunder det til igjen. Tatt lite i lågen i år så langt, men elva har vært veldig lav helt til de siste dagene. Nå har det løsna litt, tatt endel nede på Åbyfoss i dag.

I år blir det nytt vald på meg. Sjefen i firmaet er grunneier oppe ved hvarnes, og kan fiske gratis der. Ikke så bra som Brufoss rent fisketeknisk, men nedenfor de fleste fossehølene, og dermed mer laks som passerer. Det ble tatt endel på motsatt side i fjor, men jeg tror ikke det ble fisket på den siden jeg skal fiske. Men det ser ikke så verst ut der oppe, dypålen går på "min"side der. Men det spørs på vannføringen gjennom sesongen, det er lite snø i fjella, og tunhovd er ganske nedtappa, hvis det ikke kommer mye regn så kan det bli vanskelig for kraftselskapa å holde vannføringen oppe i år.

Blir det tur på deg i år, TT

Jo’a, turer skal det bli, men de er ikke så konkrete ennå. Det er mest sensommeren jeg klarer å snike meg til turer hit. Juli er det stort sett ferie med familien. Har dog en mulighet på Rien Vest 24. juli, men får se hva jeg får til. Ellers blir det Brufoss og «rød-sone» avhengig av hva som er ledig når jeg har tid. Mulig jeg sniker inn en tur i slutten av juni, om det meldes om fisk. 
 

Da blir det ikke Brufoss på deg i år? Sjekka Hvarnes på kartet. Elva gjør noen rimelig svære meandersvinger der. Så ellers ganske stilleflytende ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kanskje en enkelttur eller to til brufoss, vi kan jo avtale?

Ellers så sjekka jeg valdet i fjor, og det er ikke så gæærnt egentlig.

https://kart.gulesider.no/m/I4VB2

det går fra sunkt 1 ntil punkt 2

Den lille linja ved pkt 6 er en bra plass, rett utenfor berget der er en dyp høl og der kan man fiske på strømmen når laksen kommer opp av hølen. Men er nok best med sluk eller mark der på mye vann.

Nedenfor denne er det grunt og ganske løs bunn, så der er det vanskelig å vade. Lenger ned ved 3 og 4 går dypålen inntil land på vestsiden, på den andre siden er det ganske grunt. Spesielt linje 4 ser bra ut, fin fluestrøm.

Nedenfor brua er det ei grunn grusør som kan vades på ikke for mye vann, og der går det å fiske over renna mot skjæret som ligger der. Det går fisk der, grunneierne har en flåte som ligger der du ser båtene, og de tar fisk der, noe som betyr at det går fisk på den siden.

Har hatt dette tilbudet i mange år, men sjekka det ut først i fjor. Begynner å bli dyrt på brufoss, og etter at de gikk over til lukesalg i laksebua så ble det litt mindre sosialt der også. I fjor traff jeg knapt et menneske utenfor bua. Arne Llindsverk er heller ikke der så ofte lenger, han er savnet.

Er forøvrig en ganske fin gapahuk med tak nede ved strekk 4 også, så alt i alt ser det bra ut. De selger ikke kort her, så degt blir neppe trengsel. Kan også ordne meg med båt her hvis jeg vil.

Dette er nedenfor det meste av teiner og giper, og nedenfor de fleste av de store hølene, så jeg satser på ar det er mere gangfisk her enn på Brufoss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.