Gå til innhold
Fiskersiden

Beste løsning for 4000kr?


Philip L
 Share

Recommended Posts

Har kjøpt meg en 14 fot alu båt med 25hk.

Denne skal brukes til 50% innlandsfiske og dorging samt 50% kystfiske.

Jeg føler at jeg trenger ett ekkolodd. Maks 4000kr.

Ønskelig med dybdekart på kysten samt at man kan "logge" dybden i innlandstjern.

Jeg MÅ ikke ha en skjerm på ekkoloddet. Det beste hadde igrunn vært å hatt en fastmontert svinger, med kobling til mobilen så jeg kunne brukt den til som "skjerm".

Har noen tips? Erfaringer? Alt er til god hjelp!

Nb. Slike "baller" hengende bak båten er uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Garmin Striker Plus (har ikke mulighet for sjøkart) og Lowrance Hook Reveal er de desidert beste alternativene i prisklassen. Du finner endel info om Hook Reveal her: 

 

Takker for tips! Jeg har kikket litt på garmin striker 7 nå. Den virker veldig grei, men man kan ikke ha sjøkart på denne altså? Veldig ønskelig med sjøkart så jeg slipper å gå på skjær.

Jeg er veldig lite kjent med ekkolodd, men tror jeg ønsker meg et ekkolodd hvor jeg kan laste inn kart fra dybdedata. Det kan vel begge disse?

Kanskje dybdedata har sjøkart også?

Ellers virker jo design og funksjonalitet greit på både lowrance og garmin

Takker veldig mye for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Skal ikke legge meg borti det med dybdedata, jeg fisker ikke i ferskvann med båten min, men har hatt lowrance hdi5 med hybrid giver noen år nå, og er veldig fornøyd med både pålitelighet og kvalitet/ytelse på ekkoloddet. (er en -x versjon jeg har, dvs rent ekkolodd uten plotter. Kjøpte en ny plotter/ekkolodd i fjor, en raymarine dragonfly, og har ikke hatt problemer hittil. jeg har dog ikke prøvd ut ekkoloddet særlig på denne , da lowrancen blir som regel brukt pga mye kraftigere giver og ytelser. Ta høyde for å kjøpe kart i tillegg, grunnkartet som ligger inne er bare et grovt skissekart. Hvis du skal fiske i sjøen, så trenger du et ordentlig kart, både for sikkerhet og for å finne fiskeplasser. Jeg bruker navionics sin standard vesjon, og er fornøyd med dette

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, cannonbang skrev:

Hei

Skal ikke legge meg borti det med dybdedata, jeg fisker ikke i ferskvann med båten min, men har hatt lowrance hdi5 med hybrid giver noen år nå, og er veldig fornøyd med både pålitelighet og kvalitet/ytelse på ekkoloddet. (er en -x versjon jeg har, dvs rent ekkolodd uten plotter. Kjøpte en ny plotter/ekkolodd i fjor, en raymarine dragonfly, og har ikke hatt problemer hittil. jeg har dog ikke prøvd ut ekkoloddet særlig på denne , da lowrancen blir som regel brukt pga mye kraftigere giver og ytelser. Ta høyde for å kjøpe kart i tillegg, grunnkartet som ligger inne er bare et grovt skissekart. Hvis du skal fiske i sjøen, så trenger du et ordentlig kart, både for sikkerhet og for å finne fiskeplasser. Jeg bruker navionics sin standard vesjon, og er fornøyd med dette

Takker for input! Ja sjøkart vil jeg heldst ha. Samt mulighet til å logge selv og aller heldst kunne legge inn fra dybdekart.no.

Tror kanskje ikke jeg får lastet inn fra dybdekart på garmin sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Philip L skrev:

Takker for tips! Jeg har kikket litt på garmin striker 7 nå. Den virker veldig grei, men man kan ikke ha sjøkart på denne altså? Veldig ønskelig med sjøkart så jeg slipper å gå på skjær.

Jeg er veldig lite kjent med ekkolodd, men tror jeg ønsker meg et ekkolodd hvor jeg kan laste inn kart fra dybdedata. Det kan vel begge disse?

Kanskje dybdedata har sjøkart også?

Ellers virker jo design og funksjonalitet greit på både lowrance og garmin

Takker veldig mye for alle innspill.

Bare hyggelig. :)

Nei, Garmins Striker kan ikke ha sjøkart. Fra 7 og oppover kan den dog bruke Garmins opplegg for å dele kartdata (Garmin Connect), slik at du kan laste opp dine logger og ned andres for å ha et dybdekart. Merk dog at dette ikke fungerer i saltvann, kun i ferskvann. De minste Striker-modellene (4 og 5) kan ikke gjøre denne opp-/nedlastningen til Garmin Connect, der kan du kun bruke det du har logget selv. Garmin er ikke kompatibel med kartene på dybdekart.no.

Dybdekart.no har ikke kart for saltvann, men vi har endel kart på bloggen. Disse er kompatible med Lowrance (feks Hook Reveal) og Simrad: https://teamcolibri.blogspot.com/p/temakart.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har trådstarter grublet og tenkt. Samt fått brukt sin nye 14 fots alubåt med 30 hester endel. Jeg har etter svarene, og spesielt erik sine tenkt meg ut lowrance hook reveal 5.

Jeg er en VIRKELIG noob her, men må bare dobbeltsjekke før jeg kjøper.

En Revel 5 kan altså...

Vise ekkolodd

Vise nedlastede kart fra dybdekart.no?

Lagre info av hva jeg "kjører over"?

Laste inn sjøkartet fra "lowrance/cmap" sin app via telefon tilkobling?

Det eneste jeg trenger ekstra er altså bare en skikkelig minnebrikke?

 

Jeg må oppriktig beklage å være en virkelig teknologi-idiot, men jeg ønsker bare å ha nytte av det andre har samlet inn, samt at andre kan ha nytte av min bruk av loddet.

Det som gjør dette vanskelig er at båten virkelig blir brukt til ALT. Fra å kjøre fort i 35 knop, til dorging på 5 meter, til pilking på 150 meter. Innsjø som sjø.

Håper erik kan bekrefte at jeg gjør et greit kjøp som passer her?

Endret av Philip L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Philip L skrev:

En Revel 5 kan altså...

1. Vise ekkolodd

2. Vise nedlastede kart fra dybdekart.no?

3. Lagre info av hva jeg "kjører over"?

4. Laste inn sjøkartet fra "lowrance/cmap" sin app via telefon tilkobling?

5. Det eneste jeg trenger ekstra er altså bare en skikkelig minnebrikke?

6. Håper erik kan bekrefte at jeg gjør et greit kjøp som passer her?

1. Ja

2. Ja.

3. Ja

4. Nei, da må du opp til Elite Ti2 for Hook Reveal har ikke WIFI slik Elite Ti2 og HDS har.

5. Ja (og litt ledninger, kabelsko etc).

6. Det tror jeg ja. :) Bare ligg unna Tripleshot-varianten og hold deg til HDI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.