Gå til innhold
Fiskersiden

Garmin ekkolodd viser ikke fisk..


Themuss79
 Share

Recommended Posts

Hei, ny her på forumet. Vi har kjøpt oss en yamarin dc65 der det fulgte med gpsmap 5008 med ekkolodd. Vi finner bunnen fint og alt fungerer greit, MEN den finner ingen fisk. Jeg har prøvd i auto og justert på forsterkning etc. Den viser fisk en sjelden gang men vi fisker på steder vi vet det skal være mye fisk. Men skjermen er helt tom annet enn at den følger bunnen godt og dybden er alltid med. Jeg ser heller ingen steder å slå av fiskesymboler. Så ja de er på. Noen tips jeg kan prøve? Kjedeligt å ha sånt montert og det ikke funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, abbor skrev:

Hvis du har en GSD22 ekkloddmodul så kan du nok ikke forvente å se noe særlig på ekkoloddet, den er rett og slett elendig. Du kan oppgradere til GSD24 som fungerer bra. 

Hm får se hva som står i båten. Utrolig irriterende da den følger bunnen veldig bra, alt virker bra bortsett fra null fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, cannonbang skrev:

hei

Hvilke dyp er det snakk om i forhold til maks rekkevidde på ekkoloddet? de fleste ekkolodd klarer ikke å se fisk helt ned på maks dybde, på ca en tredel av dybden så forsvinner mye av fiskeekkoene.

Alt ifra 15m til 80m vi stort sett fisker på. Så kan ikke tro at det skal være for dypt

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Slå av Fish-ID og la den være av. :)

Ta en kikk på kabelen som går fra ekkoloddgiveren din og inn i modulen. Ved kontakten er det en sølvfarget lapp, på den står det hvilken ekkoloddgiver du har.

Legg inn et fast søk på Finn etter Garmin GSD24 så du får varsel om noen legger ut en slik modul for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, erik skrev:

Slå av Fish-ID og la den være av. :)

Ta en kikk på kabelen som går fra ekkoloddgiveren din og inn i modulen. Ved kontakten er det en sølvfarget lapp, på den står det hvilken ekkoloddgiver du har.

Legg inn et fast søk på Finn etter Garmin GSD24 så du får varsel om noen legger ut en slik modul for salg.

Hehe eg finner faktisk ikke ut hvordan jeg slår det av.. har vært innpå alle veier men er bare forskjellige typer fiskesymbol, men ingen valg å fjerne de..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.10.2020 at 18.33, cannonbang skrev:

Du har i alle fall en veldig svak bunnlinje på det dypet. Kanskje du bør prøve å justere den manuelt hvis den står på auto?

Har prøvd det og, blir litt bedre men er nok muligens den gsd 22 som er problemet. Har YouTubet og ser stor forskjell på gsd 22 og gsd 24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Themuss79 skrev:

Hehe eg finner faktisk ikke ut hvordan jeg slår det av.. har vært innpå alle veier men er bare forskjellige typer fiskesymbol, men ingen valg å fjerne de..

 

Når alt annet feiler, les bruksanvisningen. Nærmere bestemt side 50.

https://static.garmincdn.com/pumac/GPSMAP5008_GPSMAP5000OwnersManual.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev følgende om GSD22 på THT forumet for noen år siden 

[QUOTE=abbor;9759245]If your current sounder is capable of showing fish it's probably not possible to upgrade to a GSD22, it will be a downgrade;)

GSD22 can be used as book support, except for this it's worthless;cool;[/QUOTE]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12.10.2020 at 9.35, erik skrev:

Slå av Fish-ID og la den være av. :)

Ta en kikk på kabelen som går fra ekkoloddgiveren din og inn i modulen. Ved kontakten er det en sølvfarget lapp, på den står det hvilken ekkoloddgiver du har.

Legg inn et fast søk på Finn etter Garmin GSD24 så du får varsel om noen legger ut en slik modul for salg.

Sier dette deg noe? 

20201015_124901.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Themuss79 skrev:

Sier dette deg noe? 

20201015_124901.jpg

010-10327-00 er artikkelnummeret til en ekkoloddgiver, nærmere bestemt denne:

https://buy.garmin.com/en-AU/AU/p/836

Dett er så vidt jeg vet en Airmar P79 med Garmin logo på. 600W og 12 grader ved 200 kHz er i utgangspunktet et godt sted å starte for fiske på dypere vann. Men dette er en gjennomskytende ekkoloddgiver (dvs, den sitter på innsiden av båten og "skyter" signalet gjennom skroget), og de er ekstremt avhengige av optimal plassering/ montering. Hvis det er luft i glassfiberstøpen der giveren monteres, så blir resultatet elendig og man får uansett noe signaltap og -fordreining når signalet skal gjennom glassfiberskroget. Basert på skjermbildet ditt så er det mye som tyder på at giveren din ikke er optimalt montert/ plassert da du ser ut til å ha et enormt signaltap.

Ta en kikk på selve ekkoloddgiveren også, at den sitter fast slik den skal og ikke har løsnet. Her ser du tegninger av den:

http://www.airmartechnology.com/uploads/InstallGuide/17-217-01.pdf

Hvis målet er sportsfiske så hadde jeg personlig sett meg om etter en annen ekkoloddgiver, en for aktermontering eller gjennomgående montering, på litt sikt. Men det er mange der ute som er uenige med meg og mener at ekkoloddgivere ala denne er bra nok.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant det baki båten når den ble tatt opp. For at jeg skal få noe som virker skikkelig så skjønner jeg at jeg må ha meg en gsd 24 men lurer og på anbefalinger på svinger til denne. Kan monteres utvendig men vil ha noe som virker. Båten går i 50 knop så er en hurtiggående båt om det har noe å si. Yamarin 65 dc

20201019_141728.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Ville bare oppdatere her ,har nå montert gsd24 i båten og det var som natt og dag. God bunn og fine arker å finne så er meget fornøyd. Lite hjelp av garmin for å optimalisere svingeren men fant løsning på nett. Garmin svarte bare at de ikke tok service på slike gamle plottere og menyen jeg kom meg inn på var bare for deres teknikere.. De ville nok bare ha meg til å kjøpe ny plotter også tenker eg.

men nå er alt vell og mye nytt å sette seg inn i  med masse nye innstillinger jeg aldri har sett før, YouTube er kjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.