Gå til innhold
Fiskersiden

Gummi jigg på bombarda dupp


FærskFesk
 Share

Recommended Posts

Noen som har erfaring med bruk av gummi jigg på bombarda dupp eller noe lignende?

Har selv erfart at jeg kanskje får mer fisk i sjøen på jigger enn på sluk. Ulempen er at det er vanskelig å få noe særlig lengde på kastene med jigger av gummi. Og det bør helst være ganske vindstille ved bruk av jigg skal det være mulig å kaste med dem. Tenkte kanskje at jeg skulle prøve med en synkende bombarda dupp med gummi jigg på.

I år har jeg fått mest napp og ørret på land, i ferskvann også, på gummi jigger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet blir det en "Carolina rig" og bør fungere brillefint. Deler ellers oppfatningen om at gummi ofte gir flere hogg en sluk, utfordringen for min del er som regel krokingen, prosenten der er tilsvarende lavere. (Jeg fisker endel med Carolina etter sjøørret). Jeg mistenker dog at det er fordi jiggene trigger mye av de mindre sjøørretene til å ta, og disse biter ikke nok over til å krokes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carolina-rig fungerer helt supert. Gummi gir nok flere hogg enn jern. Grunnen til at det blir lavere krokingsprosent er nok todelt; delvis at man får flere hogg av småfisk, selv på ganske store shads. Men de klarer ikke å gape over kroken, de går og nafser i halen. Og kroking kan være en utfordring også på større fisk. På en sluk er kroken bakerst, og det er gjerne denne fisken gaper over, mens på en shad sitter kroken lengre fremme. Det er en grunn til at man setter på en stinger-krok ved halen på store shads beregnet på torsk og kveite. Men stinger er ikke like hensiktsmessig eller praktisk på små shads. Den påvirker utvilsomt gangen. Jeg anser den beste løsningen er å bruke en mindre shad. Det gir mer småfisk, men samtidig øker det krokingsprosenten, og gir også mer stor fisk i situasjoner der disse er "picky". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I starten var jeg skeptisk til treblekroken i buken på jiggene jeg bruker og tok de av. Trodde det ville føre til at det ble hekt i bunnvegetasjon. 

Men så skjønte jeg at siden jiggene er ganske lette så fiskes de i høyere vannlag. (Ja jeg er ingen fiskeekspert). Senere har jeg festet på treblekrokene i buken på jiggene, og spesielt i ferskvann har jeg sett ørreten ofte sitter på kroken i buken på jiggen. Dvs den angriper kanskje ofte byttet fra siden eller fra dypet og oppover?

I sjøen er det gjerne litt større torsk og lyr jeg får på jiggene og de sluker omtrent hele jiggen. så der vet jeg ikke om de angriper fra siden eller bakfra, eller begge deler.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg kastet på en SØ stim som jaget tidligere i uka. Da nappa det flere ganger uten at jeg klarte å få dem til å sitte. En liten treblekrok/stinger i halen kan være smart. Jeg fisket med 10g hode og helt transparent kropp med noe grønn skjer i. Kommer til å prøve ut dette neste gang jeg er på tur. Synes det er gøy og bytte sluk når jeg får følgefisk som ikke biter. Da er det gøy og mikse og trikse litt når spinnstopp og variert inn sveiving ikke fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Eksperimenterte en del med både gummi-makk og jigghaler med krok som opphengere i sjøen for over 30 år siden, og gummimakk kroket utvilsomt mest fisk. Dette handlet imidlertid ikke om sjø-ørret, men om torsk, sei, uer, steinbit osv.

Overraskende nok så satt steinbiten som oftest på selve pilken, ikke på noen av opphengerene. At torsk, sei, brosme og hyse satt på begge deler, og uer kun på opphengere var ikke overaskende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.