Gå til innhold
Fiskersiden

Lawson stenger


Hallgeir Skjevik
 Share

Recommended Posts

Er det flere enn jeg som har dårlig erfaring med Lawson stenger. Har kjøpt to stenger av typen Lawson Norwegian series 13’ 30-80 gram. Den ene er tre delt og den andre 4 delt. Begge er knekt i første del i sammenføyninger med del 2. Den ene er knekt med 40 grams blysøkke og den andre med 40 grams sluk. Å stengene pakkes i futteral etter hvert fiske. Har et søskenbarn som også har dårlig erfaring med de samme stengene. Han har knekt 3 stenger av samme type også første del. Har fisket laks i 40 år. Er det flere som har dårlig erfaring med Lawson stenger?
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei Lawson og ei Berkley lett sjøfiskestang, begge med kastevekt 10-30 gram. Kjøpte egentlig Lawson stanga for å ha den med som ei stang nummer to på turer, men det er så stor forskjell på de to stengene at jeg nesten aldri "gidder" å rigge til Lawson stanga. Berkley Lightning stanga er ei fantastisk god stang, mens Lawson stanga er nesten vond å kaste med til sammenligning. Har også Berkley stang til ferkvannsfiske og ei Berkley teleskopstang. Alle 3 Berkley stengene er fantastisk gode å kaste med. 

For meg er det kun Berkley stenger som gjelder fremover.

Dette var vel ikke noe svar på ditt spørsmål kanskje, men kun egne betraktninger vedr Lawson og Berkley fiskestenger. Lawson har sikkert noen gode stenger de også for alt jeg vet.  

 

Endret av FærskFesk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dere skal generalisere at ALLE Lawson-stenger er dårlige. Det er tydelig, ut fra mange innlegg på div forum, at det er mange som har problemer med en del stenger i Norwegian-serien. Hvilken versjon det er snakk om vet jeg ikke, men dere er tydeligvis ikke de eneste.

Selv har jeg "kun" erfaring med 6 forskjellige stenger fra Lawson i seriene Arctic Trout og Atlantic Salmon S2(spinning og spincast). INGEN av stengene har vist svakhetstegn på noe vis, og vil si de er fantastisk gode å kaste med, og kjøre fisk på.

Et kvalitetstegn er bla at jeg trodde jeg stod og kastet med et 60-grams søkke, hardt og langt på ei stang(Atlantic Salmon S2 Spincast 11") som er ratet opp til 50 gram i Namsen i sommer. Stanga responderte som den skal, kontrollert. Ved nærmere ettersyn viste det seg at søkket var 70 gram. Det anbefales ikke å tyne ei stang så mye over anbefalt kastevekt, men hadde kvaliteten vært dårlig, ville den ikke taklet dette. Skal sies at stanga også kaster 20-grams vekter like kontrollert og bra.

 

Jeg har også mange stenger fra Shimano i Speedmaster-serien og også Berkley-stenger, men det er Lawson-stengene som blir med som hovedstang. Det eneste jeg har å utsette på disse Lawson-stengene er den idiotiske butt'n som avslutter stanga. Denne er i aluminium og glir på alt den settes mot, det være seg vadeklær eller stein/berg. Her burde produsenten av Lawson sine dyrere serier se på produsenter som feks Shimano eller Fenwick, som bruker ende-butt med en gummiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å få en pen liten samling stenger etter hvert, men den eneste stangen jeg har valgt kun fordi jeg ønsket akkurat den (og ikke fordi det var et godt tilbud), er min 5-delte Lawson Norwegian 9' 5–20 g. Kjærlighet ved første blikk. Det er ikke den nyeste modellen, men fjerdegenerasjon. Utrolig praktisk med 5-delt, og jeg liker hvordan den ser ut, hvordan den er å holde og kaste med. Forsøkte samme type i 5–25 gram, den likte jeg ikke. Jeg bruker den når jeg skal denge sluk i sjøen, som ikke er min favorittaktivitet, men som er trivelig en gang i blant. Mitt inntrykk etter en vår og sommer, er at den er solid og tåler det den skal av vekt, og en del mer attpåtil.

Jeg har ikke enorm erfaring med ulike slukstenger, men en del har jeg nå prøvd. Brukte en stund på å venne meg til Beastmastrene, mens Lawson bare var riktig fra første stund. Så jeg håper ikke jeg en vakker dag ender opp med brukket stang som dere, da hadde jeg virkelig blitt lei meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den 9.9.2020 at 21.14, Hallgeir Skjevik skrev:

Er det flere enn jeg som har dårlig erfaring med Lawson stenger. Har kjøpt to stenger av typen Lawson Norwegian series 13’ 30-80 gram. Den ene er tre delt og den andre 4 delt. Begge er knekt i første del i sammenføyninger med del 2. Den ene er knekt med 40 grams blysøkke og den andre med 40 grams sluk. Å stengene pakkes i futteral etter hvert fiske. Har et søskenbarn som også har dårlig erfaring med de samme stengene. Han har knekt 3 stenger av samme type også første del. Har fisket laks i 40 år. Er det flere som har dårlig erfaring med Lawson stenger?


 

 

 

Lawson stenger som ryker i nedre skjøt er dessverre ikke noe nytt for meg. Min bror kjøpte en Atlantic Salmon S2 14' -> 90 gram for noen år siden, og nederste hun-holk røyk to ganger før han fikk en midt-del som holdt (på garanti). Etter dette har det ikke vært noen problemer, og det har det heller ikke vært med min 13' -> 120 gram.
Anbefalt max kastevekt er for øvrig langt over det de egentlig er egnet for (for annet enn forsiktig "lemping"), men dette hadde intet med to to bruddene å  gjøre (kastevektene var ikke i nærheten av angitt max).

Min teori angående årsaken er at det ikke brukes ekte spigot-holker, men at det i virkeligheten er "topp over" med separat produserte stangdeler - og manglende (for dårlig) fin-tilpassing/kvalitetskontroll i holkene/skjøtene.

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.