Gå til innhold
Fiskersiden

Båt til ferskvann


Pettask
 Share

Recommended Posts

Er det noen her som bruker mye båt til innsjøfiske? 
klarer ikke bestemme meg for om jeg vil ha float tube, kajakk eller en oppblåsbar jolle.. Det er så få vann i Bergen hvor jeg kan parkere helt inntil vannet for så å lempe ut en kajakk at jeg ser ikke helt poenget.. Og på de plassene hvor det er mulig kan man uansett leie en båt for et par hundrelapper. 
Float tube frister ikke da jeg må ha føttene i vannet, og oppblåsbare joller blir fort i samme prisklasse som en kajakk, og jeg føler en kajakk er verdt mye mer. 
 

er det noen her på vestlandet som har en av disse? Ønsker veldig gjerne erfaringer og tips til fiskevann om jeg skulle gå til innkjøp, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per nå har jeg to farkoster til innsjøfiske, en Starweld Fusion 16 DC og en Marine Jon 12. Førstnevnte er knall, men faller nok noe utenfor det du spør om. Sistnevnte kan være inennfor, litt avhengig av hva du egentlig ser etter. Jeg har tidligere hatt to andre joller, Ally kano og hoftesjark. Via kajakklubb har jeg fri tilgang til kajakk, dog ikke moderne sportsfiskekajakk.

I teamet har vi joller, kanoer, kajakker (for sportsfiske), hoftesjarker (aka bellyboat), SUP og en pongtongbåt. Jeg har prøvd alle sammen, og det er fordeler og ulemper med de alle. 

Kajakk - Ideelt hvis du fisker alene, ikke så fint hvis man skal være to. Trampekajakk er så mye bedre å fiske fra enn padlekajakk at det nesten er opplagt at trampekajakk er det man skal ha. Kombiner med kajakktralle så tilbakelegger du lett noen kilometer på land, eller mil hvis du setter sykkel foran, men du bør ha sti/ vei frem som er nogenlunde grei å trille på for disse kajakkene er for tunge til å bære. (40+ kilo)

Kano - Ideelt for lengre turer der man er to eller flere og skal ha med litt bagasje. Kan transporteres på samme måte som kajakk. Ulempen er ved fiske, kanoen har avdrift og siden den ikke har trampesystem ender du med å bruke hendene til å padle med og fisket ditt blir fort redusert til dorgefiske ved mindre det er heeeeelt vindstille. (Vet dere i det hele tatt hva "vindstille" er der borte på Vestlandet, eller er det et ukjent begrep?)

Packraft - En variant over temaet gummibåt, men mye lettere og mindre sammenpakket. Kanskje ikke ideell for lengre distanser (på vann), men tar null plass i boden, er lett å bære og ikke veldig dyr. Samme ulemper ved fiske som kano.

Hoftesjark - Ideell å fiske fra, men du har veldig kort rekkevidde på vannet, elendig fart uansett hvor hardt du sparker. Tar opp mye mer plass enn en packraft, men har fordelen med at du har hendene fri under fisket og kan kontre vind. "Moderne" bellyboats sitter du ganske høyt i, rompa enten akkurat i vannskorpen eller litt over, disse er enormt mye bedre enn de med eldre design hvor du sitter lavere. 

Pongtongbåt - Som belly men du sitter enda litt høyere (stor fordel ved fluefiske) og har mye bedre bevegelighet på vannet siden du kombinerer svømmeføtter og årer. Ulempen er høyere pris, større volum som sammenpakket og kjipere å transportere over land.

Jolle - Som kano så lenge du velger en som er lett nok, bare at den er mer stabil.

Her kan du se jolla jeg har:

https://teamcolibri.blogspot.com/2020/09/ny-blikkboks-pa-gang.html

Jeg skal komplettere den med en kanotralle etterhvert, så jeg kan nå vann man ellers ikke når med bil. Her fra tidligere spasertur med forrige jolle på kanotralle:

blogger-image-579714153.jpg

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje trådstarter bør spesifisere nærmere hva slags bruk han ser for seg. Det har jo en viss betydning om han ser for seg å bære farkosten mange km, eller frakte på vei noen hundre meter. Samt om han ønsker å dorge med flere stenger, eller drive geriljafiske med flue eller mark på friline. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@erik takk for et godt svar! Tror det er packraft som vil egne meg best, har mest lyst på kajakk, men pga plassmangel tror jeg en packraft er ideelt på dette tidspunktet.. Vet du om det er mulig å ankre om det er mye vind? 
En Jon-båt med elmotor hadde vært drømmen, men på grunn av mangel av ramper i 99/100 innsjøer blir dette uaktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart du kan ankre en packraft. Det er ikke store ankeret du trenger. For å slippe å bære med deg noe med vekt, kan du bruke en snor og finne en egnet stein ved ankomst. 
 

Jeg vil sterkt anbefale å velge en packraft med spruttrekk. Det drypper en del fra åren, og man blir garantert våt uten trekk. Dessuten er trekket både perfekt avkrokningsmatte og linekurv. Jeg ville også valg en litt større packraft, slik at du har plass til litt utstyr foran beina. 
 

Jeg fisker litt med flue fra packraft, særlig på forsommeren når det klekker som verst. Packraften har virkelig løftet dette fisket. Packraften er heller ikke så halvgæli til ekspedisjoner. Den er treigere enn kano, men man kommer seg da greit avsted. Dessuten er den veldig enkel å frakte til vannet og mellom vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som TT er inne på, en slik packraft er kanskje det riktige for deg. Men sett deg ned og tenk grundig gjennom hva du egentlig ønsker deg. Er du fornøyd med kortere turer rundt bergen så er dette en bra løsning. Vil du derimot utvide operasjonsområdet litt og dra på lengre turer så er kanskje en ally kano det du egentlig trenger. Den kan i likhet med en packraft pakkes sammen og stues bort på begrenset plass den også. Eller hvis du har muligheter til å få lagra en annen plass, så kan en vanlig kano være det du trenger. Jeg ville gått for kano i stedet for kajakk, den er mye bedre egnet for langturer. Ikke så rask som en kajakk, men har bedre plass og mye bedre lasteevne for lange turer. Jeg fiska mye fra kano når jeg bodde i Trøndelag, og kombinasjonen kano og fluefiske er gull. Du kommer helt oppå ryggen til fisken, du kommer til på plasser som er utilgjengelige fra land,  og det er utrolig hvor lite vann en kano trenger for å komme fram. Se på finn, der kan du komme over gode kanoer til en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pettask skrev:

@erik takk for et godt svar! Tror det er packraft som vil egne meg best, har mest lyst på kajakk, men pga plassmangel tror jeg en packraft er ideelt på dette tidspunktet.. Vet du om det er mulig å ankre om det er mye vind? 
En Jon-båt med elmotor hadde vært drømmen, men på grunn av mangel av ramper i 99/100 innsjøer blir dette uaktuelt. 

Jeg tror også at en PR er et godt sted å starte for deg.

Da jeg brukte hoftesjark så hadde jeg en mini-dregg og 10-ish meter line. Biltema har dregg fra 0,7kg som er mer enn nok:

https://www.biltema.no/batutstyr/ankring/dregg/dregg-2000042227

Jeg bruker den dreggen på min pram i dag, men jeg er ganske sikker på at den jeg brukte med hoftesjarken var enda litt mindre, rundt 4-500 gram, og det er noe slikt du trenger til en PR. Fordelen med dregg kontra en stein er at dreggen griper litt, mens steinen sklir avgårde. Men begynn med en stein, se an funksjonen, og "oppgrader" til dregg om nødvendig. Det kan godt tenkes at en stein gjør jobben for deg.

Du trenger ikke rampe med en jolle ala den jeg har. 

IMG_0258.JPG

Bildet er fra jomfruturen, der båten ble dratt ned (og siden opp) en elvebredd med grov stein, rundt 2,5 meters høydeforskjell. Hele poenget med så lette joller er nettopp at du drar den fra bilen/ hengeren og rett på vannet, du trenger ikke rampe eller dedikert båthenger. (Men en varehenger for transport på vei er en stor fordel så man slipper løftet opp og ned fra biltaket.) Oppgitt vekt er 37kg, som faktisk er et par kilo lettere enn trampekajakken jeg så på som alternativet. 

Den forrige jolla jeg hadde (den jeg går tur med i bildet i post 3) prøvde jeg for morro skyld å laste på biltaket. Etter litt modifisering av takstativet mitt (det var originalt for smalt) var det teknisk ikke noe problem å ha jolle på biltaket. MEN siden jeg er 40+ (etterhvert med god margin) og kjører SUV (som betyr at det er høyt opp til taket) så endte jeg med at rent praktisk er det varehengeren som blir brukt. Det var et ork å få jolla opp og ned fra taket uten risiko for å skrape opp bilen, så jeg skrinla det prosjektet etter en testtur. Det samme gjelder med fiskekajakker, de er riktignok smalere så de er lettere å "vippe opp" men skikkelige trampekajakker er så tunge at de er krevende å få opp og ned fra taket på bilen. 

Vekt er i det hele tatt din største fiende når det kommer til slike "transportable" farkoster, uansett type. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne sikkert kalt det pedalkajakk eller tråkkekajakk i steden. Poenget er at dette er kajakker som drives av at du tråkker, ikke padler. Tråkkingen din driver enten en propell, eller to "svømmeføtter" under kajakken. Denne var en sterk utfordrer da jeg vurderte min farkost: https://www.westsystem.no/p/23791/old-town-topwater-106-pdl

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/15/2020 at 8:57 AM, erik said:

Jeg tror også at en PR er et godt sted å starte for deg.

Da jeg brukte hoftesjark så hadde jeg en mini-dregg og 10-ish meter line. Biltema har dregg fra 0,7kg som er mer enn nok:

https://www.biltema.no/batutstyr/ankring/dregg/dregg-2000042227

Jeg bruker den dreggen på min pram i dag, men jeg er ganske sikker på at den jeg brukte med hoftesjarken var enda litt mindre, rundt 4-500 gram, og det er noe slikt du trenger til en PR. Fordelen med dregg kontra en stein er at dreggen griper litt, mens steinen sklir avgårde. Men begynn med en stein, se an funksjonen, og "oppgrader" til dregg om nødvendig. Det kan godt tenkes at en stein gjør jobben for deg.

Du trenger ikke rampe med en jolle ala den jeg har. 

IMG_0258.JPG

Bildet er fra jomfruturen, der båten ble dratt ned (og siden opp) en elvebredd med grov stein, rundt 2,5 meters høydeforskjell. Hele poenget med så lette joller er nettopp at du drar den fra bilen/ hengeren og rett på vannet, du trenger ikke rampe eller dedikert båthenger. (Men en varehenger for transport på vei er en stor fordel så man slipper løftet opp og ned fra biltaket.) Oppgitt vekt er 37kg, som faktisk er et par kilo lettere enn trampekajakken jeg så på som alternativet. 

Den forrige jolla jeg hadde (den jeg går tur med i bildet i post 3) prøvde jeg for morro skyld å laste på biltaket. Etter litt modifisering av takstativet mitt (det var originalt for smalt) var det teknisk ikke noe problem å ha jolle på biltaket. MEN siden jeg er 40+ (etterhvert med god margin) og kjører SUV (som betyr at det er høyt opp til taket) så endte jeg med at rent praktisk er det varehengeren som blir brukt. Det var et ork å få jolla opp og ned fra taket uten risiko for å skrape opp bilen, så jeg skrinla det prosjektet etter en testtur. Det samme gjelder med fiskekajakker, de er riktignok smalere så de er lettere å "vippe opp" men skikkelige trampekajakker er så tunge at de er krevende å få opp og ned fra taket på bilen. 

Vekt er i det hele tatt din største fiende når det kommer til slike "transportable" farkoster, uansett type. 

Oi, tåler en jon båt å bli dratt på steiner fra bil til vann? Nå fikk jeg lyst på en slik heller, hehe... 

men det var den plassmangelen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løfter nok mer enn jeg drar, for det er begrenset hva 1,2mm aluminium tåler. Men med sine 40-ish kilo og den lengden er den såpass at jeg må dra den litt innimellom, og med litt forsiktighet så tåler den det. Men skal du primært fiske alene hadde jeg gått for den minste størrelsen, ikke 12 fot som jeg har. Vekten er en ting, men lengden gjør mye med tanke på hvor enkelt ting er å håndtere og de 60-ish centimeterne utgjør stor forskjell når man skal "bale" med ting alene. Men ja, som du sier må man ha et egnet sted å lagre farkosten, og en PR er genial der.

Som en liten trøst er verditapet på slike farkoster ganske lite, kanskje 20% eller så de første par årene så lenge det er pent behandlet. Det er ikke en økonomisk katastrofe om man vil kjøpe og så ombestemmer seg etter en sesong, "tapet" blir bare et par tusen kroner.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.