Gå til innhold
Fiskersiden

Catch and release


Lar51986
 Share

Recommended Posts

Hei
Regner med at mange her bruker Catch and release metoden ved fangst av ørret?
Noen tips til hvordan dette kan gjøres på en skånsom måte med mark fiske? 

Min små erfaringer er at fisken svelger krok og mark såpass mye at man blir nødt til å avlive fisken.

Det er jo ikke anbefalt å spise ørret eller røye på over 1 kg grunnet nivå av kvikksølv i ferskvannsfisk, så hva gjør dere med fisk som veier 1 kg og oppover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Dette kommer helt an på hvor du fisker. I de store innsjøene på østlandet bør du kanskje ikke spise alt for mye stor ørret, men i høyereliggende vann er det ingen fare.

Men fang og slipp er kanskje den metoden du foretrekker uansett, det er endel plasser, spesielt elver der det er nærmest påbudt. For å ta det første først, ørreten er fra naturens side ganske robust, den tåler ganske mye behandling. Men noen regler bør følges. Unngå allverdens fotoseanser, jeg har sett mye dårlig behandling av fisk pga dette. Fisken bør ikke løftes inn på land. Bruk håv og la fisken ligge i håven i vannkanten helt til den slippes igjen. Løsne kroken med tang, ikke med fingrene. For markfiske, bruk sirkelkroker, og ikke for små kroker. Da krøkes den som regel i munnvika eller leppa, og det er ganske enkelt å slippe den igjen. Ha kontakt med agn/krok hele tiden, ikke la fisken gå med friline. Da er det garantert at den svelger agnet. Ved markfiske, spesielt etter ørret, så trenger du som regel ikke å være redd for at den ikke kommer tilbake igjen hvis du ikke får den fast i første forsøket. Ørreten gir som regel ikke opp om den ikke får med seg marken i første forsøket, den vil nødig gå glipp av en godbit som en meitemark er og vil i de fleste tilfeller bite på nytt hvis marken er innen rekkevidde. Da kan du la den ta litt line på en kontrollert måte, og så sette et forsiktig tilslag.

Men personlig så tar jeg med meg detr jeg får som er egna til mat. Den gode middagen som en fin ørret er gir meg en ekstra inspirasjon til fisketuren, og er en forlengelse av den gode opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, cannonbang skrev:

Hei

Dette kommer helt an på hvor du fisker. I de store innsjøene på østlandet bør du kanskje ikke spise alt for mye stor ørret, men i høyereliggende vann er det ingen fare.

Men fang og slipp er kanskje den metoden du foretrekker uansett, det er endel plasser, spesielt elver der det er nærmest påbudt. For å ta det første først, ørreten er fra naturens side ganske robust, den tåler ganske mye behandling. Men noen regler bør følges. Unngå allverdens fotoseanser, jeg har sett mye dårlig behandling av fisk pga dette. Fisken bør ikke løftes inn på land. Bruk håv og la fisken ligge i håven i vannkanten helt til den slippes igjen. Løsne kroken med tang, ikke med fingrene. For markfiske, bruk sirkelkroker, og ikke for små kroker. Da krøkes den som regel i munnvika eller leppa, og det er ganske enkelt å slippe den igjen. Ha kontakt med agn/krok hele tiden, ikke la fisken gå med friline. Da er det garantert at den svelger agnet. Ved markfiske, spesielt etter ørret, så trenger du som regel ikke å være redd for at den ikke kommer tilbake igjen hvis du ikke får den fast i første forsøket. Ørreten gir som regel ikke opp om den ikke får med seg marken i første forsøket, den vil nødig gå glipp av en godbit som en meitemark er og vil i de fleste tilfeller bite på nytt hvis marken er innen rekkevidde. Da kan du la den ta litt line på en kontrollert måte, og så sette et forsiktig tilslag.

Men personlig så tar jeg med meg detr jeg får som er egna til mat. Den gode middagen som en fin ørret er gir meg en ekstra inspirasjon til fisketuren, og er en forlengelse av den gode opplevelsen.

Hei
Fisker for det meste i lavlandet i Trøndelag. Og i hovedsak fiske i tjern, og mindre vann. (ikke det at å få stor fisk er det største problemet da de fleste jeg får er rundt 200 g) Men får også noe småfisk som jeg heller vil sette tilbake og er for smått til å lage mat av.

Kan ikke si at jeg finner et stort utvalg av sirkelkroker på nett? Men om du har noen anbefalinger for ørretfiske i innsjøer iht. type og størrelse tar jeg gjerne mot tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

De fleste vanna i trøndelag har for mye fisk. Da bør du ikke sette ut igjen, men heller knekke nakken på de og legge de igjen på en stein til glede for rev og røyskatt.

Men f.ex agdars har slike, her er et eksempel

https://agdars.no/owner-mutu-light-5114-sirkelkrok

jeg vil anbefale str fra 1 til 4 for denne type fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, cannonbang skrev:

Hei

De fleste vanna i trøndelag har for mye fisk. Da bør du ikke sette ut igjen, men heller knekke nakken på de og legge de igjen på en stein til glede for rev og røyskatt.

Men f.ex agdars har slike, her er et eksempel

https://agdars.no/owner-mutu-light-5114-sirkelkrok

jeg vil anbefale str fra 1 til 4 for denne type fiske

Hei

Takk for tips om krok. Vil prøve ut denne.

Enig i at mange vann i Trøndelag er sterkt overbefolket, men fisker i noen vann som er forvaltet godt med utsetting av ørret og som opererer med begrensninger på antall ørret man kan avlive per døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot hakeløse kroker er veldig skånsomt, det er ofte mothaken som "skader" mest. Liten rundt, og mothakeløs krok tror jeg er noe av det mest skånsomme. Men så øker det også sjansen for å miste fisken litt.

Veldig enig med @cannonbang må være på hugget så ørreten ikke rekker å svelge kroken. Jeg har begynt å ta med plastikk netting håv. Har fisken så lenge som mulig i vannet, og skal jeg absolutt ta bilde. Så gjøres det med fisken i vann i håven, eller når den har fått stresset seg ned litt. En veldig rask løft fra vannet, og så fort som mulig tilbake.

Jeg tror C&R burde bli praktisert mer, og treble kroker minsket. At vann blir overbefolket er jo nettopp fordi de ikke blir bedrevet C&R på fornuftig måte. Altfor mange slipper ut de små fordi mange tenker de ikke er egnet som mat fisk. At det er de store som er "bra" matfisk, og tar heller dem. For hver stor fisk vi spiser, dreper vi generasjoner med gode gener som fisken har bygd opp gjennom naturlig seleksjon og tid. Avhengig av vann og plass, men som regel så rekker jeg og andre fiskere å dra opp flere store fisker enn det de fleste vann klarer å produsere fram store fisker. Jeg ble oppriktig glad når jeg så dette emne faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.