erik Skrevet September 16, 2020 Rapporter Share Skrevet September 16, 2020 Definisjonen på galskap er å gjøre den samme tingen om og om igjen, men forvente forskjellig resultat. Sitatet er visstnok fra Albert Einstein, og kan kanskje sies å være dekkende for det meste av sportsfiske? Om ikke annet føles det dekkende for mitt siste båtkjøp. https://teamcolibri.blogspot.com/2020/09/ny-blikkboks-pa-gang.html Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fiskemannen Skrevet September 16, 2020 Rapporter Share Skrevet September 16, 2020 Har tenkt mye på noe sånt, bruker kajakk og packraft nå. Disse har litt begrensninger mtp på fiske over lenger tid så har sett på den der. Den ser ut til å være mulig å få opp på biltaket for en som ikke er så redd for skraper i bilen. Hva slags begrensninger ser du for deg med tanke på bølger? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TT Skrevet September 16, 2020 Rapporter Share Skrevet September 16, 2020 30 minutter siden, Fiskemannen skrev: Hva slags begrensninger ser du for deg med tanke på bølger? Bølger var det første jeg tenkte på også, da jeg så denne prammen. Nå har jo Erik en blikkboks til, men om man bare skal ha en, ville i alle fall jeg vurdert en med V-bunn. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet September 16, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2020 (endret) Med 1,2mm aluminium så innbyr ikke denne til villmannskjøring i grov sjø uansett. Men skal man strekke strikken litt på større flater (og ikke kjører den særdeles privilegerte varianten ved å investerer i US-alu med et stort kobbel hester i hekken som båt nummer to) så er Alumarine-modellene bedre. Som jeg nevner i linken har jeg hatt 10-fotsmodellen av den og så lenge du har fremdrift (les; motor) så fungerte den fint på for eksempel Hurdalsjøen hvis man bruker hodet litt. Den har ca 15 cm mer fribord som gir mer «trygghetsfølelse» og den har en skrogform som tar sjø litt bedre. Alumarine 10 gikk greit opp på taket da jeg testet det, men det hjelper ikke å ha høy bil...(Da hadde jeg en Terios med rails.) Dagens Mazda CX5 er nok litt lavere men denne kan ikke ha taklast på så jeg har ikke tenkt å teste med Jon 12. Endret September 16, 2020 av erik Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TT Skrevet September 16, 2020 Rapporter Share Skrevet September 16, 2020 1 time siden, erik skrev: Dagens Mazda CX5 er nok litt lavere men denne kan ikke ha taklast på så jeg har ikke tenkt å teste med Jon 12. Hæ, har du en bil som ikke kan ha taklast? Jeg kjører en MB Viano lang utgave, men hadde likevel to (!) takbokser og et Thule easybase lastestativ på hengerfeste på årets Norges-ferie .... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fiskemannen Skrevet September 16, 2020 Rapporter Share Skrevet September 16, 2020 Tenker på pram eller typ liten Alumarine til mindre vann og i fjorder der det er noenlunde i le. Til utaskjærs fiske har jeg tilgang til en liten sjark. Kajakk fungerer greit men savner muligheten til å drasse med altfor mye greier. Det ser ut som om det er litt mer plass i forhold til vekt i en pram enn i en båt med kjøl. Ser for meg at bølger fra andre båter kan være et større problem enn vind da jeg ikke gidder å kave rundt i en sånn liten boks om det blåser mye. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet September 17, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 17, 2020 (endret) 13 timer siden, TT skrev: Hæ, har du en bil som ikke kan ha taklast? Jeg kjører en MB Viano lang utgave, men hadde likevel to (!) takbokser og et Thule easybase lastestativ på hengerfeste på årets Norges-ferie .... Etter at jeg fikk varehengeren (i julepresang av alle ting) har jeg hatt tre biler (Daihatsu Terios, Opel Mokka X og nå Mazda CX5). Begge de to første har jeg kunnet laste på taket, men etter at hengeren dukket opp så har ikke takstativet vært brukt en eneste gang. Siden Mazda skal ha en grei bunke tusenlapper for rails på CX5, i tillegg til at rails øker drivstofforbruket bittelitt, så blir det en dyr løsning på et problem som ikke eksisterer. Ved ferie er som regel båten med, og da har jeg tilnærmet ubegrenset lastekapasitet i den. Som en konsekvens av det er det ikke oppgitt taklast i vognkortet på bilen min. Det kan dog endres den dagen det skulle vise seg å bli et reelt problem/ savn. Endret September 17, 2020 av erik Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet September 17, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 17, 2020 (endret) 12 timer siden, Fiskemannen skrev: Tenker på pram eller typ liten Alumarine til mindre vann og i fjorder der det er noenlunde i le. Til utaskjærs fiske har jeg tilgang til en liten sjark. Kajakk fungerer greit men savner muligheten til å drasse med altfor mye greier. Det ser ut som om det er litt mer plass i forhold til vekt i en pram enn i en båt med kjøl. Ser for meg at bølger fra andre båter kan være et større problem enn vind da jeg ikke gidder å kave rundt i en sånn liten boks om det blåser mye. Det var en grunn til at jeg ville ha pram denne gangen, og ikke en ny jolle. Den grunnen er "flat dørk". Som du sier gir det et stort utslag på innvendig plass du rent praktisk får brukt på en fornuftig måte. Jeg er stor fan av utstyr i kasser i båt, både rent praktisk i båten og med tanke på at kasser er letter å ha i bilen, lettere å stable i boden etc enn ymse bagger og poser. Flat dørk gjør det enkelt å plassere en utstyrskasse, en kasse for elektronikk, og et lite murerspann for ankeret. Du kan se min Alumarine 10 "fullastet" under pre-fiske på Hurdalsjøen her: https://teamcolibri.blogspot.com/2017/08/hurdalsjen-200817-pre-fisking.html Endret September 17, 2020 av erik Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cannonbang Skrevet September 19, 2020 Rapporter Share Skrevet September 19, 2020 Hei Jeg skal ikke legge meg så mye borti denne diskusjonen egentlig, men bare kommentere at denne typen prammer har vært mye brukt tidligere. De er praktiske til å frakte ting i som ved, torv, høy osv, enten fra holmer og inn til gården eller bare der vannveien er mye mer praktisk enn landveien. De var også billige å lage, og materialene kunne fraktes med kløvhest opp til f ex et fjellvann eller ei sæter og så bygges sammen på stedet. De kunne også trekkes på snø som en slede. Jeg var med som gutunge og frakta både torv og sauer ut til beite på holmer med slike flatbunnede båter. En større og kraftigere type med den samme flate bunnen ble mye brukt av oppdrettsindustrien også før. Båttypen er sannsynligvis meget gammel Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fiskemannen Skrevet September 21, 2020 Rapporter Share Skrevet September 21, 2020 On 9/17/2020 at 10:47 AM, erik said: Det var en grunn til at jeg ville ha pram denne gangen, og ikke en ny jolle. Den grunnen er "flat dørk". Som du sier gir det et stort utslag på innvendig plass du rent praktisk får brukt på en fornuftig måte. Jeg er stor fan av utstyr i kasser i båt, både rent praktisk i båten og med tanke på at kasser er letter å ha i bilen, lettere å stable i boden etc enn ymse bagger og poser. Flat dørk gjør det enkelt å plassere en utstyrskasse, en kasse for elektronikk, og et lite murerspann for ankeret. Du kan se min Alumarine 10 "fullastet" under pre-fiske på Hurdalsjøen her: https://teamcolibri.blogspot.com/2017/08/hurdalsjen-200817-pre-fisking.html Jeg er stor fan av å drasse med meg mye utstyr generelt så til mitt bruk er nok pram lurt. Her skal jeg på karpetur i packraften: 1 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet September 21, 2020 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 21, 2020 (endret) Min pram-historikk er på ingen måte noe nytt kapittel. Bildet viser en (meget) ung utgave av undertegnede i prammen "Rasken", en 9 fots jolle produsert i Grorudalen utenfor Oslo. Metallverkstedet som lagde denne er borte for mange år siden, men i sin enkelhet var den helt genial. Jeg måtte bli et år eller to eldre før jeg fikk bruke motor, men med 6HK og guttungen på bildet gjorde den 18 knop, og blåste dermed fra alle de andre med 9,9HK og diverse varianter av Pioner og GH som ellers var poppis blandt kidza. (Ulovlig så det holder, utvilsomt, men foreldet for lengst.) Endret September 21, 2020 av erik Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.