Gå til innhold
Fiskersiden

ekkolodd problem


cannonbang
 Share

Recommended Posts

Hei

På tur ut i dag så kobla jeg opp ekkolodd og plotter som vanlig. Men min lowrance elite 5 hdi ville ikke starte. Da jeg trykka på knappen så blinka det en gang i skjermen, så var det dødt. Er det noen form for sikringer på dette ekkoloddet? Jeg har ikke lyst til å "eksperimentere" for å finne ut dette, Så hvis noen av dere guruer har en liten ide, så fyr løs. Jeg brukte det andre loddet på dragonflyen nå i kveld, men hdi-en er veldig mye bedre både mtp på funksjonalitet og kvalitet. Det er en x-modell jeg har rent ekkolodd med hybrid giver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener bestemt at det ikke er noen intern sikring i den (men du har sikkert en ekstern sikring på positiv leder et eller annet sted). Det kan ikke være så enkelt som at den står med ekstremt dimmet skjerm? I så tilfelle vil noen raske trykk på Power-knappen dra den opp på høyeste lysstyrke. 

Hard reset er også verdt et forsøk:

--turn unit OFF
--press and hold both the ZIN and ZOUT buttons
--press and release the LIGHT/POWER button
--release all buttons when the USA map appears

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vag ide om at skjermen min av en eller annen grunn hadde minimum lysstyrke engang, og at jeg først trodde det var skrudd av. Når man ikke ser skjermen og ikke husker alle «kommandoene» kan det være litt køddent å få lyset opp igjen. 
 

Ellers kan det høres ut som en dårlig kontakt, men om du hadde strøm på Dragon’en og de har samme strømkilde, kan vel mye utelukkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for input gutter. Feilen er funnet, det var en av koblingshylsene i kontakten på kabelen som var litt irra. Det er noenlunde i orden nå, og skal rense litt ytterligere i helga. Det er den sorte rundingen med to spor i som står mellom de blå kontaktene som fikk meg til å lure litt

19196-31602.png.thumb.jpeg.2acca9eb6ebd3469c46f079a2b75edba.jpeg

Men som sagt, feilen er funnet. Jeg er blitt lii glad i dette ekkoloddet, det har veldig bra ytelse, og den kvadratiske skjermen er perfekt til ekkoloddbruk, den gir god oppløsning i den vertikale linja i forhold til en bredskjerm i samme størrelse. Da måtte jeg sikkert ha 7 eller helst 9 tommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille sorte "dingsen" er en trykkventil. 

Det er liten tvil om at de eldre modellenes "portrett"-type skjermorientering er mye bedre for både kart og 2D-ekkolodd enn dagens "widescreen"-orientering. Feks gir min Elite 4 HDI (som ble brukt senest i går) omtrent samme praktiske skjermstørrelse og oppløsning for 2D til en drøy tusenlapp som min HDS 9 Gen 3 til greie 20.000..... I praksis må du nettopp opp på 9 tommer i dag for å få noe som likner på det du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Ja, til mitt bruk så er denne hdi-en helt perfekt. Jeg foretrekker å ha ekkolodd og plotter hver for seg. Når jeg lodder opp og merker av et teinesett for kreps, f.ex, så går ting veldig fort, og det er viktig å kunne holde øye med ekkoloddskjermen hele tiden mens jeg merker ut settet. Under settingen så må alt gå glatt, det er ikke mulig å stoppe opp når man setter teinelenker på 100 m+. Det sier seg selv at da er det ikke tid til å fomle med knapper og menyer.

Dette ekkoloddet med hybrid giver har vært helt fantastisk så langt, ekkoloddet på dragonflyen som jeg kjøpte er tilnærmet "skrot" i forhold. Men den har også kvadratisk skjerm, sp den er velegnet som plotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gått over alle koblinger, og testa en liten tur nå i kveld. Alt virka ok. Er det forresten noen som har prøvd ferittringer for å dempe tenningsstøy? Jeg har endel av det når jeg gir på litt. På tomgangsfart er det sånn noenlunde bra. Har tenkt på ekstra batteri, men det blir ikke i høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lekt litt med feritt tidligere (da jeg hadde Honda og Suzuki) men det hadde null effekt for min del. Langt tilbake i tid, da jeg hadde en Minn Kota elmotor, brukte jeg deres variant av feritt pga noe støy fra elmotoren på visse turtall, der hadde den noe effekt.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.