Gå til innhold
Fiskersiden

Kombinert snelle til både lett innlandsfiske og laksefiske?


Eirik GS
 Share

Recommended Posts

Nå som multisener tar så liten plass på spolen vurderer jeg én snelle (med to spoler til forskjellig snøretykkelse) til både lett ørretfiske og til laksefiske / sjøfiske. Vil en 3000 str snelle funke, og hva er evt nedsiden ? Bremsen ikke sterk nok til laksefiske? Hører gjerne hva ringrevene på forumet mener

 

Endret av Eirik GS
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bremsen vil holde, kommer jo an på snella, størrelsen på fisken og størrelsen på elva. Det skal vel endel til om det blir det svake punktet. 
 

Mange laksefiskere, særlig markfiskere, foretrekker mono. Det finnes vel også elver der multi er forbudt. Selv har jeg fisket laks med multi (med monofortom), og synes det funker fint. Man får en veldig bra kontakt med bunnen. 
Skal du bedrive tungt markfiske med søkker på kanskje 100 gram, i store elver, blir kanskje en snelle i str 3000 litt spinkel. Men skal du kaste med sluk/wobbler/spinner i mindre elver bør set funke fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvert merke har sin "størrelseguide" men jeg tipper du snakker da om 3000 Shimano størrelse. 

Jeg kan bare snakke for meg selv, egen erfaring, hva jeg tror og min opplevelse.

Jeg tror for ditt formål så funker dagens shimano 3000 i mid klasse og oppover. Shimano har mange modeller og hver tilegna for forskjellige fiske. Jeg tror ikke en Shimano f.eks Catana strl 4000 holder mål, men derimot Stradic 3000C (Coastal har dyp spole) eller bedre holder mål. Jeg har en Stradic 3000C FK som jeg bruker for Gjedde, sjøørret og generelt sjø eller når jeg skal gå for noe stort.

Var i lofoten i år og hadde med meg Stradic snella og sjøørret stanga, som egentlig er for lett. Jeg fikk aldri en følelse eller tvil om snella holdt mål, var mer bekymra for stanga. Dama lånte gamle ørret comboen på turen, og på den sitter det puslete Sedona 500FD. Til og med den klarte seg, dog tok det bare lenger tid for henne å få opp fiske. Da hu måtte slite de ut lenger enn meg.

Dagens tek i nye sneller er veldig avansert og robust, så jeg tror vi kan presse ned på størrelse mer enn før. Blir jo også mer hyggelig kaste opplevelse med mindre snelle syns da jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kenngu skrev:

Hvert merke har sin "størrelseguide" men jeg tipper du snakker da om 3000 Shimano størrelse. 

Jeg kan bare snakke for meg selv, egen erfaring, hva jeg tror og min opplevelse.

Jeg tror for ditt formål så funker dagens shimano 3000 i mid klasse og oppover. Shimano har mange modeller og hver tilegna for forskjellige fiske. Jeg tror ikke en Shimano f.eks Catana strl 4000 holder mål, men derimot Stradic 3000C (Coastal har dyp spole) eller bedre holder mål. Jeg har en Stradic 3000C FK som jeg bruker for Gjedde, sjøørret og generelt sjø eller når jeg skal gå for noe stort.

Var i lofoten i år og hadde med meg Stradic snella og sjøørret stanga, som egentlig er for lett. Jeg fikk aldri en følelse eller tvil om snella holdt mål, var mer bekymra for stanga. Dama lånte gamle ørret comboen på turen, og på den sitter det puslete Sedona 500FD. Til og med den klarte seg, dog tok det bare lenger tid for henne å få opp fiske. Da hu måtte slite de ut lenger enn meg.

Dagens tek i nye sneller er veldig avansert og robust, så jeg tror vi kan presse ned på størrelse mer enn før. Blir jo også mer hyggelig kaste opplevelse med mindre snelle syns da jeg :)

Ok ,takk for svar.Kunne du brukt samme Stradic 3000 til lett innlandsfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Eirik GS skrev:

Ok ,takk for svar.Kunne du brukt samme Stradic 3000 til lett innlandsfiske?

 

Jaja, Stradic 3000C FK er egentlig en 2500 bare raskere, har dyp spole og T-grip håndtak. Ellers er de størrelsesmessig like store, bare 3000 ser større ut pga større håndtak. Stradic'en har jeg paret med en 9'2 fot 3-18g stang som jeg kjøpte for ørretfiske, men jeg personlig syns det ble litt for grovt siden jeg ble forelsket i Ultralight fiske etter ørret :D
Dermed ble den testet ut for sjøørret, og der yter den perfekt. Så testet jeg den mot gjedde, og samme resultat (Dog for lett stang). Testet som sagt i Lofoten, samme resultat. Det er den mest allsidige og trofaste snella jeg har når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.