Gå til innhold
Fiskersiden

Hva gjør man hvis fisken blør?


Arild116
 Share

Recommended Posts

Spørs helt det. 

Hvis kroken satt i kjeven vil fisken sannsynligvis overleve, hvis den blør fra hodet har den mindre sjanse. Avliver du den har den ingen sjanse. 

Slipper du den ut og den dør blir den mat for noe uansett. 

Så svaret er enkelt. Hvis du trenger eller ønsker matfisk, ta den hjem, og slipp ut igjen resten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

små blødninger som skyldes kjøttsår er som regel helt uproblematiske. Blødninger fra gjellene gir som regel fisken dårlige odds. I utgangspunktet enig med vurderingene til Ølgylt, men en fisk som har en åpenbart alvorlig blødning bør vurderes avlivet. Ja, fisken kommer til nytte som mat for andre i økosystemet, men i den grad man kan tro at fisk kan plages, bør man kanskje ikke sette tilbake fisk man tror kan lide en sakte død. Og tvilstilfeller vil alltids oppstå før eller senere. Jeg pleier å ha med en balje jeg setter fisk i. Sørger for friskt oksygenrikt vann (har pumpe). Da ser man raskt om en blødning stopper eller ikke, og om det er noe vits å sette den tilbake, eller mer fornuftig å ta den med hjem. Jeg har flere ganger opplevd at tilsynelatende håpløse situasjoner har ordnet seg. Blødningen har stoppet, og fisken har kviknet til. Men har naturligvis også opplevd det motsatte. Det skal også tilføyes at det er stor forskjell på hvor robuste fisk er. Dessuten har fisken bedre muligheter jo kaldere vannet er, sannsynligvis fordi kaldere vann inneholder mer oksygen enn varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.