Gå til innhold
Fiskersiden

Frontmontert el-motor, hva er best?


Flumbo
 Share

Recommended Posts

Hei og velkommen til forumet!

Til den båten skal du ha en 12V-motor. Begynn med å finne ut av om du primært bruker båten i ferskvann (da kan du ha en motor beregnet for det) eller om du fisker jevnlig i saltvann (og må ha en saltvannsbestandig motor). Det neste du må bestemme deg for er om den skal ha GPS-styring eller ei, med slik styring kan motoren brukes som elektronisk anker. Hvis du så skal ha GPS-styring er det neste du må bestemme deg for om du ønsker å styre/ kontrollere elmotoren fra båtens kartplotter, og så kan valget tas basert på det.

Billigst uten GPS er Biltema. Denne har jeg ikke prøvd selv, men den får helt OK skussmål rundt om kring og er sannsynligvis en Haswing med Biltema-logo på. Derfra går prisene opp til rundt 50.000 med Garmins Force og Lowrance Ghost på toppen av fjellet, men begge disse er egentlig overkill for båten din da de kun kommer i kraftigere utgaver enn du trenger per nå. Litt over Biltema har du produsenten av Biltemas motor, Haswing, men så vidt jeg vet er det ingen som tar inn Haswings GPS-styrte elmotor til Norge så da må du over grensen og ta en harry-handel. Hakket over Haswing prismessig har du Motorguide, der Xi3 er det naturlige valget for din båt (Xi5 er overkill). Motorguide har dessverre hatt endel kvalitetsproblemer i senere tid, så personlig ligger jeg unna de frem til de har ryddet opp i problemene de har med sin GPS-kontroll. Minn Kota er en hel del dyrere enn MG, tilsynelatende uten særlig grunn rent teknisk, men de har ikke de samme gjennomgående kvalitetsproblemene.

I tillegg til motor trenger du et eget batteri, da kan denne være verdt å lese: https://teamcolibri.blogspot.com/2020/08/fordeler-og-ulemper-med-lifepo4.html

Hvis du må forlenge kablene mellom motor og batteri må du bruke riktig dimensjon på kablene, hvordan du beregner det ser du her: https://teamcolibri.blogspot.com/2020/02/what-size-wiring-to-use-for-my-unit.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, erik skrev:

Hei og velkommen til forumet!

Til den båten skal du ha en 12V-motor. Begynn med å finne ut av om du primært bruker båten i ferskvann (da kan du ha en motor beregnet for det) eller om du fisker jevnlig i saltvann (og må ha en saltvannsbestandig motor). Det neste du må bestemme deg for er om den skal ha GPS-styring eller ei, med slik styring kan motoren brukes som elektronisk anker. Hvis du så skal ha GPS-styring er det neste du må bestemme deg for om du ønsker å styre/ kontrollere elmotoren fra båtens kartplotter, og så kan valget tas basert på det.

Billigst uten GPS er Biltema. Denne har jeg ikke prøvd selv, men den får helt OK skussmål rundt om kring og er sannsynligvis en Haswing med Biltema-logo på. Derfra går prisene opp til rundt 50.000 med Garmins Force og Lowrance Ghost på toppen av fjellet, men begge disse er egentlig overkill for båten din da de kun kommer i kraftigere utgaver enn du trenger per nå. Litt over Biltema har du produsenten av Biltemas motor, Haswing, men så vidt jeg vet er det ingen som tar inn Haswings GPS-styrte elmotor til Norge så da må du over grensen og ta en harry-handel. Hakket over Haswing prismessig har du Motorguide, der Xi3 er det naturlige valget for din båt (Xi5 er overkill). Motorguide har dessverre hatt endel kvalitetsproblemer i senere tid, så personlig ligger jeg unna de frem til de har ryddet opp i problemene de har med sin GPS-kontroll. Minn Kota er en hel del dyrere enn MG, tilsynelatende uten særlig grunn rent teknisk, men de har ikke de samme gjennomgående kvalitetsproblemene.

I tillegg til motor trenger du et eget batteri, da kan denne være verdt å lese: https://teamcolibri.blogspot.com/2020/08/fordeler-og-ulemper-med-lifepo4.html

Hvis du må forlenge kablene mellom motor og batteri må du bruke riktig dimensjon på kablene, hvordan du beregner det ser du her: https://teamcolibri.blogspot.com/2020/02/what-size-wiring-to-use-for-my-unit.html

Takk for grundig svar :) GPS er et krav ja. Er disse motorene noe som går an å hekte av og på lett, eller monteres de for å bli på båten? Båten ligger fast på brygge innimellom og hadde føltes tryggere å ta den med i bilen. Går omtrent bare i ferskvann. I vansjø i Østfold og vassdraga rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste kombinerer nok en slik motor med en hurtigbrakett slik at den enkelt kan tas av og på båten, meg inkludert. Til Motorguide og Minn Kota er det merkenes egne braketter som gjelder, til Garmin må man bruke Minn Kotas brakett og til Lowrance Motorguides brakett. Haswing har sin egen brakett, om den så passer på Biltemas motor vet jeg ikke (men den var uten GPS uansett).

Her min egen Motorguide Xi5 80LBS/ 24V som står på Motorguides hurtigbrakett i metall:

IMG_5622.jpg

Brakett-delen som står igjen på båten ser slik ut (fra min forrige båt):

blogger-image-1311783466.jpg

Her kan du lese om montering på en "vanlig" båt, dvs en båt som ikke er bygget for denne typen motorer fra fabrikk: https://teamcolibri.blogspot.com/2018/06/fra-enkel-alujolle-til-spinnfiskebat.html

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.10.2020 at 9.53, erik skrev:

Hvis du så skal ha GPS-styring er det neste du må bestemme deg for om du ønsker å styre/ kontrollere elmotoren fra båtens kartplotter, og så kan valget tas basert på det.

For dere som har litt erfaring med å bruke slike motorer, hvor mye bruker dere denne funksjonaliteten?

Primært skal jeg bruke elmotoren for ankring på dypt vann ved havfiske, er denne funksjonaliteten noe jeg bør vektlegge? Eller holder det med å kunne ankre opp med fjernkontrollen som følger med disse motorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig bruker jeg det nesten ved hver eneste ankring fordi det er enklere å trykke på en stor skjerm "foran nesa" enn å styre med en fjernkontroll som er i veien når den henger rundt halsen, og som jeg aldri finner igjen hvis jeg legger den fra meg.... Men her er det nok snakk om smak/ behag og ikke minst tilvenning. Hvis 99% av bruken er ren ankring hadde jeg personlig neppe betalt for å kunne styre fra plotteren. Men siden jeg også bruker elmotoren ved trolling og ikke minst ved bevegelig spinnfiske, så er det et stort pluss å kunne styre via kartplotteren. Ved spinnfiske så setter jeg typisk motoren i en rute eller i kurslås, og 0,2 knop så den justerer kraften selv inn mot den hastigheten. Så kan vi fiske av rundt holmen eller langsmed kanten i perfekt "drifthastighet" uavhengig av hvilken vei det blåser, eller om vannet går den ene eller andre veien. Du kan gjøre dette via fjernkontroll også, men det er langt mer knotete enn å gjøre det på plotteren.

Det er litt forskjell på fjernkontrollen også. Med Minn Kota sin store fjernkontroll har du et display som gjør at fjernkontrollen er enklere i bruk fordi du lett ser hva motoren gjør, hvilken kraft den bruker, om den er i kurslås eller ankring etc. Med de andre merkene er fjernkontrollen en liten dings med bare knapper. Fordelen med det er at du faktisk kan ha den rundt halsen (du har i praksis ikke MKs sin store fjernkontroll rundt halsen, den ligger på dashen), men ulempen er at du ikke får informasjon om hva motoren driver med direkte og må "gjette" litt innimellom. ("Hmm, hvilken funksjon trykket jeg egentlig på sist, var det kurslås eller satte jeg en rute? Og brukte jeg da hastighetsstyring, eller kraft?") 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Flumbo skrev:

Antar det er vanlig med et ekstra batteri som driver el-motoren. Lader dette fra påhengeren, eller må det tas ut og lades opp i ny og ne?

Det enkle svaret er "ja". :)

Du må i praksis ha et eget batteri til en elmotor, men du kan selvfølgelig sette inn et rele fra startbatteriet ditt eller en DC/DC-lader for å bruke overskuddslading fra påhengeren din. Vær litt obs på at alle merker elmotor har som garantibetingelse at elmotoren skal kobles fra batteriet før batteriet lades, uten at det egentlig behøver å bety så veldig mye men er verdt å nevne.

Blybaserte batterier (AGM, Gel etc) skal ALLTID topplades etter bruk, ingen unntak. Hvis slike batterier ikke topplades etter bruk vil de sulfatere og miste kapasitet. Litiumsbaserte batterier (feks LiFePo4) kan fint stå lenge uten å være toppladet. Så hvis du ikke kommer til å topplade hver gang (dvs koble til landstrøm) så er det LiFePo4 du skal ha. Mer om dette her: https://teamcolibri.blogspot.com/2020/08/fordeler-og-ulemper-med-lifepo4.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.10.2020 at 9.53, erik skrev:

Motorguide har dessverre hatt endel kvalitetsproblemer i senere tid, så personlig ligger jeg unna de frem til de har ryddet opp i problemene de har med sin GPS-kontroll.

En oppfølging til dette. Hvor alvorlige er disse problemene? Jeg er på utkikk etter elmotor til en båt på 19-21 fot, primært saltvann. Har søkt litt på nett, og på mange måter virker Xi5 som det beste alternativet funksjons- og prismessig. (Primært ankring for havfiske på dypt vann, type 150-3/400 m)

Haswing GPS: Finner ikke 24V versjonen til salgs i Sverige, og 12V blir vel litt spinkelt

Xi5: Beste pris, men kvalitetsproblemer som nevnt over? (jeg har i utgangspunktet sett for meg et oppsett med lowrance-ekkolodd, men kan revurdere dette)

Minn Kota: Denne er jo nesten dobbelt så dyr som Xi5, og jeg er ikke så veldig interessert i å gå for Humminbird-system. Men må kanskje revurdere dette

Lowrance Ghost: Dyr, og kun for ferskvann så vidt jeg kan se?

Garmin Force: Dyr, men kan brukers i saltvann til nød? Etter litt søk på nett kom jeg over en artikkel som nevnte at garantien holdt hvis man spylte motoren mer ferskvann etter hver bruk og setter den inn med silikonspray (ikke så veldig aktuelt dette kjenner jeg....). 

 

 

Endret av kilhak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en 445 Catch hadde jeg kjøpt 12V.

Det er unektelig litt vakuum etter at MG fikk problemer, så jeg håper de får styr på GPS-donglene sine igjen. Jeg ser ingen grunn til den enorme prisforskjellen kontra Minn Kota, annet enn at det er noen i MK-distribusjonskjeden som liker å tjene penger. :) Personlig er jeg også i markedet for en ny elmotor men jeg sitter på gjerdet enn så lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Til en 445 Catch hadde jeg kjøpt 12V.

Det er unektelig litt vakuum etter at MG fikk problemer, så jeg håper de får styr på GPS-donglene sine igjen. Jeg ser ingen grunn til den enorme prisforskjellen kontra Minn Kota, annet enn at det er noen i MK-distribusjonskjeden som liker å tjene penger. :) Personlig er jeg også i markedet for en ny elmotor men jeg sitter på gjerdet enn så lenge. 

Takk. Jeg har vel kanske kapret denne tråden litt (jeg har planer om å kjøpe en litt større båt en trådstarter, så må nok opp i 24V eller 36V). 

Får krysse fingrene for at MG får løst problemene sine snart da 

Endret av kilhak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser i en amerikansk gruppe for MG-eiere på Fjesboka at MG har begynt å sende ut en oppdaterings-dongle nå som visstnok skal fikse problemet. Så her er det bare å krysse fingrene.

Jeg ser selv på en Xi3 24V, men avventer til problemene er løst. Må jeg opp på MK så er jeg troenes til å ta steget helt ut til Garmin eller Lowrance for å få en børsteløs motor. Men det koster så det svir....

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13.10.2020 at 22.13, erik skrev:

Jeg ser i en amerikansk gruppe for MG-eiere på Fjesboka at MG har begynt å sende ut en oppdaterings-dongle nå som visstnok skal fikse problemet. Så her er det bare å krysse fingrene.

Jeg ser selv på en Xi3 24V, men avventer til problemene er løst. Må jeg opp på MK så er jeg troenes til å ta steget helt ut til Garmin eller Lowrance for å få en børsteløs motor. Men det koster så det svir....

Hvorfor skal du bytte? Er det ferskvannsversjonen du har? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Xi5 tok kvelden. Sannsynligvis vanninntrenging i motorhuset, som igjen førte til at alt nedi der stoppet opp. Det koster såpass mye å skifte den delen at jeg like gjerne kjøper ny motor. Dog Kudos til Mjøsservice for bra oppfølging, motoren min er ikke kjøpt via ham og utenfor alt av garantier og reklamasjonsrett men han kom med flere gode alternativer og jeg slapp i betale for «diagnosen» på min gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.10.2020 at 11.24, erik skrev:

Min Xi5 tok kvelden. Sannsynligvis vanninntrenging i motorhuset, som igjen førte til at alt nedi der stoppet opp. Det koster såpass mye å skifte den delen at jeg like gjerne kjøper ny motor. Dog Kudos til Mjøsservice for bra oppfølging, motoren min er ikke kjøpt via ham og utenfor alt av garantier og reklamasjonsrett men han kom med flere gode alternativer og jeg slapp i betale for «diagnosen» på min gamle.

Skjønner! 
 

Jeg har så smått begynt å fantasere om en baugmontert el-motor jeg og, men i og med at MG jobber med å forbedre GPS’en, kan jeg jo drømme en stund til .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den 13.10.2020 at 22.13, erik skrev:

Jeg ser i en amerikansk gruppe for MG-eiere på Fjesboka at MG har begynt å sende ut en oppdaterings-dongle nå som visstnok skal fikse problemet. Så her er det bare å krysse fingrene.

Jeg ser selv på en Xi3 24V, men avventer til problemene er løst. Må jeg opp på MK så er jeg troenes til å ta steget helt ut til Garmin eller Lowrance for å få en børsteløs motor. Men det koster så det svir....

Har prøvd å lese litt selv på facebook-gruppa for MG-Owners, men blir ikke helt klok på om MG har kommet noe videre med å løse disse problemene nå?

 

Edit: Ser at ny software testes av blant annet Atle Høidalen, men dette løser bare deler av problemet vel? Problemet med selv GPS'en blir ikke løst av dette?

Endret av kilhak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status er at det går fremover, men at det fortsatt er noen problemer igjen å rette opp. 

Vær litt obs på at den gruppa er hummer & kanari over en lav sko. Feilmontering, manglende kalibrering og manglende oppstartsprosedyre (for første gangs bruk), blandet med reelle produkt-problemer. Det later til at en hel del for eksempel ikke får med seg at etter endt rute, så vil MGen enten ankre, kutte kraften til propellen eller fortsette i heading-lock, og at det er et valg du gjør i innstillingene som MGen så følger til du velger noe annet. Klassiske tilfeller av at folk ikke leser bruksanvisningen, eller mangler forståelse for hvordan GPS og retningssensorer fungerer. Den ene tråden der med 30+svar fra en som klaget på GPS-ankringen viste seg å handle om at han prøvde å bruke ankring under en bro, der får ikke GPS-mottageren noe signal og vil selvfølgelig ikke ankre. For all del, det er endel reelle produkt-relatert tråder i den gruppa også, men det drukner tidvis i rene brukerfeil.

Så kan man selvfølgelig diskutere om brukerfeilene viser at manualen fra MG er for dårlig, men det blir en litt annen diskusjon. :) Personlig sitter jeg fortsatt pent på gjerdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, erik skrev:

Status er at det går fremover, men at det fortsatt er noen problemer igjen å rette opp. 

Vær litt obs på at den gruppa er hummer & kanari over en lav sko. Feilmontering, manglende kalibrering og manglende oppstartsprosedyre (for første gangs bruk), blandet med reelle produkt-problemer. Det later til at en hel del for eksempel ikke får med seg at etter endt rute, så vil MGen enten ankre, kutte kraften til propellen eller fortsette i heading-lock, og at det er et valg du gjør i innstillingene som MGen så følger til du velger noe annet. Klassiske tilfeller av at folk ikke leser bruksanvisningen, eller mangler forståelse for hvordan GPS og retningssensorer fungerer. Den ene tråden der med 30+svar fra en som klaget på GPS-ankringen viste seg å handle om at han prøvde å bruke ankring under en bro, der får ikke GPS-mottageren noe signal og vil selvfølgelig ikke ankre. For all del, det er endel reelle produkt-relatert tråder i den gruppa også, men det drukner tidvis i rene brukerfeil.

Så kan man selvfølgelig diskutere om brukerfeilene viser at manualen fra MG er for dårlig, men det blir en litt annen diskusjon. :) Personlig sitter jeg fortsatt pent på gjerdet.

Takk for oppdatering. 

Men er det slik at "alle" produktproblemene kan rettes opp i med software-oppdateringer? Eller vil noen av problemene være knyttet til selve hardwaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er der de lærde strides. :) Jeg tror ikke jeg tråkker noen på tærne hvis jeg sier at moderkortet på 36V har vært et kjent problem og der det har feilet må det fysisk erstattes med et nytt. Så har det vært noen tilfeller av kløning på MGs fabrikk, der de har lagt de strømførende kablene i "hodet" på motoren for tett på GPS-mottageren, som også må rettes fysisk (det er dog teknisk enkelt, alle kan gjøre det så lenge de har en skrutrekker).

Andre hardvareproblemer kjenner ikke jeg til, men det er fortsatt endel testing igjen før vi skal friskmelde MG helt. Per nå har Atle testet mot sin Xi5 36V, men vi skal også teste mot en Xi3 24V og så kan det komme endringer her før dette slippes ut mot kunder flest. Men kan vi bistå i den forbindelse så gjør vi det, bare med et lite forbehold om at Kong Vinter snart setter en stopper for så mye mer testing fra vår side.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er eier av en MG Xi5 24V og har hatt problem med denne. Problemet har vært at motoren roterer mer enn 360°, slik at den holder på å ta kvelertak på seg selv. Jeg har måttet kjøre motoren manuelt motsatt vei for å løse opp ledningene som har blitt tvinnet rundt stammen. Problemet oppstår når det er bølger og baugen blir kastet til siden. Når det er flatt hav og bare strøm, er det ingen problemer. Jeg har hørt at andre MG-eiere har hatt samme problem og at ledninger har blitt slitt av.

Det er kun ankerlåsfunksjonen jeg har benyttet og det har aldri vært problemer med å holde posisjonen. Jeg er klar over at motorens retning må kalibreres før den tas i bruk, og det har jeg gjort. Jeg har fått kvitteringstone etter at kaliberingen er gjort.

Jeg har tatt problemet opp med selger som svarte: «Her kan en fabrikk reaset / en kompass kalibrering / Sette motorens retning hjelpe.» Instruksjoner for dette fikk jeg av selger, og instruksjonene ble fulgt til punkt og prikke, men jeg ble ikke kvitt problemet.

Selger sa da at neste skritt var å bytte GPS-antenne. Dette kunne gjøres på garantien hos alle Mercury-forhandlere. Jeg har fått byttet GPS-antennen, men jeg har ikke fått testet om dette har løst problemet. Jeg er spent på om el-motoren vil fungere problemfritt, men har dessverre ikke anledning til å finne det ut nå.

Jeg hører at det er forskjellige problemer med MG, og forskjellige løsninger på problemene. Jeg forstår ikke at bytting av GPS-antenne vil løse problemet jeg har hatt. Jeg vil heller tro at det er en programvarefeil. Er det noen her som kunnskaper/erfaringer med dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme skjer med min Xi5 36V. Noen ganger det hjalp med å kalibrere på nytt andre ganger måte bare bytte fiskeplass da strøm/vind kombinasjon gjorde at etterhvert motoren ble bare dum og vridde seg rund flere ganger. Dette er dårlig programmert synes jeg. Motoren burde kjenne at den har rotert mer en 360deg i en retning og at den må vri tilbake...

Genialt ideen med en sånn GPS styrt anker men den har flere barndom sykdommer. Minnkota har også de, så enten må man akseptere de eller vente på noe nytt. Merkelig at det ikke kom noe fra China ennå (Xiaomi etc.).
Men, selv om den fungerer ikke ideelt er jeg er super fornøyd med den! Dypt vann fiske er bare lek nå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer en motorguide til neste sesong, men sliter litt med å finne ut av hva jeg bør ha. Hva er forskjellen mellom Xi3 og 5? Står ikke noe fornuftig om dette på sidene til mjøsservice, virker litt som det er en butikk for de som allerede har kunnskapen om hva de trenger.

Ser jeg på hele pakker med batterier, fester og alt moro blir prisen drøy og det skille bare 6000kr eller så fra 24 til 36 volt om jeg sammenlikner 24v med 100ah batteripakke og 36ah med 50ah batteripakke, så frister veldig med 36v. Tenker jeg riktig om jeg sier driftstid på 50ah 36v er større enn 100ah 24v? tilgjengelig energimengde er større med 36v løsningen selvsagt, men da må vel driftstiden være lenger også om man tenker på arbeidet som skal gjøres med å jobbe mot vind og strøm?

Båten er 18 fot og veier i teorien 550kg og har motor på ca 110kg, så tipper fort over 800kg med 60L bensin, fiskeutstyr og meg selv i båten. Fisker mest utaskjærs hvor strømmen lett kan renne i 2-3 knop. Har opplevd å drive i 3 knop i vindstille vær og det føles oftest som å sitte i en elv når båten ligger for anker. er det realistisk å tro man kan ligge stille med en slik motor i det hele tatt? evt hvor lenge? 4-5 timer i ankringsmodus ville vært ideelt å oppnå, men kan leve med 3+ også.

Klarer fint å ankre tålelig greit med tau også, men hadde en litt hektisk opplevelse i sommer med krok som satt i bånn uten å klare å slite løs, 350m tau ute og et 200m langt skip som ville gå svært nærme.... Dette og tid spart på å hale tau gjør fristelsen stor om MG duger til så sterk strøm.

Håper noen har erfaringer å fylle på med! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Leon skrev:

Vurderer en motorguide til neste sesong, men sliter litt med å finne ut av hva jeg bør ha. Hva er forskjellen mellom Xi3 og 5? Står ikke noe fornuftig om dette på sidene til mjøsservice, virker litt som det er en butikk for de som allerede har kunnskapen om hva de trenger.

Ser jeg på hele pakker med batterier, fester og alt moro blir prisen drøy og det skille bare 6000kr eller så fra 24 til 36 volt om jeg sammenlikner 24v med 100ah batteripakke og 36ah med 50ah batteripakke, så frister veldig med 36v. Tenker jeg riktig om jeg sier driftstid på 50ah 36v er større enn 100ah 24v? tilgjengelig energimengde er større med 36v løsningen selvsagt, men da må vel driftstiden være lenger også om man tenker på arbeidet som skal gjøres med å jobbe mot vind og strøm?

Båten er 18 fot og veier i teorien 550kg og har motor på ca 110kg, så tipper fort over 800kg med 60L bensin, fiskeutstyr og meg selv i båten. Fisker mest utaskjærs hvor strømmen lett kan renne i 2-3 knop. Har opplevd å drive i 3 knop i vindstille vær og det føles oftest som å sitte i en elv når båten ligger for anker. er det realistisk å tro man kan ligge stille med en slik motor i det hele tatt? evt hvor lenge? 4-5 timer i ankringsmodus ville vært ideelt å oppnå, men kan leve med 3+ også.

Klarer fint å ankre tålelig greit med tau også, men hadde en litt hektisk opplevelse i sommer med krok som satt i bånn uten å klare å slite løs, 350m tau ute og et 200m langt skip som ville gå svært nærme.... Dette og tid spart på å hale tau gjør fristelsen stor om MG duger til så sterk strøm.

Håper noen har erfaringer å fylle på med! 

Kommer sikkert noen eksperter på banen snart, men så vidt jeg vet

- xi5 kommer med fotpedal (dette må kjøpes i tillegg for xi3)

- xi3 er litt mer kompakt/lettere enn xi5

- xi5 kommer vel med 2-blads propell, mens xi3 kommer med 3-blads

- og hvis jeg husker riktig så tror jeg xi5 slår seg av automatisk når du tar den opp av vann, men det gjør ikke xi3 (den må du huske å slå av manuelt). 

 

Endret av kilhak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Leon skrev:

Vurderer en motorguide til neste sesong, men sliter litt med å finne ut av hva jeg bør ha. Hva er forskjellen mellom Xi3 og 5? Står ikke noe fornuftig om dette på sidene til mjøsservice, virker litt som det er en butikk for de som allerede har kunnskapen om hva de trenger.

Ser jeg på hele pakker med batterier, fester og alt moro blir prisen drøy og det skille bare 6000kr eller så fra 24 til 36 volt om jeg sammenlikner 24v med 100ah batteripakke og 36ah med 50ah batteripakke, så frister veldig med 36v. Tenker jeg riktig om jeg sier driftstid på 50ah 36v er større enn 100ah 24v? tilgjengelig energimengde er større med 36v løsningen selvsagt, men da må vel driftstiden være lenger også om man tenker på arbeidet som skal gjøres med å jobbe mot vind og strøm?

Båten er 18 fot og veier i teorien 550kg og har motor på ca 110kg, så tipper fort over 800kg med 60L bensin, fiskeutstyr og meg selv i båten. Fisker mest utaskjærs hvor strømmen lett kan renne i 2-3 knop. Har opplevd å drive i 3 knop i vindstille vær og det føles oftest som å sitte i en elv når båten ligger for anker. er det realistisk å tro man kan ligge stille med en slik motor i det hele tatt? evt hvor lenge? 4-5 timer i ankringsmodus ville vært ideelt å oppnå, men kan leve med 3+ også.

Klarer fint å ankre tålelig greit med tau også, men hadde en litt hektisk opplevelse i sommer med krok som satt i bånn uten å klare å slite løs, 350m tau ute og et 200m langt skip som ville gå svært nærme.... Dette og tid spart på å hale tau gjør fristelsen stor om MG duger til så sterk strøm.

Håper noen har erfaringer å fylle på med! 

Jeg har en Hobby 555 Proff. Det er omtrent samme lengde og vekt som din båt. Med MG Xi5 24V holder jeg 2,3 knop. Dersom det hadde vært 3 knop strøm, ville jeg ha driftet med 0,7 knop. Men det går an å ha hovedmotoren innkoblet samtidig, men jeg har aldri hatt behov for det.

Jeg har et 100AH batteri og det holder i flere dager for meg. Men spørsmålene om batterier er det andre som kan svare bedre på enn jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.