Jump to content
Fiskersiden

Frontmontert el-motor, hva er best?


Flumbo
 Share

Recommended Posts

Xi5 versus Xi3: Xi3 har litt mindre kraft (LBS) i forhold til volt, kommer uten fotpedal og har en litt enklere "fot" som mangler auto-avstengningen. Sistnevnte er nesten bare en fordel siden det gjør det enklere å spille inn ruter man senere skal drifte eller slowtrolle på. Som 12V ser jeg ingen grunn til å velge Xi5, som 24V er det ganske dødt løp, som 36V hadde jeg valgt Xi5 - basert nettopp på kraft og hvor solid foten er.

Batteri: Hvor stor bensintank trenger du? :) Generelt vil jeg påstå at 50Ah holder til variert ankring, drifting og slowtrolling, mens 100Ah er for heldags slowtrolling eller hvis man ankrer i sterk strøm (feks tidevannsstrømmer) eller ofte er på turer som varer i flere dager uten lading på natten. Litt enkelt sagt så dobler motorens forbruk seg for hver knop du øker farten. Nesten uansett elmotor ligger toppfarten rundt 2,2-2,5 knop, men da er også forbruket ekstremt og du tømmer et 100Ah på 3 timer. (Jeg generaliserer her, det er en haug med faktorer som påvirker nøyaktig hvor lenge man får kjørt.) Skal jeg trolle fortere enn 1,5 knop-ish så bruker jeg elmotoren kun for styring, mens bensinmotoren står for fremdriften. Ønsker man mer kapasitet ser jeg ellers at Alternativ Energi bygger om batteripakker fra Nissan Leaf for de som trenger VIRKELIG mye tilgjengelige ampere. :D

Bly versus LiFePo4: Personlig ville jeg ikke vurdert noe annet enn litium til en elmotor. Her ser du hvorfor: https://teamcolibri.blogspot.com/2020/08/fordeler-og-ulemper-med-lifepo4.html

Ett 36V versus tre 12V: Personlig velger jeg å ha tre 12V kontra ett 36V, fordi konsekvensen av en ødelagt celle i et 36V er stor økonomisk, men hvis du har tre 12V og en celle ryker så koster det deg omtrent 1/3-del å erstattet det ene batteriet kontra hele 36V-batteriet. Med så lang forventet levetid på litiumsbaserte batterier, mener jeg man skal planlegge for det også å tenke seg at dette skal holde i 30 år for batteribanken totalt sett. For 24V er jeg litt uenig med meg selv.... Prinsippet er det samme der, men jeg valgte ett 24V kontra to 12V for å forenkle eget oppsett, kan kanskje kalles en "kalkulert risiko".

Det ser forresten ut som jeg ender med en 24V Xi3 selv i løpet av vinteren. En teamkompis vurderer å oppgradere fra sin Xi3 til en Ghost og "made me an offer I can`t refuse", er tross alt småbarnsfar med regninger på andre ting også.....

Ja, både MG og MK har utfordringer. MK er dog fort 10.000 dyrere for ellers sammenlikningsbar motor hvis man skal ha noen til saltvann, så de bør jaggu være bedre enn MG også. Nå ser testingen av ny software til MG lovende ut så langt, så med litt flaks har MK snart en skikkelig konkurrent igjen. Prisene på MK tyder på at de trenger den konkurransen.....

Per nå har jeg tre batteribanker i båten. 50Ah 24V til hjulvispen foran, 50Ah 12V til diverse følsom elektronikk - begge disse er LiFePo4. Som startbatteri og til endel ufølsom elektronikk som lanterner og live-well bruker jeg Biltemas 95Ah AGM. Per i dag vil jeg sterkt fraråde batterier med BMS som startbatteri til en båtmotor, ikke på grunn av batteriet men på grunn av motorene våre som per i dag trenger et "uintelligent" batteri. Jeg har laderele mellom startbatteriet og 12V-forbruksbatteri, Victron har et rele designet nettopp for lading fra bly til litium. Jeg har aldri gått strømtom med dette oppsettet. Jeg gikk for rele og ikke DC-DC lader mellom de siden min påhenger ikke genererer elektronisk støy i ladestrømmen sin.

For de med ekstreme behov for strøm til elmotor kan ellers en DC-DC lader fra startbatteri til elmotorens batteribank være verdt en kikk.

Edited by erik
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar alle sammen! Litt klokere på forskjell mellom Xi3 og 5. Skal kun brukes til ankring, dorging har aldri fenget meg særlig. Fotpedal? hva brukes den til? Gitarspelling? Høres uansett ut som noe jeg ikke trenger.

Angående strømforhold er det worst case jeg har nevnt, typisk ligger strømmen på 1-1,5 knop, men opp mot 2 knop er veldig vanlig utenfor svenner når det renner vestover. I sommer ankret vi opp på ca 170m og klarte ikke nå bunn med 500g søkke. Ved 1,2 kilo bly kom vi til bunnen, men med 45gr vinkel på snøret og kun små bevegelser i stanga gjorde at man kjente blyet løftet seg opp fra bunnen og brukte lang tid for å lande igjen. Disse dagene hjelper ikke elmotor heller, men tror på 36v utgaven om noen bekrefter ila vinteren at nevnte trøbbel med MG er løst.

Har aggregat, så får ta med det om 50ah ikke holderB)

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg nevner dette med ladere og rele, bør jeg ta med at både MG og MK har i sine garantibetingelser at motoren skal kobles fra batteribanken når banken lades. Så lenge ladestrømmen er ren og kontrollert ser jeg ikke det helt store problemet rent praktisk, men da er det i det minste nevnt. Det er maaange der ut som lader med motoren tilkoblet og delvis med den i drift også uten problemer, så teksten i bruksanvisningen er nok der for å fraskrive seg ansvar for de som måtte finne på å koble feil eller bruke svært kraftige ladere. MK drar det hele enda et hakk lengre ved å frasi seg ansvar dersom man bruker litiumsbatterier, men det må bero mest på at de ikke skiller på batterier ala LiFePo4 som har tilnærmet samme spenning som blybatterier, og litiumsbatterier med mye høyere spenning, igjen en slags forutsetning om at brukeren er en kløne. Utifra hva jeg ser på sosiale medier er det knapt nok en eneste MK-ambassadør som ikke bruker litium selv.

Fotpedal er først og fremst et poeng ved spinnfiske nære land. Jeg skal innrømme at jeg ikke er veldig stor fan av MGs fotpedal, men har brukt pedalen på Ghost og kabelstyrte modeller fra MK, og det er en helt annen verden. Ikke minst klarer jeg da å kontrollere motoren via pedalen selv med skikkelige sko på tottelottene, det klarer jeg ikke med MGs variant til Xi-modellene. Da jeg testet Ghost manøvrerte jeg en bassboat rundt mellom diverse brygger og båter inne i en travel marine uten problemer, med hikingsko på føttene.

Edited by erik
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For min del blir ikke lading under drift noe problem, evt batteripakke til mg vil stå helt separat i baugen, så selv om jeg har kontroll på skillerele på øvrig forbruk og start vil ikke det være tema. Har strøm 3m fra baugen i havna, så kan lade når jeg er inne uten å ta med batterier hjem.

fotpedal er altså til finmanøvrering mens man har henda på stanga? Ser ikke for meg behovet for dette på sjøen ved mitt fiske, så om jeg kjøper xi5 36v håper jeg det er mulig å nappe ut pedalpluggen så denne kan ligge hjemme. 
 

kjøper jeg håper det er verdt det, for båt uten motor er verdt mindre før jeg har byttet dørk og fjernet vasstrukkent skum. Motorguide dukket opp som et billigere alternativ til å kjøpe en hobby 555 om jeg fikser båten. Har hele tiden tenkt at for de penga kan jeg dra mye ankertau med teinehaleren helt til jeg velta av stolen fordi skruefestene i dørken gikk pga råte...

Link to comment
Share on other sites

21 timer siden, Leon skrev:

fotpedal er altså til finmanøvrering mens man har henda på stanga? Ser ikke for meg behovet for dette på sjøen ved mitt fiske, så om jeg kjøper xi5 36v håper jeg det er mulig å nappe ut pedalpluggen så denne kan ligge hjemme. 
 

 

Ja, fotpedalen er til finmanøvrering under aktivt fiske der man bruker hendene til noe annet enn å betjene en fjernkontroll (eller trykke på en kartplotter). Til akkurat det er pedal helt overlegent, tenk spinnfiske etter sjøørret og selvfølgelig abbor og gjedde.

Pedalen til Xi-modellene er trådløs, så det er ikke noe å nappe ut. Bare la den ligge pent i esken sin om den ikke skal brukes. :)

Link to comment
Share on other sites

Kan legge til at jeg fraråder å prøve å komme unna med en svakere motor (i praksis mindre volt) enn anbefalt. Jeg ser at enkelte bastant hevder at deres 12V-motor fungerer helt fint på båter ala Buster Large og andre i samme størrelse, men det vil jeg påstå er fordi de ikke vet bedre. Litt på samme måte som da jeg prøvekjørte min første Porsche, en Boxter med minste motor. Lykken var total, helt til jeg prøvde en med "skikkelig" motor...

Problemer som vil dukke opp med underdimensjonert elmotor:

Hard belastning på batteriet. Siden motoren hele tiden bruker turtall for å kompensere for at den mangler kraften den egentlig trenger, så blir det jo-jo på batteriet. Dette er særlig et poeng med blybaserte batterier, de har rett og slett ikke godt av behandlingen og klarer ikke å levere nok ampere der og da som forsterker problemet med jo-jo kjøringen. Du sparte kanskje noen kroner på innkjøpet, men du vil måtte skifte batteribank oftere enn nødvendig. 

Ujevn ankring. Særlig i litt vind, eller når det kommer større bølger fra passerende båter. Motoren har ikke kraft nok til å holde igjen, så båten driver av. Motoren gir da full gass for å komme tilbake til ankringspunktet. Bortsett fra at det er ubehagelig (særlig hvis man står) så går gjerne båten da over ankringspunktet på vei tilbake, igjen må motoren kompensere og du får et nytt røsk i båten.

Ujevn retning. Igjen ved vind eller bølger, motoren har ikke kraft nok til å holde stabil kurs og man får et sikk-sakk mønster over det som burde vært en (tilnærmet) rett linje.

Hvor ille dette er, kommer an på hvor underdimensjonert motoren er. Men når man uansett legger såpass med penger på bordet, så spar heller en sesong til om nødvendig enn å kjøpe for svak hjulvisp. For sterk motor er derimot helt uproblematisk, bortsett fra rent økonomisk.

Link to comment
Share on other sites

Viktig er å velge langt nok skaft! Jeg har den lengste (72") og av og til proppelen spinner i lufta når båten håper på bølger. Ved stille vann er den ca. 40cm under overflaten.
BTW - Xi5-105SW har ikke fotpedal som standard men fjernkontroll.

Edited by klimekkk
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg tok kontakt med maritim, og de kan levere Haswing frontmonterte motorer i Norge. Prisen for denne "50737-G1.5-183 (72”) 24V 80lbs" kommer på ca 11000+mva. Dette virker jo ganske rimelig. Har prøvd å google litt etter de som har erfaring med haswing sine modeller, og i Sverige virker de jo ganske fornøyde. 

None som har noen tanker rundt pris og kvalitet på Haswing sine frotnmonterte motorer. Kan service bli et problem siden dette merket ikke er spesielt utbredt i Norge? (PS! Er klar over at disse ikke kan kobles mot plotter, men primært er mitt behov ankring)

Alternativet til denne motoren er for min del en Xi5-105 36V 72" 

Edited by kilhak
Link to comment
Share on other sites

Den Haswing-modellen er helt ny, ble lansert for bare noen måneder siden, så å finne erfaringer med den over tid kan bli vanskelig. Å finne erfaringer med 12V-utgaven er enkelt, og som du sier er det fleste happy med den. Litt smårusk rundt app/ fjernkontroll men der kan det være mye bruker-relatert som dårlige batterier inne i bildet også, i tillegg til att app-problemer like gjerne kan være feil hos IOS/ Android som hos Haswing. Snaue 14 båtlapper for en SW-modell er nesten som et slag i trynet til Minn Kota, og under tilsvarende Motorguide, så prismessig vil jeg si at den ligger godt an.

Service på elmotorer i Norge er i stor grad noe du bør være forberedt på å gjøre selv. Selv om det kan se ut som forhandlere skal kunne ta diverse utbedringer så ender de veldig ofte med å sende inn motoren til agent/ importør fordi de ikke har kunnskapene for å gjøre selv enkle reparasjoner. Helt klart dumt, men "verden er som den er" på dette området. Dermed blir det fort ventetid og ikke minst dyrt på grunn av portoen frem og tilbake. (Reklamasjoner er en annen ting, der er det ikke ditt problem om forhandler må sende motoren halve Norge rundt.) Enklere ting som å skifte anoder etc er vanligvis veldig greit å gjøre selv da disse typisk sitter latterlig enkelt til rett bak propellen, du trenger ikke å åpne motoren for å skifte de. Det elektriske av styring og GPS er som regel støpt inn i epoxy (for å beskytte det mot korrosjon), så skal noe skiftes der er det ikke snakk om å reparere enkeltting, man røsker ut hele modulen og setter inn en ny, også noe de fleste kan klare selv. Men hvis man må åpne motorhuset, skal skifte stamme eller tilsvarende, da blir ting gjerne litt vanskeligere og hakket over "kjøkkenbenk-reparasjon-nivået", men det er heldigvis ikke noe som er vanlig.

Siden Haswing er såpass vanlig i Sverige, regner jeg ikke med at reservedeler blir noe problem. 

Edited by erik
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, erik skrev:

Den Haswing-modellen er helt ny, ble lansert for bare noen måneder siden, så å finne erfaringer med den over tid kan bli vanskelig. Å finne erfaringer med 12V-utgaven er enkelt, og som du sier er det fleste happy med den. Litt smårusk rundt app/ fjernkontroll men der kan det være mye bruker-relatert som dårlige batterier inne i bildet også, i tillegg til att app-problemer like gjerne kan være feil hos IOS/ Android som hos Haswing. Snaue 14 båtlapper for en SW-modell er nesten som et slag i trynet til Minn Kota, og under tilsvarende Motorguide, så prismessig vil jeg si at den ligger godt an.

Service på elmotorer i Norge er i stor grad noe du bør være forberedt på å gjøre selv. Selv om det kan se ut som forhandlere skal kunne ta diverse utbedringer så ender de veldig ofte med å sende inn motoren til agent/ importør fordi de ikke har kunnskapene for å gjøre selv enkle reparasjoner. Helt klart dumt, men "verden er som den er" på dette området. Dermed blir det fort ventetid og ikke minst dyrt på grunn av portoen frem og tilbake. (Reklamasjoner er en annen ting, der er det ikke ditt problem om forhandler må sende motoren halve Norge rundt.) Enklere ting som å skifte anoder etc er vanligvis veldig greit å gjøre selv da disse typisk sitter latterlig enkelt til rett bak propellen, du trenger ikke å åpne motoren for å skifte de. Det elektriske av styring og GPS er som regel støpt inn i epoxy (for å beskytte det mot korrosjon), så skal noe skiftes der er det ikke snakk om å reparere enkeltting, man røsker ut hele modulen og setter inn en ny, også noe de fleste kan klare selv. Men hvis man må åpne motorhuset, skal skifte stamme eller tilsvarende, da blir ting gjerne litt vanskeligere og hakket over "kjøkkenbenk-reparasjon-nivået", men det er heldigvis ikke noe som er vanlig.

Siden Haswing er såpass vanlig i Sverige, regner jeg ikke med at reservedeler blir noe problem. 

Takk for svar. Var ikke klar over at den var så ny, men fant kun omtaler av 12V-utgaven ja (så skjønte at den kanskje ikke var så gammel). 

Med tanke på pris, så syns jeg også dette virker bra. Det er jo klart at hvis MG nå har fikset (software)probleme sine så er jo den et veldig godt alternativ. Men en forskjell på ca 10k er jo relativ mye i den prisklassen vi snakker om her (hvis i praksis den "eneste forskjellen" er at MG/MK kan kobles til en kartplotter)

Positivt at de har deler i Sverige ja, det gjør det jo litt enklere å få tak i dette. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, TT skrev:

Nå er det ikke helt enkelt å lese egenskaper ut av denne omtalen, men dersom dette er en motor med "ankring" mv, er jo prisen nesten komisk lav smln med andre modeller: https://drev.se/produkter/he50700120-p?ref=5500

Utsolgt, da. Men ment som et eksempel. 

Den du lenker til der styres kun med pedal (tror jeg), så ikke direkte brukbar til ankring. 

Det er denne som leveres med GPS for ankring: https://drev.se/produkter/50736137b?ref=5500  (litt dyrere, men fortsatt veldig billig)

Link to comment
Share on other sites

12V-utgaven (med GPS) er lansert i ny utgave i 2020 men jeg tror ikke siste utgave er levert enda, og 24V-utgaven ble lansert i september eller så. (Jeg henger litt på noen utenlandske fora også.) Som de fleste andre (og særlig alle med produksjon i Kina) har Haswing hatt leveringsproblemer i 2020.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jeg har en Motorguide og sliter med å få ankringsfunksjonen til å virke som den skal. Det vil si at når det er stille og stabil avdrift, så fungerer baugmotoren helt perfekt, men når vind og bølger kaster baugen sidevis, så snurrer baugmotoren rundt flere ganger samme vei. Ledningene blir tvinnet rundt stammen og jeg er redd for at de skal ryke. Av og til virker baugmotoren altså tilsynelatende som den skal, men ved å kjøre sakte i sirkler med hovedmotoren ser en lett om alt er slik det skal være.

Jeg har klaget til selger som først foreslo å tilbakestille til fabrikkinnstillinger, så kalibrere kompasset og sette motorens retning. Da det ikke hjalp var neste skritt å bytte GPS-antenne. Det var ikke noe problem å få dette gjort fordi alle Mercuryverksteder kunne gjøre dette på garantien. Men bytting av GPS-antenne løste ikke problemene. Ny henvendelse til selger førte til følgende svar:

"Vi har været med på uttesting av et nytt Software til MotorGuide Xi-3 og Xi-5 motorene.

Dette Software løser bla problemene du sliter med, og vil bli tilgjengelig i løpet av våren. Det har også kommet en ny kalibreringsprosedyre som skal brukes etter oppdatering.

Denne kan du gjerne forsøke og bruke på motoren din allerede nå (Se vedlegg)

Software oppdateringen kan du gjøre selv via en dongle m/Nettverkskontakt, og denne kan få låne av oss. Når nytt Software blir klart, og vi får oppdateringdongler på plass, legger vi dette ut på bla Facebook, og div blogger."

Jeg ser fram til å forsøke softwareoppdatering og ny kalibreringsprosedyre. Det er litt stressende å måtte følge mer med på baugmotoren enn på fiskestangen. Ellers er jeg fornøyd med baugmotoren. Jeg er også så langt fornøyd med selgers håndtering av problemet.

Link to comment
Share on other sites

Det som du beskriver opplever jeg ofte men vanligvis kompass kalibrering hjelper med dette (ikke alltid). For meg det virker ut som kalibrering må utføres nesten hver gang etter motoren er frakoblet for mer en 2 uker. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Er det noen har siste nytt med tanke på softwareoppdatering og Motorguide? Prøvde å lese meg litt opp på siste nytt, men virker som det har vært stille en stund nå?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan jo svare meg selv her etter litt mer research. Etter mye scrolling i facebook-gruppa til Motorguide-eiere ser det ut til at de fleste har fått en oppdatering som virker. Selv om det også er en god del som ikke er helt fornøyd. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har etterlyst oppdateringsdongle hos selger, og fått følgende svar:

Det er kommet en Software - oppdaterings dongel  til Tekninsk Support hos Brunswick Norge som kan sendes ut til ditt nærmeste Mercury / MotorGuide verksted.

Ta kontakt, og gjør en avtale direkte;

 https://www.mercurymarine.com/no/no/find-a-dealer/?latitude=58.9633565&longitude=5.7423595&q=4012

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.