Gå til innhold
Fiskersiden

Havabbor i Oslofjorden !!


 Share

Recommended Posts

Flere rapporterer om aktiv HA i Oslofjorden nå. Men den er ikke like lett å komme over som SØ. I år har jeg fisket målrettet etter begge arter og først i dag tok jeg min første HA. Fisken veide hele 2160g og var 56cm lang. 

Tidligere har jeg ikke fisket så aktivt i sjøen. Noe som jeg angrer på nå etter en super fin sommer. I dag fikk jeg 4 SØ og en HA på kroken. Ørreten står i kø virker det som men bare små tasser så blir nesten kjedelig.

I Norge hører man du må stå opp tidlig for å treffe på en HA men stemmer det ? Det ligger kanskje noe i det. Jeg fikk min i dag tidlig rett før det ble lyst. Men ser mange andre rundt om i Europe drar dem opp midt på dagen. Noen som har noen konkret informasjon eller erfaring der ?

Jeg sto ute på en odde og kastet inn mot land for å fiske av strandlinja. Kastet kanskje 2-3 meter fra land i en vann dybde på 0.5m og fisket utover mot dypere vann. Fisken beit på i en dybde av 1m + tenker jeg. 

Stanga jeg bruker til SØ fiske er en Savage Gear Parabellum 9'2'' 5-18g dette er kanskje noe lett for noen av dere. Men utrolig gøy å fiske med syne jeg.  Stanga bøyde seg på sekundet å jeg kjente med en gang det var en bedre fisk. Først trodde jeg det var en fin SØ men etter en fin fight så jeg det var en HA. Aldri før har jeg vert så stressa for å være helt ærlig. Når du er vant med å plukke små SØ langt under minstemål er det gøy å få på noe annet :D Ofte synes jeg det er vanskelig og kroke en SØ også. Å når sprellinga starter detter dem lett av. Så når fisken tok en SØ ++ i prelling fikk jeg helt noia. Men kroken satt godt i munnen på Abboren. 

Jeg prøvde å ta noen bilder men ikke så lett når man er alene. 

20201006_080551.thumb.jpg.d1165f3ddf5cae088b121bd46a4fb566.jpg

 

20201006_080643.thumb.jpg.191aa922222816590134e249189f7e0b.jpg

20201006_090036.thumb.jpg.fcef86e1591bc6b2632c920c85dfd79d.jpg

20201006_090122.thumb.jpg.0213f84529d3b4ac19d38342d3c42c89.jpg

 

Endret av Bonavar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med flott havabbor, Bonavar! 

Ja, det er få områder der det gamle ordtaket om at "morgenstund har gull i munn" er mer gyldig enn innenfor fisking. Timene rundt og etter soloppgang er stort sett de beste timene i døgnet, nær sagt uansett hvilken art vi snakker om. Eneste unntaket er vel arter som lever så dypt at dagslyset ikke har særlig innvirkning. 

også enig med Erik at morgentimene også er de mest magiske å være ute i. Å se dagslyset komme krypende og kjenne forventningene stige er noe av det fineste med fiskingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Bonavar skrev:

@erik har du prøvd bunnmeite etter HA før ? 

Nei, og jeg er nok litt skeptisk. Delvis pga fredningen av torsk og bunnmeite på de dybdene vi snakker om her vil gi stor risiko for å få torsk. 

Den andre grunnen handler om min antagelse om abborens "dagssyklus". Mine første møter med HA var ikke med fiskestang men med dykkemaske, og da sto de gjerne i ro ved ymse undervansstruktur som store steiner, odder som stikker ut etc og bare "hang der". Jeg har antatt at det er slik de står når de ikke jager aktivt, og da vil jeg tippe at feks duppmeite er bedre enn bunnmeite siden duppmeite kan bli noe mer aktivt inn mot struktur uten å sette seg fast, og kanskje kan lokke disse fiskene som ikke jager aktivt til å ta. Hvis de først jager aktivt vil jeg anta at dupp banker bunn uansett. Men dette er ren synsing fra min side, jeg har ikke prøvd meite etter HA i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bonavar said:

@erik er det Havabboren som er skyldig i vår lave Torske bestand ? En jeg kjenner som mente det var Havabboren som spiste opp Torskeyngelen. 

Hei

Sikkert han som mente at den mest effektive kuren mot corona er å røyke sokkene sine.

Det der kan du trygt se bort fra. Den fisken som beskatter torskeyngel er faktisk torsken selv hvis den ikke finner annen mat.

Jeg har hele tiden ment at torsken er forsunnet pga en staig økende forurensning ut fra østersjøen. Vannet i oslofjorden kommer stort sett derfra med kyststrømmen opp langs svenskekysten. og det har blitt verre og verre fra årtusenskiftet.

https://www.yr.no/kart/#lat=58.03131&lon=9.10235&zoom=6&laga=salt&proj=3575

Her kan du se et kart fra yr som viser saltinnholdet i vannet rundt norge. Den mørkeblå fargen markerer lavt saltinnhold, oig du ser tydelig hvilken vei brakkvannet fra Østersjøen tar veien opp til oslofjorden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.10.2020 at 8.19, Bonavar skrev:

@erik er det Havabboren som er skyldig i vår lave Torske bestand ? En jeg kjenner som mente det var Havabboren som spiste opp Torskeyngelen. 

Så vidt jeg vet er det ingenting som tyder på at der er riktig. HA kan opplagt finne på å spise opp alt som den får inn i munnen, inkludert torsk, men det kan for eksempel sjøørret også. Legger vi til at bestanden av HA virker lavere nå enn den var på 90-tallet, hvor det var mye småtorsk i indre fjord, så ser jeg ikke helt at det skal være noen direkte sammenheng.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer, flott fisk! Havabbor står definitivt på listen over yummy fisk jeg gjerne skulle hatt i stekepannen. Må ta meg sammen og fiske aktivt etter den en dag.

Og ellers veldig trivelig å få et ansikt til nick'et. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg vekker til live en eldre tråd her ... 

HA er og blir min nemesis. Jeg forsøkte meg utpå noen timer i går, uten hell. Jeg var innom plasser jeg har fått angitt om lag ned på kvadratmeteren, men det var livløst. Ikke kan jeg skylde på sel heller denne gangen. Dette var dog ikke i "prime-time" HA tid, da jeg ikke var på vannet før kl. 9, så jeg får skylde på det. Så ikke snurten av SØ eller makrell heller, og mangel på sistnevnte er kanskje litt pussig. 

Ellers noteres det badetemperatur i fjorden nå. Den lå stort sett på 20,6 - 20,8 og krøp over 21 i rom sjø. I og med greit, siden jeg starta dagen med å falle i sjøen .... Sjukt glatt båtrampe :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Var ute på lørdagen ved kongelungen og bevitnet noe av det sykeste jeg har sett på lenge. En diger jæv... av en havabbor som jagde kilos sjøørret helt ved land, ørreten hoppet to ganger før den fikk ristet den av seg.
20 min etter jager den eller annen HA noe mindre bytte fisk, man kunne virkerlig høre det høye ploppet når den gappet etter byttet. 

Har ingen fluer på den størrelsen så fikk dessverre ikke trigget interessen til havabboren som jagde der ute :S 
Blir nok en tur tilbake ganske snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.9.2022 at 8.42, erik skrev:

Kult!

Jeg har ikke sett snurten av HA i år, til tross for endel forsøk.

Nei har vært veldig lite pleier som regel å se en del jaging og aktivitet på denne tida. Var ute i går på Lindøya der så jeg bare to jag på noen timers fiske fra kl 18-20:30
Håper det tar seg opp snart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.