Gå til innhold
Fiskersiden

Vansjø 03.10.20 - Trå høstdag


erik
 Share

Recommended Posts

ja, høstfiske er gambling, både værmessig og fiskemessig. Bra å se at fiskebestanden i Vansjø er på vei oppover igjen. Var jo et legendarisk abborvann i gamledager. Trist med giftstoffer i fisken. Er neppe noe problem dersom man bare holder seg til småabbor (og setter ut igjen alle de store)? Dette er uansett ikke mat man spiser så ofte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har tidligere vært en kostholdsråd som gikk på kvikksølv, og da var det den klassiske med at eldre fisk ikke burde spises, ikke spis fisk derfra mer enn en gang i uken etc. Dagens mer ekstreme anbefaling går på disse stoffene fra flyplassen, og de har for så vidt vært der i mange tiår, men grenseverdiene har blitt nedjustert. Det er med andre ord like mye gift i fisken nå som før, vi har bare oppdaget at giften er farligere enn først antatt. Etter hva jeg har lest meg til (jeg er ingen kjemiker eller biolog) så tilsier dagens nivåer at man ikke bør spise fisk fra Vansjø i det hele tatt.
 

Med tanke på det fantastiske spiskammerset Vansjø er, så er hele greia bare veldig trist. Personlig har jeg spist fisk, bær, sopp og fugl herfra  i 25+ år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jo deprimerende fakta. Og med tanke på hvor få år flyplassen var i drift (det var jo riktignok en militær flyplass tidligere), gir jo det noen refleksjoner om hvor lite som skal til for å forgifte naturen, og gjøre den uegnet som mat. Et annet aspekt er hvor effektivt giftstoffene spres når de først havner i naturen. Lokal avrenning har ødelagt en relativt stor innsjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.