Gå til innhold
Fiskersiden

På jakt etter Sjøørret i Oslofjorden !!


 Share

Recommended Posts

Jeg har aldri før hatt noen interesse av og fiske etter SØ. Kanskje fordi jeg aldri har fått den på kroken ? Det handler jo også om kunnskap og det å knekke koder. Det hjelper lite og kaste rett ut i det store dypet med en 30g silde sluk. Men kaste mer mot/rundt grunner/odder/viker og sand/stein fylte strender med leopardbunn. 

Slukvalg har utrolig mye og si tror jeg. Sluken må gå pent i vannet og fiske godt på grunt vann. Morild Seatrout 13g hvit/rosa fisker godt nå i noe kaldere vann. Hele denne serien er utrolig til SØ fiske og kaster langt synes jeg til å være 13g. 

Hva andre bruker til SØ fikse skal ikke jeg legge meg borti. Det viktigste er at vi får fisk når vi er ute på tur. 

Spinnstopp og ikke har jeg ikke så mye erfaring med enda. For meg virker det som den tar på en av de første kastene om den står der. Det som fanger fisk for meg nå er å sveive inn ganske sakte. På grunne steder må så klart hastigheten økes for å ikke sette seg fast. Lære seg gangen på sluken og hvordan den går i vannet vil gi bonuspoeng. Kaster du på samme sted fisk med annet tempo en sist osv. 

Har også fisket en del med opphenger flue i det siste med bra resultat. Da fisken har tatt flua og ikke sluken. Noe som jeg kommer til og bruke mer om det ikke er for grunt vann. Har faktisk satt med fast i steiner når jeg lar fisken gå. Da kan sluken som henger bak fort sette seg fast i steiner. 

Nå har jeg fått helt dilla på dette fisket får å være ærlig. Før så jeg på meg selv som en Gjedde og Abbor fisker. Men fremover nå er det nok SØ og HA som kommer til og ta opp mesteparten av min tid. Så klart gøy og fikse kilos + Abbor også. Men det å knekke nye koder er gøy. 

Det gjelder og komme seg opp tidlig nå på høsten. Siden kvelds fiske ikke lenger har så mye betydning lenger. Jeg tenker nå på temperatur fall trivsel temp i vannet for fisken. Det virker som fisken biter rundt/ved første dagslys og frem til noe utover dagen så roer det seg ned igjen. 

Jeg er ingen Sjøørret spesialist og ville bare dele noen erfaringer på FS. Kommer også til og poste noen bilder. Dette er ingen skrytebilder men bare før moro skyld. Skrytebilden kommer senere når jeg treffer på en stor silverback :D

Snapchat-1157550531.thumb.jpg.1168de1c1d5409e3260335c443b670cd.jpg

20201007_082510.thumb.jpg.6118b727e3d042c16fb601168d042a8f.jpg

Resized_Screenshot_20201009-144458_Gallery.thumb.jpg.3df133ebfb7ddaa29edc6dcc6887b2a0.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå SØ-sesongen begynner for min del så her er det bare å komme seg ut. Mye av fisken er i elva eller på vei dit, men de som er igjen i sjøen og skal stå over gyting er feite og spreke. Klart vanskeligere enn på våren, men også klart bedre kvalitet på de man får.

Ser at TT har rotet seg inn i mitt favorittområde for SØ i Oslofjorden... :shiftyninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, erik skrev:

Ge tlnSer at TT har rotet seg inn i mitt favorittområde for SØ i Oslofjorden... :shiftyninja:

Husk at jeg er bosatt i Oslo, så jeg har førsterett! :D

Jeg kom meg omsider ut på sjøen i går, ja. Og det var befriende og flott! 
 

Jeg hadde egentlig tenkt til å teste en av båtrampene i Bestumkilen denne morgenen, men i og med at jeg ikke hadde fått sjekket den ut på forhånd, ble det Halden brygge også denne gangen. Selve rampen på Halden er jo en trang f.... med pussig vinkel, og jeg har aldri rygget ut her uten hjelpemann før, men det gikk da greit med et par turer ut av bilen. 
 

Hr. Akkar klar for eventyr:

EB7631C2-2640-45E7-8D03-06D6B9C10E73.thumb.jpeg.3a1227ba5bf4d1d23f8b350e0abb37e3.jpeg

Målet, eller drømmen om du vil, for denne turen, var havabbor. Så jeg dro rett til «supertipset» fra i våres. I motsetning til ved de to foregående besøkene mine her, var holmen ikke okkupert av en sel, og det lovet jo godt. Men det var likevel intet å kjenne. Vannet var ganske brunt i går, pga mye regn de foregående dagene. Mulig det får fisken til å trekke dypere. 
 

Jeg konsentrerte spinnfisket rundt grunne bukter, skjær og odder. Og så dorget jeg litt mellom plassene eller når jeg trengte en kaffepause. 

Det er tydelig at det står endel mindre ørreter på grunt vann. Jeg fikk luftet to, hadde flere kjenninger og så noen vak. Større fisk så jeg ikke. 
 

Mindre ørret tatt på kystwobbler på grunna:

E7E25808-DA65-41AA-9732-E5FB3DB6E2A3.thumb.jpeg.6bf3fdcde096c070f34b411574642d28.jpeg

Ellers er det nok mye makrell i fjorden. Jeg fikk pussig nok ingen makrell på spinnfiske, men den hogg villig ved dorging. De fleste tok på en 7 cm Rappala, som neppe går mer enn en meter dypt, så makrellen var i alle fall ikke affisert av brunt vann. 
 

Jeg beholdt 5 fisker, som ble tatt med hjem og filetert. C894CCBE-4088-469B-BD4E-76B21CC986A7.thumb.jpeg.a88dc2cbe49e834813e96e2fcea12319.jpeg
 

Jeg trodde jeg skulle få pynta litt på resultatet i Colibri-cup, men den lengste fikk jeg strukket til 39,5 cm og jeg har allerede meldt inn 39 cm. 
 

Jeg hadde med avkrokningsmatte for å håndtere HA, men bøtte eller pose til matfisk, hadde jeg glemt, så båten så ut som et åsted etter på. 
 

Drap?

0024889D-DEDC-4438-B73E-50C2A3996EA7.thumb.jpeg.8bb4e3dd14bc8e8d73a6a41dca66c1b8.jpeg

Heldigvis fikk jeg spylt skikkelig ved hjemkomst. 
 

TT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med cirka en millioner mennesker innenfor et drøyt rifleskudds avstand til den plassen så er jeg ikke veldig dypt såret over at andre fisker der innimellom. ;)

Rampa på Halden brygge har jeg faktisk klart å rygge utenfor to ganger, en gang med tom henger og en gang med båten på hengeren. Sistnevnte er ikke å anbefale så det er greit å gå ut av bilen og ta en sjekk ekstra. Her fra da jeg rygget utenfor med båt, men heldigvis så langt nede at jeg kunne slippe båten av hengeren før jeg dro hengeren opp langsmed kanten på betongen.

 

IMG_8997.JPG

For de som måtte lure så kan jeg bekrefte at det røsker godt i bilen når hengeren med 1200kg vekt deiser utenfor kanten, og at det er kjekt med 4WD når man skal dra en henger opp mens den skraper mot betongen.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Med cirka en millioner mennesker innenfor et drøyt rifleskudds avstand til den plassen så er jeg ikke veldig dypt såret over at andre fisker der innimellom. ;)

Rampa på Halden brygge har jeg faktisk klart å rygge utenfor to ganger, en gang med tom henger og en gang med båten på hengeren. Sistnevnte er ikke å anbefale så det er greit å gå ut av bilen og ta en sjekk ekstra. Her fra da jeg rygget utenfor med båt, men heldigvis så langt nede at jeg kunne slippe båten av hengeren før jeg dro hengeren opp langsmed kanten på betongen.

 

IMG_8997.JPG

For de som måtte lure så kan jeg bekrefte at det røsker godt i bilen når hengeren med 1200kg vekt deiser utenfor kanten, og at det er kjekt med 4WD når man skal dra en henger opp mens den skraper mot betongen.

En åpenbar fordel med liten båt og lett henger, er mobiliteten. For hadde hengeren min stått slik, kunne jeg uten problemer løftet den inn på rampen igjen. Og jeg flytter regelmessig hengeren for hånd, fremfor kompliserte ryggeoperasjoner. 
 

Men ikke fortell dette til kona, for jeg har startet en langtidskampanje med propaganda for hvorfor jeg «trenger» en større båt .... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er endel opplagte fordeler med å holde seg innenfor vektklasser man kan håndtere for egen maskin.

Her veier hengeren alene 349kg, pluss alle ekstra ruller og reservedekket som ikke er inkludert i vekta i vognkortet til hengeren. Jeg klarer å flytte den med håndmakt på flatmark, men det skal ikke mye helning til før jeg må bruke bilen selv om hengeren er tom. Å løfte denne hengeren er bare å glemme, jeg må frem med jekk når jeg skifter dekk på den.

Nå har jeg Jon-jolla da, for de tilfellene der det må løftes og bæres litt, så jeg klager ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler mest om budsjett, litt om hva man kan dra med bilen (som egentlig også er budsjett), og litt om hvordan farkosten skal oppbevares (igjen, budsjett). Båter ala den TT har, dvs enkeltskrog uten all verdens inventar fra 4-4,5 meter og oppover gjør nytten når budsjettet er lavt, i den andre enden har du større båter som ligger ute ved brygga hele sesongen, midt i mellom har du båter ala min som "bor" på tilhenger men pimpes så de blir dyrere enn man tror/ håper/ ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Erik. Siden dette blir første båten eventuelt. Har vi ingen planer om å sprenge noen budsjett. Men mer bare for og komme seg ut å og fiske fra båt. Har en gummibåt men noe galt og ta med den og en el motor på sjøen. Har faktisk vurdert det på vindstille dager. Men jeg tror ikke det blir det samme ,)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha en plan for lagringen, det er ofte der det skjærer seg. Skriv en liste over hva som er viktig for akkurat deg, øverst står nødvendigvis budsjettet, neste er typisk maksimal vekt for alt inkludert tilhenger (som igjen har sammenheng med bil og førerkort). De neste punktene på listen blir gjerne mer subjektive, men det er greit å ha en liste å se tilbake på før man tar steget over på Finn.no for å rekognosere hva man kan få innenfor budsjett. Finn gjerne frem noen alternativer som kan være aktuelle for deg, post de her og la andre komme med sine erfaringer og meninger.

Jeg gjorde en tilsvarende øvelse da jeg skiftet båt sist, den ligger her: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Ha en plan for lagringen, det er ofte der det skjærer seg. 

Jeg kan skrive under på at lagring kan være det vanskeligste. Selv bor jeg i leilighet i et område med beboerparkering. Det betyr at jeg ikke kan ha båten stående i umiddelbar nærhet mer enn for helt korte perioder (eller på søndager ....). I "sesongen" oppbevarer jeg derfor båten i nærmeste villastrøk utenfor område med beboerparkering. Motoren tør jeg ikke ha hengende på, så den tas opp og ned fra kjellerboden med hjelp av motortralle. Dette funker greit nok, men det er klart at en liten hageflekk eller oppstillingsplass ved hjemmet, hadde vært bedre. På vinteren har jeg heldigvis et sted innenfor 45 min kjøring, der jeg kan oppbevare båt og henger mer permanent. Dvs båt veltet opp-ned under presenning. 

Det jeg liker minst med den løsningen jeg har nå, er muligheten til å ha to hender fri og til å fiske uten avdrift. Jeg fikk en hissig makrell på hver stang da jeg dorget meg rundt den ytterste odden på Rambergøya utenfor Gressholmen og møtte vind og bølger fra "storhavet". Da blir det fort litt "kål". Motor med styrekult vrir seg utrolig kjapt når den slippes. Ved kastefiske legger jeg båten opp mot vinden og lar motoren bakke på laveste fart. Den vrir seg mindre når den "rygger". Motor med rattstyring er erfaringsmessig litt enklere å håndtere alene, da man i større grad kan låse rattet med et kne, rumpa eller annen ledig kroppsdel. Dessuten kan det monteres hydraulisk styring. Nevnte utfordringer med styrekult kan dog "enkelt" løses med en frontmontert el-motor, men det er en ganske heftig investering ...

På den andre siden kan en lett  alu-båt sjøsettes mange plasser der større farkoster må gi tapt, og den håndteres enkelt alene. Er man to personer, kan den også sjøsettes for "hånd", dvs uten båthenger og rampe, dersom man tar av motoren. Jeg sjøsetter og tar opp båten regelmessig på en liten badestrand (når det ikke bades ....), ved å rygge så langt jeg kommer, og så hekte av hengeren og trille den de siste meterne. Når båten skal opp, trekkes den gjennom sanden med vinsjen på hengeren. 

Det ligger en del alu. båter på Finn. Dersom du vil teste en Viking 440, som vel er en av de vanligste i Norge, så er det slike båter NJFF låner ut gjennom http://www.minebåter.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagringen løser seg alltids, men kan bli kostbart om man vil ha båten nogenlunde lett tilgjengelig (og det vil man jo, det er derfor man har båt). Jeg har ved to anledninger endt opp med å leie plass i garasjeanlegg til båten (på henger). Sist kostet det meg 1000 per måned, og forrige gang omtrent det dobbelte (da bodde jeg i Oslo). Praktisk fungerte dette veldig bra, men det er merkbart når det løpende "båtregnskapet" har 1000-2000 i månedlig kostnad før man i det hele tatt har brukt båten. 

 

På den positive siden så er det veldig god rygge-trening i å ha båten i en fellesgarasje. Særlig der jeg stod sist hvor alle bilene rundt meg var i prisklassen million pluss. Du konsentrerer deg litt ekstra da. :D

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, erik skrev:

Lagringen løser seg alltids, men kan bli kostbart om man vil ha båten nogenlunde lett tilgjengelig (og det vil man jo, det er derfor man har båt). Jeg har ved to anledninger endt opp med å leie plass i garasjeanlegg til båten (på henger). Sist kostet det meg 1000 per måned, og forrige gang omtrent det dobbelte (da bodde jeg i Oslo). Praktisk fungerte dette veldig bra, men det er merkbart når det løpende "båtregnskapet" har 1000-2000 i månedlig kostnad før man i det hele tatt har brukt båten. 

 

På den positive siden så er det veldig god rygge-trening i å ha båten i en fellesgarasje. Særlig der jeg stod sist hvor alle bilene rundt meg var i prisklassen million pluss. Du konsentrerer deg litt ekstra da. :D

Et tips om man er på jakt etter slik garasjeplass, er å være tydelig på at det er en båt som skal oppbevares.

Min mor disponerer en garasje og har for tiden ikke bil, men der har det «teite» sameiet bestemt at garasjene kun skal brukes til biler. Ellers hadde dette vært perfekt for meg. Det ligger vel 6 min kjøring fra Halden brygge ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet båt er en kostnad med eller uten (parkering) :P å har ingen planer om å rygge rundt i noe garasjeanlegg så det er sagt. Men en ting vet jeg og det er at jeg går glipp av utrolig mye på land :D En rimelig båt med en 9,9hk å en henger er det jeg ser for meg. Plutselig suser jeg for bi deg på sjøen en dag bare vent å se ,-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser Danskene driver mye med UL ultra light fiske etter SØ. De er nede i 2g sluker på det minste ofte fisket etter en bombarda dupp.  Ser det også går mye i gjennomløper/line tru sluker som spinner/snurrer mye. Har noen av dere erfaring med dette ? Lett sluker kan jo fiskes super sakte på grunt vann. Det går ofte i sterke farger som gul/rosa/lilla osv og det fanges stor fisk på dem. Dette må prøves ut :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Bonavar skrev:

Jeg ser Danskene driver mye med UL ultra light fiske etter SØ. De er nede i 2g sluker på det minste ofte fisket etter en bombarda dupp.  Ser det også går mye i gjennomløper/line tru sluker som spinner/snurrer mye. Har noen av dere erfaring med dette ? Lett sluker kan jo fiskes super sakte på grunt vann. Det går ofte i sterke farger som gul/rosa/lilla osv og det fanges stor fisk på dem. Dette må prøves ut :D 

Jeg bruker endel kystwobbler inne på grunne områder. De kan fiskes sakte på grunt vann.  De gjør ikke så mye ut av seg, så man må hjelpe dem litt med bevegelser og stopp. Men sjøørreten ser ut til å like dem. 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TT skrev:

Jeg bruker endel kystwobbler inne på grunne områder. De kan fiskes sakte på grunt vann.  De gjør ikke så mye ut av seg, så man må hjelpe dem litt med bevegelser og stopp. Men sjøørreten ser ut til å like dem. 

Jeg har prøvd dem men ikke nok forstår jeg. Ja de må jerkes for å skape noe som helst gange ,)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Danmark for å fiske SØ flere ganger, og som du sier går det mye i lett utstyr der. Men det henger nok sammen med at de ofte fisker over veldig grunt vann. De har strender som er nesten uendelig langgrunne utover, du vader 50+ meter før du har vann til lårene, og må fiske lett for å ikke sette deg fast. Samtidig jager disse ørretene mye reker og stingsild, det vil si små byttedyr, som igjen passer godt med den lette presentasjonen. Vi har slike biotoper i Norge også, for eksempel på Jæren, men forskjellene i biotop er nok hovedårsaken til forskjell i utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik skrev:

Jeg har vært i Danmark for å fiske SØ flere ganger, og som du sier går det mye i lett utstyr der. Men det henger nok sammen med at de ofte fisker over veldig grunt vann. De har strender som er nesten uendelig langgrunne utover, du vader 50+ meter før du har vann til lårene, og må fiske lett for å ikke sette deg fast. Samtidig jager disse ørretene mye reker og stingsild, det vil si små byttedyr, som igjen passer godt med den lette presentasjonen. Vi har slike biotoper i Norge også, for eksempel på Jæren, men forskjellene i biotop er nok hovedårsaken til forskjell i utstyr.

I området på vestkysten av Sverige, der jeg disponerer en hytte (som for tiden er corona-no-go ....) er det en del større, grunne områder. Den viktigste forskjellen mht. Danmark og Jæren, er nok at det først og fremst er snakk om mudderbunn, ikke sand. 

Der jeg har båten liggende, er det et slikt område. Et stort, grunt område med mudderbunn. Selve båthavna muddres regelmessig for å ha tilstrekkelig dybde, men rundt havna må man ganske langt ut før det blir en meter dypt. I dette området varmes vannet raskere opp om våren, og på stille vårkvelder kan det tidvis nesten koke av fisk der. Den er imidlertid vanskelig å fiske på og ganske lettskremt. Sluk og wobbler mv er vanskelig å fiske med både pga dybden, men også fordi det er ganske mye "rask" i vannet. Det eneste jeg har fått noen ørreter på der, er fluestang og små rekefluer. men det er jo også fiske ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var og fisket alene i dag etter jobb. Mens jeg sto der så jeg plutselig en stor finne bevege seg rundt. Dette var max 2 meter fra land på grunt vann. Jeg så den flere ganger bevege seg rundt på samme sted. Da jeg prøvde og kaste på den ble den så klart borte. Tror jeg prøvde hele sluk skrinet for å få den til å bite. Men måtte til slutt gi opp og gå videre. På veien tilbake så jeg den igjen å da prøvde jeg en sluk sort,hvit og rød. Da beit den på men datt så klart av. Sikkert en 1kg+ fiske om ikke større. Hva er deres erfaring med og kaste på fisk dere ser. Eller fisk som biter/napper men detter av. Bytter dere da sluk eller fortsetter dere igjen med det samme for å prøve å få den til og ta ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En råtipp fra min side er at når jeg fisker fra land, så er sikkert 80% av alle SØ jeg kroker, fisk jeg har sett før de tar. Typisk vak, hopp eller skyggen av fisken på grunna etc. Jeg fisker forsåvidt ikke på noen spesiell måte i de tilfellene, annet enn at jeg alltid forsøker å forutse hvilken retning fisken har, og så kaster over og foran den retningen, ikke "på" fisken, så jeg ikke skremmer den. Med nogenlunde grei sikt i vannet så ser en SØ sluken din på flere titalls meters avstand så lenge den er foran fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.