Gå til innhold
Fiskersiden

Ny stang og snelle til SØ fiske.


Bonavar
 Share

Recommended Posts

Tidligere i år kjøpte jeg meg en ny stang fra Savage Gear. Parabellum 9'2'' 5-18g kaste vekt. Denne stangen er helt suveren i mine øyne men noe myk. På denne stanga bruker jeg en Okuma Ceymar XT CXT 25 snelle med 0.20 mono eller 0.13 braid. Om du liker mye bevegelse i stanga er dette en kult oppsett. Alle liker jo forskjellige ting så viktig og prøve ut. Utrolig vanskelig og velge riktig stang,snelle,sene og sluk vekt for en fisker som er ny. Ser flere som kjøper for stiv stang med feil sene valg og for lette sluker. Da kommer man ikke særlig langt ut og opplever et kjedelig fiske. 

Jeg fikk min første SØ tidligere i år å nå har jeg blitt helt hekta. Har faktisk mista tellinga på hvor mange SØ det har blitt på kort tid. Bare denne uka har jeg fått over 10 SØ på land. Jeg liker å prøve ut nye ting og ser på innkjøp av fiskeutstyr som en investering. Så nå har jeg kjøpt meg enda en ny stang og snelle til SØ fiske. Det ble nok en gang en stang fra Savage Gear. Parabellum 9'2'' 7-23g kaste vekt med en Okuma Helios HSX-30 FD. 

Denne stanga er noe stivere men også utrolig myk/fleksibel. Snella virker utrolig tight å fin den er spolet med 0.13 super hd pe braid fra Savage Gear. Om du er på jakt etter en god braid er dette en sene jeg kan anbefale på det sterkeste. Har den spolet opp på 2 andre sneller. 

Nå gleder jeg meg bare til å prøve den nye stanga og snella mi som jeg hentet på posten i dag. 

Post gjerne deres favoritt oppsett til SØ fiske. Alltid gøy og se hva andre bruker,,.  

20201010_153819.thumb.jpg.2a68499702da207fec2340f13c7bc4bd.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid kult med nytt utstyr! 

Jeg bruker stort sett stenger på +/- 9 fot ved sjøørretfiske. Jeg har en Ron Thomsen 11,2 (tror jeg ...) ca 8-30 gram. Den synes jeg ikke jeg får skikkelig kontakt med sluken  med, så den har ligget og støvet en stund. 
 

Jeg skal ut en tur i morgen. Da tar jeg med en Shimano 9 fot 7-21 og en ABU 8 fot 10-30. Men da fisker jeg fra båt. Bruker sneller i 2500 str. 
 

Jeg la på Sufix 832 0,13 på et par sneller denne sesongen. Den går av så fort jeg kan rettferdiggjøre det. Da blir det nok Fireline igjen, som jeg synes er vesentlig bedre enn Sufixen. 

Jeg skal sjekke de stengene du trekker fram! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TT skrev:

Det er alltid kult med nytt utstyr! 

Jeg bruker stort sett stenger på +/- 9 fot ved sjøørretfiske. Jeg har en Ron Thomsen 11,2 (tror jeg ...) ca 8-30 gram. Den synes jeg ikke jeg får skikkelig kontakt med sluken  med, så den har ligget og støvet en stund. 
 

Jeg skal ut en tur i morgen. Da tar jeg med en Shimano 9 fot 7-21 og en ABU 8 fot 10-30. Men da fisker jeg fra båt. Bruker sneller i 2500 str. 
 

Jeg la på Sufix 832 0,13 på et par sneller denne sesongen. Den går av så fort jeg kan rettferdiggjøre det. Da blir det nok Fireline igjen, som jeg synes er vesentlig bedre enn Sufixen. 

Jeg skal sjekke de stengene du trekker fram! 

 

God morgen da er vi pån igjen ,)

Det er kanskje vanlig med noe kortere stenger når man fisker fra båt ? Jeg har faktisk ikke så mye erfaring med det. Sneller i 20-25 holder egentlig i massevis til SØ fiske men den nye 30 snella mi er utrolig kompakt og liten. Husker ikke hvem det var på FS. Men en som nevnte en sprek fisk som nesten dro ut all sena på spolen. Om det skulle skje er det greit og ha nok sene kapasitet til og kjøre fisken :D

Har aldri prøvd Sufix men greit og vite. Har faktisk to andre Savage Gear stenger Parabellum stenger også. 9'2'' 10-30g og 10'1'' 12-32g jeg har fått helt dilla på den serien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.10.2020 at 7.14, Bonavar skrev:

Det er kanskje vanlig med noe kortere stenger når man fisker fra båt ?

Mange foretrekker vel kortere stenger ved båtfiske, ja. 
 

På tur i går hadde jeg i tillegg til stengene over, også med en «lekestang» på 6,2 fot (ABU Veritas 12-26 gram - kjøpt i affekt på et eller annet salg ....). Den stanga er ganske morsom å fiske med, og har den fordelen at når jeg står i båten (i bunn - balja mi har ikke fancy ting som kastedekk ...), så kan stangtuppen peke nesten rett ned mot sjøen. Når man fisker grunt med kystwobbler o.tilsv. gir det veldig god kontakt uten at wobbleren presses helt opp til overflaten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved fiske fra land går jeg stadig tilbake til Berkley Series One, 10 fot og 3-15g om jeg husker riktig men i praksis mer en 5-20g. Forøvrig en av få stenger jeg har for åpen haspel, denne har en Shimano Stradic 2500 med frontbrems og 0,12mm multifilament. Kombinasjonen er en skikkelig katapult, og jeg digger Stradic til raskt fiske ala SØ og HA.

I båten er det mer kaos og jeg får ikke bestemt meg. :D Stor fan av ABU Veritas 2.0 som "dirigentpinne" når jeg fisker med wobblere og skal lage liv og røre til wobbleren ("twitche"), mens Okuma One Rod i 7-28g på drøye 7 fot nok ser flest kast totalt sett. Men det er gjerne med 3-4 andre også som alle ligger rundt 6,6 til 7,2 fot og 7-30 (ish) kastvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
5 timer siden, Bonavar skrev:

Det har blitt noen turer med min nye Parabellum 9'2'' 7-23g nå å den nye snella. Må bare si jeg elsker det nye oppsette. Jeg vet om flere som fisker med en stang til alt men da går dem glipp av mye må jeg si :D

Er det den todelte versjonen av stanga du har? 

Jeg tittet etter den på Skittfiske her om dagen. Akkurat den modellen er utsolgt. Men så gikk det som det pleier å gå, jeg rotet litt rundt inne på siden, og plutselig hadde jeg kjøpt en annen stang. Det ble en skikkelig lekestang for båtfiske. En Okuma på 6,3 fot og 3-18 gram ... Testing gjenstår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TT skrev:

Er det den todelte versjonen av stanga du har? 

Jeg tittet etter den på Skittfiske her om dagen. Akkurat den modellen er utsolgt. Men så gikk det som det pleier å gå, jeg rotet litt rundt inne på siden, og plutselig hadde jeg kjøpt en annen stang. Det ble en skikkelig lekestang for båtfiske. En Okuma på 6,3 fot og 3-18 gram ... Testing gjenstår. 

Ja jeg bruker bare 2 delte stenger. Synes alt annet bare blir tull :D ledd beveger/flytter seg osv. Har 3 og 4 delt fra før og skal aldri kjøpe det igjen. Skittfiske er utsolgt nå ja. Synes det er rart dem ikke fyller opp med varer ? Vert sånn utrolig lenge nå synes jeg. Varer står på salg i flere uker om ikke måneder uten at varen er på lager. Virker ikke ut som dem følger opp nettbutikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk testa Okuma stanga med det passe tåpelige navnet «Psycho-Perch» (psykotisk abbor ...), forrige tur. Og det var et skikkelig trivelig bekjentskap!

Smln med ABU stanga, synes jeg okumaen var mye mer følsom og ga bedre kontakt med agnet. Nå er riktignok ABU’en klassifisert til 12-26, mens Okumaen er 3-18, så det er kanskje ikke helt fair å sammenligne direkte. 
 

Jeg ble også imponert av rekkevidden, men ikke minst presisjonen. Når man kaster inn mot land, siktes det ganske ofte mot små «målskiver», feks små bukter, mellom brygger, kloss til land osv, og den oppgaven fiksa stanga bra. 
 

Jeg ble faktisk så fornøyd, at jeg har bestil en tilsvarende  stang fra Savage. (Ut ifra logikken; er du skikkelig fornøyd med noe, kjøp noe annet :blink:) Disse leke-tannpirker-stengene er heldigvis ikke så dyre ... 

 

 

 

Endret av TT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psycho Perch litt av et navn :P så bra du er fornøyd med stanga. 

Min Parabellum 5-18g er sikkert noe tilsvarende i følsomhet. Sykt gøy og fiske med må jeg bare si. På de siste turene mine nå har jeg brukt min nye 7-23g som er noe stivere. Har ikke klart og gjøre opp min mening enda om hvem jeg liker best. Dersom stanga blir for stiv så mister jeg hele fiske gleden. Som du sier koster dem ikke så mye så gøy og prøve seg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.