Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger tips til fiskeplasser fra land (Sjø)


Pettask
 Share

Recommended Posts

Har bodd i Bergen i ett år nå, og bare fisket siden denne sommeren. På grunn av dette har jeg veldig lite erfaring og er veldig lite kjent i bergensområdet, så jeg håper noen kan hjelpe meg på riktig spor! 
Der jeg har bedrevet sjøfiske fra land helt til nå ble plutselig helt uaktuelt da noen har satt garn akkurat der jeg står og kaster.. Har lett mye på maps og diverse fiskeapper men uten mye hell.. Jeg har bil, så en halvtimes kjøretur er ikke uaktuelt for den rette plassen. Problemet jeg stadig treffer på er at maps lurer meg litt. Enten så er det privat parkering, og nærmeste mulige parkeringsplass blir alt for langt unna, eller så er hele området privat eller stengt for industriarbeid. 
 

Jeg har vært på en brygge som har vært helt OK, men prøver å prioritere plasser hvor jeg står alene - iallefall så alene at jeg ikke føler vi kan denge hverandre med fiskestengene.. For meg er fisketid alenetid, så jeg hadde satt pris på om det er noen her inne som har en slik plass de kan dele. Har forstått det slik at i fiskemiljøet må man være født inn i en familie eller venneflokk som har alle disse premium plassene å dele, vanskelig for en innflytter uten nettverk å finne de gode plassene. 
På forhånd tusen takk, og beklager for mye rambling :D 

 

edit: glemte en viktig info; jeg bor i Laksevåg. 

Endret av Pettask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Send en PM til ølgylt  her på forumet. Han bor i sentrum (tror jeg) og blir sikkert med på tur hvis du inviterer

For å sjekke om det er lov å gå dit eller ikke så kan dette kartet være nyttighttps://norgeskart.no/#!?project=seeiendom&zoom=14&lat=6734534.16&lon=-39150.59&markerLat=6734534.155950147&markerLon=-39150.58504357024&panel=searchOptionsPanel&showSelection=true&layers=1002,1013,1014,1015&sok=Byfjorden

Her kan du sette et merke på stedet, og så klikke på eiendomsinformasjon. Da blir eiendommen farga gul, og du kan se om det er ei lita privat tomt eller en større grunneiendom der du kan gå lovlig

https://www.bof.no/omrader

Her har du også et nyttig kart, her kan du finne fram til friluftsområdene rundt deg og lii tnfo om disse inkl parkering

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Frod said:

Har du prøvd appen FiskHer?

 

FiskHer premium og Fishbrain premium. Problemet med disse er at man kan velge å ikke dele fiskeplassene, og ingen ønsker å dele de gode plassene.. 

 

fiskher viser bare hvor i vannet fisken er, det er jeg ikke bekymret for- fordi er der vann så er det fisk. Problemet er å finne plasser fra land hvor det er mulig å ta seg ned til vannet

Endret av Pettask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg intet om forholdene der du holder til. Laksevåg er for meg bare et navn i en Knutsen og Ludvigsen-sang. 

Men erfaringsmessig er sykkel mye bedre enn bil, når man skal rekognosere i relativt urbane strøk, feks. forsøke å finne mulige adkomster til sjøen. Trim gir det jo også ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske gjennomgående at det er stengt av der det går an å komme til vannkanten, derfor bruker jeg mest bof-områder 

På laksevågsiden er det lyreneset og kvarven som går an, og det er ikke plasser du får stå alene, så sant du ikke er glad i å fiske i regn og vind. 

Det er forsåvidt mye morsomt som lever i ytre puddefjorden, hvis du ikke har noe imot kjemiske mutasjoner og der er det en god del tilgjengelig brygge. 

Ellers enig i at sykkel er egnet fremkomstmiddel, da kan man ta med en pils til turen og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Laksevåg har du jo Kvarven. Vet ikke om plassen er overbefolket, ettersom jeg mistet altfor mye på bunnen til å dra tilbake dit for å kystmeite. Men denger du sluk, er det en virkelig fin og idyllisk plass, og står man alene, finner man virkelig roen.

Ellers er jeg enig i at det er veldig vanskelig å finne gode plasser der det faktisk er mulig å komme seg ned til sjøen. Strandlinje my ass. Enten er det for bratt, eller så er det bebodd.

Den 10.10.2020 at 23.59, Pettask skrev:

Har forstått det slik at i fiskemiljøet må man være født inn i en familie eller venneflokk som har alle disse premium plassene å dele, vanskelig for en innflytter uten nettverk å finne de gode plassene. 

Ja, det er min erfaring også, men det hjelper virkelig å være aktiv og bidra med innhold f.eks. på sider som dette. Den som gir, får også mer. ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.10.2020 at 10.45, cannonbang skrev:

Hei

Send en PM til ølgylt  her på forumet. Han bor i sentrum (tror jeg) og blir sikkert med på tur hvis du inviterer

Frem til covid er over er det lite av å hilse på nye mennesker. 

Og jeg bor ikke i sentrum, selvfølgelig har jeg plassert meg slik at jeg kan se ned på byen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, PeterSL skrev:

Muligens et dumt spørsmål, men hvordan er det å sykle med surfstenger i bagasjen? Har du en god løsning?

Jeg har syklet mye med fiskestenger opp igjennom, og forsøkt en rekke varianter. Som ung syklet jeg mest med stengene surret til ramma. Nå er stenger gjerne 3-4 delte, og letter å ha i sekk. Om man er litt forsiktig, og kanskje helst bruker strikker, kan ferdigrigga stenger deles og festes enten uten på sekken, eller rett og slett settes oppi. 
 

I august og september sykler jeg i «bygda» her med en montert 13 foter i hånda. Det krever litt presisjon .... 

Å sykle med to monterte surfstenger i full lengde, er for viderekommende ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/15/2020 at 4:19 PM, Ølgylt said:

På laksevågsiden er det lyreneset og kvarven som går an, og det er ikke plasser du får stå alene, så sant du ikke er glad i å fiske i regn og vind. 

Det er forsåvidt mye morsomt som lever i ytre puddefjorden, hvis du ikke har noe imot kjemiske mutasjoner og der er det en god del tilgjengelig brygge. 

Kvarven er prøvd ut, den gamle brygga der er litt (ganske) for høyt over vannet til min smak, føler jeg drar sluken rett opp, også er jeg redd for å miste de jeg prøver å hale opp 3m til «land» hehe.. 
 

Har du forslag til en brygge som leverer morsom fisk? Har ingenting i mot kjemiske mutasjoner! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh? Det finnes ikke brygger i Bergen der du står i vannkanten, såsant du ikke bare fisker på springflo. 

Nå er det så mye av området som er ombygd at jeg ikke vet lengre, men det finner du ut av med en liten sykkeltur. Lemp ut en 6erkrok med reke. Hvis du får en grønngylt blant de ti første sypikene er det fine forhold der. 

Hvis du vil ha en lokasjon å starte med så prøv den lille båthavna med molo i begynnelsen av Laksevåg. Det er park og friområde og du kommer nært vannet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt. Det med sykling. Det er helt utrolig hvor mye det går an å pakke på en sykkel. Det eneste du trenger å tenke på er at du ikke pakker 12 øl og 3 kilo blysøkker på den ene siden og flytedressen på den andre. 

Surfstenger på sykkel finnes det mange løsninger på. Nå for tiden bruker jeg Julapose på siden av bagasjebrettet, fiskebaggen på brettet og en stropp eller to for å hindre det i å vingle.

Jeg har også testet å stripse de fast i styret, og det fungerte fint det. 

Jeg har også testet å sykle med to ferdigriggede stenger, og selv om det går helt fint vil jeg ikke anbefale det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at begge syklene mine er av typen "uten bagasjebrett" da... Ellers er jo sykkel genialt og jeg får plass til mye i Prodigy-sekken, men jeg tror ikke jeg får krøllet surfstengene nedi der.

Men du spør jo om fiskeplasser her. Å komme seg frem til vannkanten på Laksevåg er ikke alltid så lett. Mye bebyggelse og diverse gjerder sperrer av mye. Moloen utenfor Laksevåg kirke tilbyr i alle fall god plass, men så kommer det jo an på hvilken type fisk du er ute etter. På Sotra er det mer enn nok av fine fiskeplasser, og så kommer naturen der som en bonus i tillegg til at du kan spise bunnfisk derfra uten å bekymre deg for mye for tungmetaller og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Ølgylt said:

Det finnes ikke brygger i Bergen der du står i vannkanten

Sant nok, men føler likevell at Kvarven sin brygge er meteren høyere enn den gjennomsnittlige brygge :) Kan være bare meg.. 
Moloen ved båthavna har jeg tenkt på mange ganger! Når jeg har kjørt forbi der har det sett ut som hele båthavna er stengt av med en låst port, og forbeholdt båteiere som leier plass. Derfor har jeg slått fra meg denne tanken. 

Fisker en del med reker, opplever å få Berggylt nesten uansett hvor jeg kaster ut en reke.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 23.10.2020 at 17.20, TT skrev:

Jeg har syklet mye med fiskestenger opp igjennom, og forsøkt en rekke varianter. Som ung syklet jeg mest med stengene surret til ramma. Nå er stenger gjerne 3-4 delte, og letter å ha i sekk. Om man er litt forsiktig, og kanskje helst bruker strikker, kan ferdigrigga stenger deles og festes enten uten på sekken, eller rett og slett settes oppi. 
 

I august og september sykler jeg i «bygda» her med en montert 13 foter i hånda. Det krever litt presisjon .... 

Å sykle med to monterte surfstenger i full lengde, er for viderekommende ...

Jeg skulle selvsagt ikke kastet meg inn i denne sykkeldiskusjonen, for sykkelen min ble stjålet natt til fredag .... 

#svinepelser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.