Gå til innhold
Fiskersiden

Trekke kabler i båt til ekkolodd og elmotor


kilhak
 Share

Recommended Posts

Hei,

Driver å ser etter båt (type 19-21 fot med senterkonsoll eller bow rider). Ønsker å sette på frontmontert elmotor og på sikt sette opp ekkolodd/skjerm i baugen. På mange av båtene jeg har sett på er det jo ikke lagt opp for dette, dvs det er ingen trekkrør fra baugen av båten til konsoll og/eller akterbenk. 

Noen spørsmål jeg lurer på

1. Når man skal legge opp for dette, trekker dere da bare kablene rett i skroget/båten eller legger dere opp trekkrør, og så legger kabler inne i disse?

2. I mange skrog så ser det ut som om det er veldig vanskelig å komme til slik at man klarer å trekke disse kablene "inni" i skroget. Et tips jeg har fått er at man kan sette inn vanntette inspeksjonsluker slik at man kommer til vanskelige steder? Noen som har erfaring med dette?

Tar gjerne imot andre tips og triks hvis dere har, og/eller om det er spesielle ting jeg bør være obs på når jeg ser på båt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er det ikke noen fasitsvar på. :) 

Her må man se an fra båt til båt, som du sier er det endel båter hvor det er plukk umulig å komme til, da får man se på alternativer. Ett slikt er å trekke kablene utenfor båten, og feste de under fenderlisten. Det høres kanskje teit ut, men jeg gjorde det på en Silver jeg hadde, og den eneste ulempen var egentlig at kablene er utsatt akkurat der det går "over" fenderlisten. Så de bør være et sted der det er minimal sjangs for at båten vil gnage mot brygge etc. Alternativt kan man legge rør langsmed gulvet inntil ripa, og dra kabler i de rørene, bare pass på at det ikke blir en snublefelle. Ellers er inspeksjonsluker som du nevner et godt alternativ der man kan tre innvendig, men ikke kommer til. (I endel båter er det ikke mulig å tre selv om du kommer inn mellom skrogene, fordi de er skumfylt eller har spant som sperrer.)

Jeg har aldri lagt opp egne kabelrør, men jeg bruker typisk stripsankere og strips for å holde kablene på plass, og for å separere strøm til motor kontra ekkoloddgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, tenkte meg kanskje at det ikke var noen fasit ja

 

Godt poeng det med "snublekant", ser for meg at det kan være et problem ihvertfall i båter med senterkonsoll hvis man trekker på dørken (på en eller annen måte må man jo få kabelen fra senterkonsollen og ut mot siden av båten)

Takk for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk en PR installasjonskabel på noen få meter for å få fram kabler i områder en ikke kommer til. Anbefaler å bruke korrigert trekkerør på 32, 40 eller 50mm for å beskytte kablene samt for å gjøre det enklere å dra nye kabler senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.